حجتالاسلام پورمحمدی با حضور در جمع خبرنگاران درخصوص تمدید حکم آیتالله آملی لاریجانی اظهار داشت: قوه قضائیه مطالعات و آسیبشناسیهای زیادی را انجام داده و نقاط ضعف و قوت را بازیابی کرده، آن را تبدیل به گزارش کرده و به دست رهبر انقلاب رسانده است.

وی افزود: همانطور که در سیاست‌های رهبری بود و توسط رئیس قوه قضائیه هم مطرح شد تدارک جدی‌ای دیده شده تا آسیب‌ها و ضعف‌ها کاهش قابل توجهی داشته باشد.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه استحکام احکام قضایی یکی از عمده‌ترین مسائلی است که به دنبال آن هستیم گفت: سعی می‌کنیم با افزایش قضات، کارکنان و کادر قضایی از فشار پرونده‌های قضایی کم کنیم.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه به ارتقا دانش قضایی و نظارت‌ها بیشتر می‌پردازد، نظارت‌ها را تقویت کرده به طوری که برخی از قضات توبیخ، برخی منفصل و برخی حتی اخراج شدند.

پورمحمدی بحثپیشگیری از وقوع جرم را موضوعی مهم عنوان کرد و افزود: اصلی‌ترین محور در بهبود فضای حقوقی قضایی کشور کاهش جرم و تخلف است و اگر بتوانیم میزان جرم را در کشور کاهش دهیم توانسته‌ایم بلندترین گام را در بهبود و سلامت قضایی برداریم البته پیشگیری از جرم صرفا کار قوه قضائیه نیست.

وزیر دادگستری در ادامه تاکید کرد: باید سایر قوا و دستگاه‌ها و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد به کمک دستگاه قضایی بیایند، در حال حاضر یکسری پیشگیری‌ها و قوانین در مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم که اگر تصویب شود گام بلندی برداشته‌ایم.

وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودک گفت: ما قوانین قوی و محکمی درباره حقوق کودک داریم و تلاش اصلی ما این است که این قوانین اجرا شود.

وی تاکید کرد: البته ما قانون مشخصی در این زمینه نداریم ولی در قوانین مختلف به این موضوع اشاره شده، یک بخش از آن مربوط به سیاست‌گذاری‌ها است که ما در نامه‌ای که به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته‌ایم اعلام کردیم که یک سیاست کامل و کلی برای مجموعه کودکان، نوجوانان و جوانان نیاز داریم و درخواست کردیم تا مجمع تشخیص سیاست‌های کلی را تدوین و برای رهبر انقلاب ارسال کند.

وزیر دادگستری در ادامه در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران خواستار پرداخت تمام بدهی‌های بابک زنجانی شده است گفت: از اینگونه ادعاها در داخل و خارج از کشور زیاد مطرح شده و ما از هیچ کاری ابا نداریم و هر احتمالی را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه سیستم اطلاعاتی و قضایی کشور در حال پیگیری موضوع هستند و از رفتن به هر راهی که وجوه بیت‌المال برگردانده شود دریغ نمی‌کنیم و شاید تنها موضوعی که از ابتدای این دولت به طور مستمر و متمرکز بر روی آن کار شده موضوع بابک زنجانی است.

وی در پایان گفت: در این زمینه همکاری خوبی بین قوای سهگانه صورت گرفته متاسفانه پول زیادی از کشور خارج شده که تنها بخش کمی از آن داخل کشور است.