آموزش زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، فرانسه و انگلیسی در مدارس

به گزارشافکارنیوز،حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «کتاب‌های زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی برای دانش‌آموزان تألیف شده است و آیا انتخاب زبان خارجی در مدارس انجام می‌شود؟»، اظهار داشت: آموزش زبان‌های خارجی در برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین نیمه تجویزی است.

وی افزود: دانش‌آموز می‌تواند زبان مورد نظر را انتخاب کند و به عنوان نمونه مثل فارسی نیست که تجویزی باشد، لذا زبان‌های خارجی نیمه تجویزی است و دانش‌آموز می‌تواند انتخاب کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان به آنچه که شورای عالی آموزش و پرورش از نیمه تجویزی تعریف کرده است اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این تعریف، مجموعه‌ای از زبان‌های خارجی به صورت مارکتی ارائه می‌شود و هر فردی هر کدام را خواست می‌تواند انتخاب کند، اما عمدتاً انتخاب زبان خارجی دانش‌آموزان، انگلیسی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: باید مطالعه‌ای اتفاق بیفتد که در آینده آمایش سرزمین ما، به چه زبان‌هایی نیاز بیشتری خواهیم داشت؛ یعنی در برنامه ایران سال ۱۴۰۴ کدام زبان را بیشتر آموزش دهیم.

وی تأکید کرد: آنچه که هم‌اکنون در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است زبان آلمانی، ایتالیایی، فرانسه، روسی و انگلیسی تصویب شده است و امکان ارائه به دانش‌آموزان دارد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال‌های قبل برای این زبان‌های خارجی تولید محتوا شده و کتاب هم دارند، تصریح کرد: هم‌اکنون غیر از کتاب‌های درسی، چهار کتاب ایتالیایی، آلمانی، فرانسه و انگلیسی را داریم اما دانش‌آموز داوطلب به تعداد نصاب نیست، لذا در تهران کسانی که برای آموزش زبان ثبت‌نام می‌کنند باید از مناطق مختلف بیایند در مدرسه‌ای متمرکز شوند تا این کار انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: این آمادگی وجود دارد در آینده به صورت رنگین کمانی زبان خارجی را دانش‌آموزان انتخاب کنند و اگر این انتخاب اتفاق افتاد حتماً نیازمند آن هستیم که منابع جدید تولید کنیم و معلمان را آموزش دهیم.

وی به شیوه تأمین معلم برای آموزش زبان‌های خارجی غیر از انگلیسی اشاره کرد و گفت: در سال قبل با کانون زبان ایران که زیر مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، مذاکره کردیم که اگر جایی دانش‌آموزان بر اساس همان نیمه تجویزی زبان خارجی را انتخاب کنند بتوانیم از معلمان کانون زبان ایران برای این کار استفاده کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: اگر در جایی دانش‌آموزانی زبان فرانسه را انتخاب کنند و تعداد آنها به حد نصاب برسد از دبیران کانون زبان ایران برای آموزش استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در سال گذشته مدارسی داشتیم که دانش‌آموزان زبان‌های خارجی به جز انگلیسی را انتخاب کرده باشند؟»، گفت: بله، دو یا سه مدرسه در برخی از استان‌ها داشتیم که آنها به صورت سنتی معلمانی دارند که آنها آموزش زبان‌های خارجی دیگر را می‌دهند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در تهران، اصفهان و ارومیه مدارسی داشتیم که زبانهای خارجی دیگر را تدریس کردند.