محمود احمدی نژاد در گفت و گویی با ارگان رسمی دولت -روزنامه ایران - به بیان دیدگاه های خوددر امور مختلف پرداخت که شاید مهم ترین و جنجالی ترین بخش از سخنان وی ، تفسیر جدید او از جمله معروف امام خمینی(ره) بود که مجلس را در رأس همه امور معرفی کرده اند.

احمدی نژاد در این باره گفته است که این جمله مربوط به زمانی است که در ایران، نظام پارلمانی حاکم بود و اکنون که پست نخست وزیری حذف شده، قوه مجریه، قوه اول کشور است.

اصلاح سازمان ملل متحد
وی در این گفت‌و‌گوی صریح که ۲ساعت به طول انجامید، افزود: اکنون باید ساختار سازمان ملل با همکاری کشورها تغییر کند و این اصلاح باید به یک مؤلفه واحد تبدیل شود. دکتر احمدی‌نژاد درباره دلایل حضور هر ساله در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: سازمان ملل یک ظرفیت است و حتماً باید از آن استفاده کنیم و کسانی که می‌گویند شما که سازمان ملل را قبول ندارید، چگونه هر سال در آن حاضر می‌شوید، نه به اصول مدیریت توجه دارند نه به اصل دیپلماسی! اگر ما حضور پیدا نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌تواند اثرگذار باشد؟ پاسخ منفی است.

از طرف دیگر این مسئله زمانی است که ما حضور پیدا کنیم و در آنجا حل شویم؛ یک موجی را ۴ تا کشور درست کنند، ما نیز همان‌ها را تکرار کنیم، کما این که در سال‌های گذشته برخی این کار را می‌کردند. الآن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار امریکا و متحدانش برخی تصمیمات را اتخاذ می‌کند. پس ما باید بیرون بیاییم؟ این حرف غلطی است.

ما حقوقی داریم که با اتکا به آن، در مقابل آنها می‌ایستیم. با بیرون آمدن و نرفتن، مشکل حل نمی‌شود. ما فکر می‌کنیم مدیریت‌های جهانی همچون سازمان ملل و آژانس باید در اختیار دولت‌های مستقل باشد و باید برای رسیدن به این هدف تلاش کرد.

تحول در وزارت خارجه
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی‌اش از وضعیت وزارت خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی گفت: سیاست خارجی در وزارت خارجه تنظیم نمی‌شود، گرچه وزارت خارجه پیشنهاد می‌دهد و مسائل را پیگیری می‌کند، اما در واقع وزارتخانه مجری سیاست‌های خارجی است، یعنی بخش مهمی از بار اجرای تصمیمات سیاست خارجی در حیطه وزارت امور خارجه است. البته مرکز هماهنگی فعالیت‌های خارج از کشور هم هست. اگرچه متأسفانه نهادهایی داریم که بدون هماهنگی عمل می‌کنند.

دکتر احمدی‌نژاد در این‌باره افزود: موضوع مهم این است که تغییر نگاهی که در سیاست‌ خارجی رخ داده، باید در وزارت خارجه نهادینه شود. بالاخره چندین سال این وزارتخانه بر مسیر همراهی با معادلات جهانی حرکت کرده، حالا بناست تحول رخ دهد، البته تحولاتی نیز شروع شده که من امیدوارم این تحولات به سرعت جلو برود.

رئیس‌جمهور درباره جزئیات این تحول گفت: ساختار وزارت خارجه، تشکیلات سفارتخانه‌ها و درجه‌بندی آنها باید عوض شود. همچنین ارزیابی‌ها و ادبیات دیپلماتیک باید تغییر کند که این کار آغاز شده و من امیدوارم با سرعت ادامه پیدا کند و تکمیل شود.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه دیپلماسی انتظارات شما را برآورده کرده است، گفت: بالاخره در سیاست خارجی همه با هم کمک می‌کنیم و کار را جلو می‌بریم.

