رایزنی‌های بانک مرکزی با چین برای برقراری فاینانس

به گزارشافکارنیوز،اکبر کمیجانی در حاشیه همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه نتیجه رایزنی‌های بانک مرکزی ایران با چین برای از سرگیری فاینانس به کجا رسید اظهار داشت: این موضوع در جریان است و رایزنی‌های مربوطه با طرف مقابل انجام می‌شود.

وی افزود: رفت و آمدهای کارشناسی در جریان است و امیدواریم با توجه به اطلاعاتی که داریم تصمیم‌گیری به خوبی صورت گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مشکل خاصی نیست گفت: یک مقدار مذاکراتی در جریان است تا ما به ازای منابعی که در بانک‌های چین داریم حداقل تا ۳ برابر آن منابع و یا حداقل دو برابر آن بتوانیم در قالب طرح‌های معرفی شده برای تامین مالی موسسه بیمه صادراتی آنجا انجام شود.

کمیجانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه ظاهرا طرف چینی در این مذاکرات مشکلاتی را ایجاد کرده است و همچنین آیا بناست ایران کشورهای اروپایی را جایگزین چین کند گفت: اینها در مرحله کارشناسی و بررسی است و من نباید مطلب اضافه‌تری بگویم اما باید تاکید داشت که این بحث‌ها در حال بررسی است و کار کارشناسی در جریان است.

وی درباره تغییر نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم گفت: قبلا اعلام کردیم بخش سیاستهای پولی ما شامل نرخهای سود سپردهها، تسهیلات و ... دیگر مانند سالهای قبل به صورت سالانه یا دوسالانه تدوین نمیشود بلکه هر زمان شرایط را مناسب و مقتضی ببینیم بحثهای کارشناسیمان را در شورای پول و اعتبار مطرح خواهیم کرد.