محدودیت استفاده از روغن پالم

به گزارشافکارنیوز،در پی واکنش وزیر بهداشت نسبت به مضرات روغن پالم در محصولات لبنی حسینی مدیرکل نظارت بر محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی سازمان غذا و دارو نسبت به تشکیل کمیته بازنگری درباره استفاده و محدودیت روغن پالم به تسنیم گفت: براساس دستور وزیر بهداشت و با توجه به حساسیتی که دولت و وزارت بهداشت به سلامت غذایی دارد، کمیته بازنگری استفاده از روغن پالم در سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

وی ادامه داد: براین اساس جلسات فشرده این کمیته تشکیل و تا ۲ هفته آینده خروجی این جلسات به رسانه‌ها اعلام خواهد شد. براین اساس در تلاشیم تا در این کمیته بازنگری منطقی و نگرش مجدد به روش استفاده از روغن پالپ را در فرآورده‌های لبنی داشته باشیم.

مدیرکل نظارت بر محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی سازمان غذادارو تصریح کرد: در این راستا هر هفته جلسات کمیته بازنگری در استفاده از روغن پالم تشکیل خواهد شد و با توجه به معیارهای وزارت بهداشت استفاده از روغن پالم محدود می‌شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان و مسئولان صنفی دامداران عنوان کردند که به هر حال استفاده از روغن پالم در کارخانجات لبنی با اجازه وزارت بهداشت بوده است، توضیح داد: به هر حال روغن پالم یک روغن خوراکی است که در همه دنیا از آن استفاده می‌شود. در ایران نیز براساس استانداردهای جهانی این روغن در برخی از فرآورده‌های و براساس مجوز استفاده می‌شود ولی در رسانه‌ها این‌طور عنوان شده بود که مجوز روغن پالم توسط وزارت بهداشت به اکثر محصولات لبنی داده شده است که این طور نیست.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: مثلاً در کشور بیش از ۶۰ فرآورده لبنی وجود دارد که فقط در ۳ تا ۴ محصول از جمله ۲ تا ۳ مورد پنیر، بستنی و کره روغن پالم براساس مجوزهای استاندارد استفاده می‌شود. براین اساس این روغن در دیگر فرآورده‌های لبنی استفاده نمی‌شود و اگر چنین چیزی وجود داشته باشد تولید آن فاقد مجوز است.

مدیرکل نظارت بر محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی سازمان غذادارو خاطرنشان کرد: براین اساس وزارت بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در اکثر محصولات لبنی به شدت مخالف است و در این راستا و با توجه به حساسیت وزیر بهداشت برای محدودیت استفاده از روغن پالم کمیته بازنگری روغن پالم در محصولات لبنی تصویب شد که گزارش نهایی آن نیز در اختیار وزیر بهداشت و رسانهها قرار میگیرد.