تحریم ها بی تاثیرند

دکتر احمدی‌نژاد درباره تحریم‌های اخیر نیز گفت: بیش از نیمی از کل کشورها می‌گویند ما به مراودات اقتصادی با ایران ادامه می‌دهیم. ما باید اقتصادمان را از نگرش به سمت اروپا به سمت داخل برگردانیم و ثانیاً با دیگر کشورها به مراوده بپردازیم. البته این کار زحمت دارد اما باید انجام بشود.

رئیس‌جمهور درباره نقش امریکا در تحریم‌ها گفت: امریکا ۳۰ سال است که با ما مراوده ندارد. در حقیقت امریکا دیگران را تحریم کرده است. به آنها دیکته کرده‌اند که شما حق ندارید به ایران کالا بفروشید، یعنی حق ندارید سود ببرید. اروپا حدود ۲۳ میلیارد دلار با ما مبادله دارد که حدود ۶/۳ میلیارد دلار آن صادرات ایران به آنهاست و حدود ۱۹ میلیارد دلار نیز صادرات آنها به ماست. اعلام کرده‌اند که بخشی از کالاها را به ایران نمی‌دهند این سبب می‌شود که اولاً تولید داخلی ما به سرعت رشد کند، ثانیاً این مسئله باعثمی‌شود که فرصت برای دیگران پیدا شود.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: می‌خواهند با جنگ روانی، خلأ تأثیرناگذاری این کاغذ پاره‌ها را پر کنند چرا که اثری که این قطعنامه‌ها بتواند در زندگی مردم داشته باشد، ندارد. اقتصاد ما حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال چرخش دارد. بنابراین ۱۹ میلیارد در مقایسه با آن به حساب نمی‌آید.

هدفمندی یارانه ها

رئیس‌جمهور درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها هم گفت: این طرح با قدرت اجرا می‌شود، البته عده‌ای هستند که خیال می‌کنند این موضوع فرصتی برای تبلیغ علیه دولت و ملت و آسیب زدن به کشور به آنها می‌دهد اما بدانند که اشتباه می‌کنند و این یک طرح کاملاً مردمی است و با کمک مردم اجرا خواهد شد.

بیانیه تهران درباره مبادله سوخت هسته ای

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه این گفت‌وگو بااشاره به بیانیه تهران اظهار داشت: بیانیه تهران فقط درباره موضوع هسته‌ای نبود. در واقع یک شکاف در مناسبات سیاسی حاکم بر جهان بود. این بیانیه ابتکار عملی بود که خارج از اراده امریکا و دوستانش اتفاق افتاد. یکی از دلایل صدور قطعنامه علیه ایران هم این بود که بگویند هیچ کس برخلاف اراده آنها حق ندارد ابتکار عمل داشته باشد. بیانیه تهران کار خود را می‌کند ولو اینکه منجر به یک توافق برای تأمین سوخت رآکتور تهران نشود.

تدوین برنامه پنجم

رئیس جمهور در ادامه در‌خصوص تدوین برنامه پنجم و روند تصویب آن در مجلس گفت: من در ابتدا از نمایندگان محترم تشکر می‌کنم، ما با نمایندگان یک مجموعه هستیم و جدا نیستیم، منتهی تقسیم کار شده است. تدوین برنامه و شاکله آن با دولت است و نمایندگان باید آن‌را ببینند، اگر جایی سؤال وجود دارد، باید جواب بدهیم و اگر قسمتی ناقص است باید تکمیل کنیم و به مجلس ارسال کنیم. ما انتظار نداریم که مجلس خودش از اول برنامه را بنویسد و در واقع لایحه را کنار بگذارد.

رشد اقتصادی ایران

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا اقتصاد ایران توان رسیدن به رشد ۸ درصدی را دارد یا خیر؟ گفت: اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد. شرط آن هم این است که روان‌سازی شود، موانع اتلاف منابع گرفته شود و از طرف دیگر به ضرورت تمرکز در تصمیم‌گیری احتیاج دارد.

