به گزارش افکارنیوز، «سعیدا وارسی» معاون وزارت خارجه و عضو کابینه انگلیس که روز سه‌شنبه در اعتراض به مواضع دولت این کشور در قبال بحران غزه از سمت‌های خود کناره‌گیری کرد، در نامه استعفای خود موضع‌گیری‌های لندن را «از لحاظ اخلاقی غیرقابل‌دفاع» خواند.

خانم وارسی که اولین وزیر زن مسلمان کابینه انگلیس بود، در بخشی از نامه استعفای خود خطاب به «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور، نوشته است: «در طول چند هفته گذشته در دیدارها و جلساتی که داشتیم، من صادقانه و به صراحت دیدگاه‌های خود در مورد درگیری در غزه و پاسخ ما به آن را مطرح کردم.»

وارسی می‌افزاید: «نظر من این بود که سیاست ما در جریان صلح خاورمیانه به طور کلی و به خصوص رویکردها و لحن اخیر ما در طول بحران اخیر در غزه، از لحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است و نه در راستای منافع ملی بریتانیاست. این مواضع همچنین در بلندت مدت بر اعتبار بین‌المللی و داخلی ما اثر منفی می‌گذارد.»

در حدود یک ماهی که از آغاز عملیات موسوم به «صخره سخت» رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد، لندن مواضعی در حمایت کامل از تل‌آویو اتخاذ کرده و بدون محکومیت حملات صهیونیست‌ها، که تاکنون به شهادت بیش از ۱۸۰۰ فلسطینی منجر شده، تنها شرایط غزه را «غیرقابل تحمل» خوانده و خواستار آتش‌بس شده است.

استانداردهای دوگانه و جانبداری آشکار دولت «دیوید کامرون» از رژیم‌صهیونیستی حتی اعتراض «نیک کلگ» معاون وی را نیز به همراه داشته است. علاوه بر کلگ، «اد میلبند» رهبر حزب کارگر، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت، نیز به شدت از مواضع لندن در قبال تحولات غزه انتقاد کرده است.

خانم وارسی امروز پس از استعفا، در مصاحبه‌ای با روزنامه «هافینگتون‌پست» به انتقاد از کامرون پرداخت و گفت لندن اکنون در «طرف نادرست تاریخ» ایستاده است. وی در این مصاحبه عدم حمایت لندن از به رسمیت شناخته‌ شدن فلسطین در سازمان ملل را نادرست خوانده و از اینکه در سال ۲۰۱۲ به این موضع اعتراض نکرده، ابراز پشیمانی کرده است.

وی در بخشی از این مصاحبه در مورد ادامه صادرات تجهیزات نظامی انگلیس به فلسطین اشغالی گفته است: «مایه تأثر و حیرت من است که دولت بریتانیا همچنان اجازه صادرات تسلیحات به اسرائیل را می‌دهد. اسرائیلی که تنها در ۴ هفته گذشته حدود ۲۰۰۰ نفر از جمله صدها کودک را کشته است. صادرات تسلیحات به اسرائیل باید متوقف شود.»

پیش از این سازمان عفو بینالملل نیز با انتشار گزارشی، خواستار توقف صادرات نظامی به فلسطین اشغالی شده بود. روزنامه الپاییس چاپ مادرید شب گذشته گزارش داد که اسپانیا تصمیم به تعلیق صادرات نظامی به تلآویو گرفته است. نخستوزیری انگلیس هم امروز تحت فشار رسانهای تائید کرد که مجوزهای صادراتی به فلسطین اشغالی را بازنگری میکند.