پرت ۸۰ درصد یارانه ۱۰۰میلیارد دلاری انرژی

به گزارش افکارنیوز، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران امروز در حالی رونمایی شد که اعضای آن با قاطعیت اعلام کردند این فدراسیون که متشکل از صنایع آب و برق، انرژی‌های نو، ساختمان، حمل و نقل ریلی و گاز و پتروشیمی است قادر خواهد بود صادرات خود را تا سال ۱۴۰۰ به مرز ۱۴۰ میلیارد دلار که از مجموع ۲۰۰ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی برساند.

محمد پارسا با بیان این مطلب گفت: از سال ۱۳۲۷ که سرمایه تولید و استخراج نفت صرف بودجه شد، بزرگترین خطا و خیانت به اقتصاد کشور نیز آغاز شد و از همان سال به جای رشد اقتصادی به بیماری هلندی در اقتصاد دچار شدیم.

وی افزود: در عرض ۵۰ سال اخیر به تولیدکنندگان خارجی یارانه اعطا شد و بخش‌های کشاورزی و صنعت و تولیدات داخلی تضعیف شد و به دلیل ارز ارزانی که در اختیار واردکننده‌ها قرار گرفت اقتصاد کشور رشد پیدا نکرد.

پارسا اضافه کرد: با یک خطای بزرگ‌تر نیز این مسئله تکمیل شد و سالانه با اعطای ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه به پخش آب، برق، گاز و بنزین این سناریوی غلط همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: همه ما می‌دانیم که از این ۱۰۰ میلیارد دلار ۸۰ میلیارد دلار پرت است، در حالیکه می‌توانیم با ۲۰ میلیارد دلار خود را اداره کنیم و این مستلزم این است که انرژی را با فن‌آوری مناسب استفاده کنیم.

رئیس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران اضافه کرد: این هدر رفت انرژی در بخش آب، برق، گاز، بنزین و ساختمان در حال حاضر به وضوح قابل مشاهده است.

صادرات ۱۴۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ توسط فدراسیون صادرات انرژی

پارسا با اشاره به اینکه رشد صادرات در سال ۸۴ و زمانی که قیمت ارز تک نرخی شد و برای صادرات جوایز صادراتی گذاشته شد صادرات خدمات فنی و مهندسی از یک رشد ۴۵ درصدی برخوردار شد، گفت: این فدراسیون در نظر دارد در یک برنامه بلند مدت در سال ۱۴۰۰ از ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی مورد برنامه ۱۴۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: اما ذهنیت اعضای فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران این است که باید دولت ساختار چابک و سبکی در حوزه صادرات غیرنفتی و یک معاونت مختص در حوزه صادرات داشته باشد.

به گفته وی، اگرچه سازمانی به نام سازمان توسعه تجارت داریم اما زورش به گمرک نمی‌رسد، بنابراین ما متعهد خواهیم بود که در سال ۱۴۰۰ از ۱۴۰ میلیارد دلار عبور کنیم.

حمیدرضا صالحی عضو فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران نیز در این نشست با بیان اینکه هدف از تاسیس این فدراسیون حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی و کمک به بالا رفتن توان صادرات غیرنفتی کشور است، گفت: اگر امروز صادرات غیرنفتی به ۴۲ میلیارد دلار رسیده است اعضای این فدراسیون که متشکل از صنایع آب و برق، فاضلاب، گاز، مسکن، حمل و نقل ریلی و مخابرات است قادر به صادرات ۳۲ میلیارد دلاری هستند.

علی شمس‌ اردکانی نیز در این نشست گفت: تجربه بعد از انقلاب صنعتی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در هیچ کشوری رخ نخواهد داد مگر اینکه رشد صادرات را همزمان داشته باشیم پس در کشوری که رشد صنعت و صادرات بیش از GDP(تولید ناخالص داخلی) باشد اقتصاد رشد پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کشور در بخش‌های مختلف انرژی مزیت نسبی دارد که بتواند سایر بخش‌های اقتصادی را نیز با خود بکشد.

شمس اردکانی گفت: اگر ۵۰ سال پیش می‌خواستیم یک نیروگاه برق احداثکنیم باید ۸۵ تا ۹۰ درصد تجهیزات را از خارج وارد می‌کردیم اما در حال حاضر این موضوع برعکس شده به طوریکه در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل تولید می‌شود.

به گفته وی، کشور ما به گونهای است که میتواند سالانه ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث کند و میتواند به همین اندازه ۱۵ هزار مگاوات هم در کشورهای همسایه احداث کند.