اگر هر بخشی از چند جا مدیریت شود، راندمان کار پائین‌می‌آید، ابزارها اگر در دست دولت باشد می‌توانیم به آن ۸درصد دست پیدا کنیم منتهی توجه داشته باشید همین سال‌های گذشته هم در بعضی از بخش‌ها ما بیش از ۸‌درصد رشد داشتیم، در بخش ساختمان که مسکن هم بخشی از آن است ما بیش از ۸ ‌درصد رشد داشتیم، در بخش صنعت رشد بسیار بالایی را تجربه کردیم.

روابط ایران و روسیه

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه مصاحبه خود به روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ما و روسیه دو کشور همسایه هستیم و دو کشور همسایه هم بطور قهری باید با هم دوست باشند. ما دو تا قدرت بزرگ دنیا با توان اثرگذاری در مناسبات جهانی هستیم که می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و اگر این همکاری صورت پذیرد قدرتمان با یکدیگر هم‌افزا خواهد بود.

دولت روسیه باید بداند که ما هیچ اقدامی علیه منافع روسیه انجام نداده‌ایم، هیچ وقت تلاش نکردیم به قول سیاسیون بی اخلاق با کارت روسیه، بازی کنیم. در مناسبات جهانی هم این انتظار وجود دارد که آنها نیز چنین کاری را نکنند. اما متأسفانه برخی اتفاقات رخ داد که دیگر برای ما قابل تحمل نبود.

این انتظار نبود که مواضعی بگیرند که ابزار دست تبلیغات علیه ملت ما باشد و در کنار امریکایی‌ها بایستند. باید به این نکته اشاره کنم که با روسیه در حال صحبت هستیم که برای تولید ۴ هزار مگاوات نیروگاه دیگر به تفاهم برسیم. امیدواریم که در مسیر درست حرکت و از پتانسیل‌های مثبت یکدیگر استفاده کنیم.

فضاسازی علیه دولت بی سابقه و بی نظیر است

رئیس جمهور همچنین در خصوص مسائل داخلی و نحوه مواجهه دولت با برخی جریان‌های مخالف دولت گفت: هدف خدمتگزاری به مردم و پیشبرد امور کشور است. البته ایستادگی در برابر طراحی‌های دشمن جزو محورهای اساسی سیاست خارجی دولت است. همانطور که گفتم، در داخل هم اساس کار ما خدمت به مردم است، البته آن کسانی که از داخل در ارتباط با دشمن بخواهند فتنه‌انگیزی کنند، دستگاه‌های رسمی شناسایی می‌کنند و برخورد می‌کنند، یک بخشی هم هست که ما خیلی وارد آن نمی‌شویم و آن فضا‌سازی‌هایی است‌که می‌کنند. واقعیت این است که فضاسازی‌هایی که علیه دولت نهم و دهم می‌کنند، بی‌سابقه و بی‌نظیر است.

یکی از محورهای آنان این است که علیه دولت دست به بهانه تراشی بزنند، در صورتی که اساس این‌است که عدالت اجرا شود، آنهایی که منابع ملت را بردند پس بدهند و آنهایی که علیه ملت قیام کردند و خواستند با کمک دشمن براندازی کنند باید جواب بدهند. آنهایی که خودشان را مالک کشور می‌دانستند، باید پاسخگو باشند، آنهایی که از ساختار معیوب اقتصادی سوءاستفاده‌های بسیار کلانی کردند، باید جواب بدهند، دولت همه هم‌وغمش این است که حقوق ملت را برگرداند. برخی‌ها هم می‌خواهند جابه‌جایی در موضوع ایجاد کنند، در گوشه‌‌وکنار دولت بگردند و یک مسئله‌ای پیدا کنند و به نحوی القا‌کنند که مسئله کشور الآن این است. اما این اقدامات اثر ندارد. توده‌های مردم امروز آگاه هستند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بحثاستقلال قوا از یکدیگر خاطرنشان کرد: بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند.

