بی‌توجهی نتانیاهو به دیپلماسی آمریکا در غزه

به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به تاثیر اندک «دیپلماسی آمریکا در غزه» بر رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که زمانیکه وزارت امور خارجه آمریکا حمله اخیر اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در غزه را محکوم کرد و گفت که از این اقدام شرم آور وحشت زده شده است، خشمی که هفته ها از اسرائیل در خود حبس کرده بود را خالی کرد.

نیویورک تایمز نوشته است که این نوع رک گویی از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان دهنده یک واقعیت ناامید کننده برای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا است؛ آن واقعیت این است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل تا حد زیادی تلاش های دیپلماتیک ارائه شده از سوی دولت واشنگتن که با هدف پایان بخشیدن به خشونت ها در غزه ارائه شده را نادیده گرفته و مقامات آمریکایی را با رفتاری گستاخانه و غیر محترمانه در حاشیه رها کرده است.

بر اساس این گزارش، حتی با اینکه اسرائیل با برقراری یک آتش بس جدید با حماس موافقت کرده است و این امر امیدواری ها برای پایان ۴ هفته خونریزی در غزه را افزایش می دهد، اما با این حال، روابط تل آویو با آمریکا در پی تضادهای مکرر اسرائیل با واشنگتن از جمله نقد اسرائیل به تلاش های «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا برای برقراری صلح در غزه و بازخواست نتانیاهو از سفیر آمریکا در اسرائیل آسیب دیده است.

«دنیل کورتزر» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و استاد فعلی دانشگاه «پرینستون» در این باره گفته است که این دوره یکی از ادامه دار ترین دوره های وجود تضاد در روابط اسرائیل و آمریکا است؛ کورتزر می گوید: مادامی که شما این رئیس جمهور(اوباما) و این نخست وزیر(نتانیاهو) را دارید، نمی دانم که روابط(بین آمریکا و اسرائیل) چگونه بهبود می یابد.

بر اساس این گزارش، با توجه به حمایت قانونگذاران کنگره آمریکا از اسرائیل در قبال حماس، رئیس جمهور آمریکا نیز اهرم فشار کمی برای مجبور کردن نتانیاهو جهت متوقف کردن حمله به غزه تا زمان آمادگی خود اسرائیل برای انجام این کار داشته است و این روز گذشته(دوشنبه) بود که نخست وزیر اسرائیل نشان داد که لحظه آمادگی این رژیم برای آتش بس با حماس فرا رسیده است.

مقامات اسرائیلی روز گذشته ضمن ابراز تمایل خود برای کاهش یک جانبه درگیری هایش در نوار غزه، از پذیرش آتش بس ۷۲ ساعته با حماس که از امروز سه شنبه اجرایی شده است، خبر دادند و هیئتی را به قاهره اعزام کردند تا با محور رسیدن به آتش بس پایدار در غزه وارد مذاکره شوند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است که با اینکه کاخ سفید شدیدا از حمله اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در غزه انتقاد کرده اما وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) جمعه هفته گذشته تائید کرد که بر اساس یک توافق نظامی طولانی مدت، انبار تسلیحاتی ارتش اسرائیل را بار دیگر تجهیز کرده است؛ از طرف دیگر اوباما نیز روز گذشته(دوشنبه) لایحه کمک مالی اضطراری ۲۲۵ میلیون دلاری به سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل را امضا کرد.

در این گزارش با اشاره به اینکه دولت واشنگتن ضمن ابراز خشم از تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه، از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس حمایت کرده، به الگوی تکراری دولت واشنگتن در قبال اسرائیل پرداخته شده و آمده است که دولت آمریکا با استفاده از این الگو، خشم خود را علیه اسرائیل نشان می دهد و بعد از آن کلمات آرام تری به کار می برد و می گوید که روابط بنیادین آمریکا و نزدیک ترین متحد آن در خاورمیانه تغییری نکرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی اینطور پیش بینی کرده است که اگرچه نتانیاهو تاکید دارد که به عملیات در غزه تا تخریب تونل های زیرزمینی حماس پایان نمی دهد اما بیانیه های شدید صادر شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا، اسرائیل را از لحاظ بین المللی محدود خواهد کرد.