اعتراض المالکی به نخست وزیر جدید

به گزارش افکارنیوز، نخست وزیر عراق طی سخنانی که به صورت زنده پخش شد اعلام کرد که رئیس جمهور عراق نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان عراق را مامور تشکیل کابینه نکرده است.

وی گفت که نقض قانون اساسی نتایج اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای عراق در پی خواهد داشت.

مالکی افزود: موظف کردن " حیدر العبادی " برای تشکیل کابینه، هیچ ارزشی ندارد چرا که این امر در خارج از چارچوب قانون اساسی صورت گرفت.

وی گفت که آمریکا به نقض قانون اساسی عراق کمک کرده و از محکوم کردن نقض قانون اساسی خودداری کرده است.

مالکی در ادامه این بیانیه گفت من از سوی ائتلاف برای پست نخست وزیری معرفی شده ام و از پلیس و ارتش می‌خواهم که در جایگاهشان باقی بمانند.

وی افزود که اشتباهی را که امروز روی داده اصلاح خواهیم کرد. نوری المالکی تاکید کرد که وی تنها نامزد قانونی برای تصدی پست نخست وزیری است.

وی گفت: من رئیس ائتلاف دولت قانون و رئیس حزب الدعوة هستم و هیچ فردی بدون موافقت من حق تصرف در این موضوع را ندارد.

" فواد معصوم " رئیس جمهور عراق روز دوشنبه به طور رسمی " حیدر العبادی " را مامور تشکیل دولت آتی عراق کرد.

ساعاتی پیش احمد جمال سخنگوی جریان اصلاح در پارلمان عراق به رهبری ابراهیم الجعفری در بیانیه‌ای اعلام کرد که ائتلاف همپیمانی ملی بزرگترین

ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت ۱۲۷ نفر از اعضای خود، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که دادگاه عالی قانون اساسی ائتلاف دولت قانون به ریاست " نوری مالکی " را فراکسیون اکثریت پارلمان دانسته است.

دادگاه فدرال عراق نیز با صدور بیانیهای ضمن تائید این خبر اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق است.