ضمن این‌که در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری. رئیس جمهوری علاوه بر این‌که رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است، رئیس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، این دیگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقیم می‌دهند، رئیس‌جمهور که انتخاب می‌شود، رئیس دولت است، رئیس قوه مجریه است، این یک قوه مستقل است. علاوه بر این‌ها رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی کشور شخص رئیس جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند کار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئیس‌جمهور است. معنای این موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نیست.

دکتر احمدی‌نژاد در‌خصوص برخی افراد و گروه‌ها که خود را منصوب به ایشان می‌دانند و علیه دولت هم فعالیت‌هایی دارند، گفت: کسانی هستند که می‌گویند ما این دولت را سرکار آوردیم، ستاد زدیم، تبلیغات کردیم. ما تشکر می‌کنیم از آنها اما نکاتی درباره این گروه‌ها می‌گویم، اولاً من در انتخابات گفته‌ام که ستاد ندارم، اگر کسی هم کار کرد بعداً توقع نداشته باشد که در اداره امور کشور دخالت کند، این نکته مهمی است، من قبلاً این را اعلام کرده‌ام که وظیفه‌ام این است که کاندیدا شوم. دوستان برای انجام وظیفه سخنرانی کرده‌اند. من تشکر می‌کنم از این‌که انجام وظیفه کرده‌‌اند، اما حالا نباید توقع داشته باشند که دولت مجری نظرات آنها باشد. اما حالا دولت باید بتواند کار خودش را بکند، بالاخره دولت تصمیم‌ می‌گیرد، یک عده خوششان می‌آید، یک عده خوششان نمی‌آید. البته این به این معنی نیست که همه تصمیمات دولت درست است، ما هم اشتباه داریم، اما بررسی و اصلاح می‌کنیم ولی دولت نمی‌تواند اختیار خود را به کس دیگری بدهد. برخی رسانه‌ها هم هستند که این گونه مسائل را مطرح می‌کنند.

رسانه مستقل کم است

رئیس جمهور با اشاره به نقش رسانه‌ها و رابطه آنها با دولت افزود: متأسفانه درکشور ما رسانه مستقل کم است. این رسانه‌ها متعلق به یک گروه هستند اما نمی‌خواهند بگویند که گروه هستند. البته برخی از رسانه‌ها که از روز اول مخالف دولت بودند، همه چیز را سیاه می‌بینند، آنها زمانی سفید می‌بینند که مسائل دست خودشان باشد، و جالب آنجاست که آنها به کارهای دولت اصلاً نمی‌پردازند، همیشه در حاشیه‌اند. بعضی رسانه‌ها هم هستند که می‌گویند ما طرفدار دولت هستیم، ‌دلسوز دولت هستیم، البته من اعتقاد ندارم که دلسوز دولت هستند. دلسوز نیستند مگر معنی دلسوز چیست؟ به شما بگویم که برخی اتفاقات در رسانه‌های ما می‌افتد که من از اساس به آنها اعتقاد ندارم، آنهایی که راجع به خود من است، من شخصاً گذشت می‌کنم.

دکتر احمدی‌نژاد با انتقاد شدید از برخی رسانه‌ها افزود: بعضی از روزنامه‌ها خودشان را معیار حق و باطل می‌دانند. خیلی جالب است که می‌گویند اگر ما گفتیم که مثلاً این بد است همه باید بگویند این بد است. سعی کنند منصف باشند. در رسانه‌های ما اخلاق باید حرف اول را بزند.

