به گزارشافکارنیوز،این دوربین به همان شیوه قرص‌های معمولی بلعیده می‌شود و مانند غذا مسیرش را در پیش می‌گیرد. سیستم جدید در سراسر بدن حرکت کرده و در هر ثانیه ۱۸ عکس می‌گیرد. این بدین معناست که پزشکان و پرستاران می‌توانند اندام‌های بیشتری را ببینند و مشکلاتی را که اسکن‌های خارجی قادر به رصد آن‌ها نیستند، شناسایی کنند.

در حالی که با استفاده از فناوری اسکن معمولی می‌توان از مری، معده و روده بزرگ با موفقیت اسکن گرفت، دیگر اندام‌ها شامل روده کوچک با اندسکوپی(لوله‌ مجهز به یک دوربین در انتهایش) قابل‌ مشاهده نیستند. روده کوچک که طول آن دو تا هشت متر است، در وسط سیستم گوارش قرار دارد و بررسی آن برای کادر پزشکی دشوار است.


زمانی که بیمار Pillcam را می‌بلعد، سیستم ظرف چند ساعت تمامی بدن را می‌پیماید. کاربر کمربندی می‌پوشد که تصاویر را برای کمک به شرایطی مانند بیماری‌های سلیاک(نوعی اختلال خودایمنی روده باریک) و کرون(التهاب روده) از قرص دریافت و ذخیره می‌کند.


هر بار استفاده از اندسکوپی کپسولی ساخت بیمارستان رویال بولتون انگلستان ۵۰۰ پوند هزینه به دنبال دارد و این فناوری در چند بیمارستان انگلستان قابلدسترس است.