اوکراینی‌ها برای آنتونوف وارد ایران شدند

به گزارش افکارنیوز، علیرضا خسروی اظهار کرد: در راستای بررسی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده کارشناسان اوکراینی وارد ایران شده‌اند و با همکاری تیم وزارت راه و شهرسازی اطلاعات را بررسی خواهند کرد.

وی با بیان این‌که فکر می‌کنم به‌زودی نتیجه‌ بررسی‌ها اعلام شود در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ بیان کرد: بنده نظری متفاوت با اظهارات برخی نمایندگان مجلس دارم، با توجه به این‌که کشورمان پتانسیل خوبی دارد باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

وی با طرح این پرسش که وقتی به ما هواپیما نمی‌دهند باید چه کار کنیم، گفت: بنابراین برای رسیدن به خودکفایی باید از مسیر سنگلاخ عبور کنیم. ضمن آن‌که هواپیمای اوکراینی از جمله بهترین هواپیماهای دنیا به‌شمار می‌رود و ۱۰ مدل مختلف از هواپیماهای آنتونوف تولید می‌شود.

خسروی با بیان این‌که بزرگترین هواپیمای باری بال‌پهن دنیا توسط شرکت آنتونوف ساخته می‌شود، افزود: در مجموع دو نوع کلاس هواپیما داریم یکی توربو فن و دیگری توربو پراپ یا همان ملخ‌دار. هواپیماهای توربو پراپ برای مسیرهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری داخلی مناسب است و با توجه به این‌که تقریبا در تمام شهرهای ایران فرودگاه داریم(حدود ۷۰ فرودگاه) آنتونوف ۱۴۰ بهترین گزینه به‌شمار می‌روند.

وی با تاکید بر این که هزینه‌های نشست و برخاست هواپیماهای توربو پراپ به مراتب بیشتر از هواپیماهای توربوفن است، اظهار کرد: اگر شرکت‌های اروپایی یا آمریکایی به ما هواپیما می‌دادند که به‌طور قطع انتخاب بهتری بود اما زمانی که اجازه این کار را نمی‌دهند چاره‌ای جز استفاده از هوایماهایی مانند آنتونوف نمی‌ماند. تنها اشکالی که می‌توان به آنتونوف ۱۴۰ گرفت مربوط به استاندارهای پروازی آن است، ای کاش استانداردهای آمریکا و اروپا را اخذ می‌کرد.

وی با بیان این‌که موتور هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ می‌توانست قوی‌تر انتخاب شود، تصریح کرد: ‌ موتور هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ سانحه دیده " تی وی تری " بود که می‌توانست موتور قوی‌تر " تی وی سون " باشد تا در صورتی که یکی از موتورها «برود» موتور دیگر بتواند محدودیت‌های به‌وجود آمده را تا حدودی جبران کرده و از وقوع سانحا جلوگیری شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آنتونوف ۱۴۰ با استانداردهای مشترک منافع و روسیه پرواز میکرد، خاطرنشان کرد: تیم کارشناس اوکراینی به ایران آمده و به همره تیم کارشناسی وزارت راه و شهرسازی کار بازخوانی اطلاعات جعبههای سیاه هواپیما را انجام میدهند.