عده ای فکر می کنند چند نفر ولایتمدارند و بقیه فاسد هستند

متأسفانه بعضی همین طوری افراد را متهم می‌کنند. من این مسائل را قبول ندارم. فکر می‌کنند که در بین این ۷۵ میلیون نفر فقط چندنفر هستند که ولایتمدار هستند و بقیه فاسد هستند، من این اسلام را قبول ندارم، اسلامی که به‌خودش اجازه می‌دهد که هر کسی را لجن‌مال کند، فکر کند که تعداد کمی مسلمان هستند بقیه ۷۵ میلیون نفر بی دین هستند، من این اسلام را قبول ندارم، اصلاً آن را اسلام نمی‌دانم، نظام اسلامی نظام حداکثری است، هم در آرمان‌ها حداکثری هستیم هم در مردم، ۴۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند، همه خوشحال هستند، اما من یک دغدغه دارم که چرا چهار میلیون نفر شرکت نکردند، جامعه اسلامی «کلکم‌راع» و «کلکم مسئول» همه باید بیایند، چرا چهار میلیون نیامدند؟ باید دغدغه داشته باشیم، چهار میلیون انسان محترمند. ما فکر می‌کنیم همه ۷۵ میلیون طرفدار نظام، رهبری و ولایت فقیه‌اند، خدا، اسلام، عدالت و عزت کشور را می‌خواهند اما یک عده می‌خواهند بگویند ولایت در انحصار ماست. در صورتی که ما معتقدیم ۷۵ میلیون نفر ملت طرفدار ولایت هستند. طرفدار اسلام، دین و پاکی هستند.

حداکثر تعامل با قوا را داریم

دکتر احمدی‌نژاد در خصوص «اتحاد قوا» نیز اظهار داشت: ما واقعاً حداکثر تعامل با قوا را داریم. هر چقدر علیه ما انتقاد شود ما سکوت می‌‌کنیم. ما فکر می‌کنیم، سه قوه یکی هستند، تفکیک قوایی که از غرب آمده در نظام اسلامی اصالت ندارد. حقیقت یک تقسیم‌کار است و خود کار یک موضوع بیشتر نیست، و آن ساختن ایران و خدمت به مردم و اجرای عدالت است. این کار تقسیم شده و هر کس گوشه‌ای از کار را می‌گیرد. همه اجزای یک مجموعه هستند ولی بنا بر یک منطقی باید تقسیم کار شود.

فضای جمهوری اسلامی یک نعمت الهی است

وی در پایان این مصاحبه با اشاره به این نکته که همگی باید قدر نظام اسلامی را بدانیم، خاطرنشان کرد: واقعاً فضای جمهوری اسلامی یک نعمت الهی است، من به ۸۰-۷۰ کشور جهان سفر کرده‌ام، در بین مردم، دانشگاهیان و سیاستمداران آنها حضور یافته‌ام، هر روز هم دارم می‌خوانم، مردم ما هم دنیا را دیده‌اند، اهل دنیا‌گردی هستند، ایرانی‌ها به این مسئله خیلی علاقه‌‌دارند و خوب هم هست، چون روح ملت ایران بزرگ است و نگاهش جهانی است، مشکلاتی داریم اما بالاخره مسیرمان مسیر درستی است، با سرعت در مسیر خوب جلو می‌رویم، باید همه کمک کنیم، همدلی، برادری و هم افزایی باشد، همچنین امید و نشاط در جامعه باشد، که تا حد بسیار بالایی الحمدلله هست، من اعتقادم این است که این مسیری که امروز در برابر ملت ایران باز شده، ادامه دارد، به لطف خدا هیچ عاملی دیگر نمی‌تواند تغییر در این راستا ایجاد کند و همه این دشمنی‌‌ها علیه ملت ایران به سنگ می‌خورد.

همانطور که گفتم آینده از آن ملت ایران ‌است و مسیر هم مسیر خوبی است، این مشکلاتی را هم که داریم ان‌شاءالله به فضل‌الهی در این سه سال دولت دهم، تا حد زیادی حل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد دولت یازدهم دیگر در افق جهان بدرخشد، یعنی یک جایی باشد که این انرژی ملت ایران در مناسبات جهانی رها شود. دیگر مشکل مسکن، ازدواج و این مشکلات جلو پای جوانان نباشد. همه با معیارهای جهانی وارد بشوند، رشد کنند و به جای مطلوب برسند.