سیاست‌های دولت برای رونق بخش مسکن

به گزارش افکارنیوز، عباس آخوندی با اشاره به اینکه سه حوزه در بسته خروج از رکود دولت با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی مرتبط است، گفت: مسکن، حمل و نقل و حوزه پیمانکاری مربوط به این وزارتخانه است که در هر سه حوزه در این بسته تدابیر خوبی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در این بسته به دولت اجازه داده شده است که ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق در قالب صکوک اجاره منتشر کند، اظهار داشت: با این روش دولت به یکباره بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت می‌کند و این اوراق می تواند در بازار معامله شود و برای اخذ ضمانت نامه و سایر فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این اقدام باعثمی شود تا بنیه مهندسی و پیمانکاری کشور بازسازی شود، افزود: براساس این بسته، دولت می‌تواند بابت بدهی خود به طلبکاراان اوراق بدهی منتشر کند که این اوراق توسط سایر دستگاه‌های دولتی قابل دریافت باشد و بین بدهی و مطالبات تهاتر شود.

آخوندی با اشاره به بخش مسکن، گفت: در این بخش، دو بحثعمده داریم؛ اول اینکه چگونه بخش اقتصاد خانوار را سازماندهی کنیم که بخش تقاضا تقویت شود؛ بدون اینکه به منابع بانک مرکزی متصل شویم. در این خصوص پیش بینی شده که صندوق‌های پس انداز و وام مسکن را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه در این روش حدود ۳۰ درصد تقاضا که همان ۳۰ درصد از یک میلیون واحد مسکونی است، پاسخ داده می شود، اظهار داشت: با ایجاد این صندوق‌ها، تجهیز منابع بسیار خوبی در بخش بانکی خواهیم داشت؛ بدون اینکه از منابع بانک مرکزی استفاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در این لایحه پیش بینی شده که بانک‌های عامل می توانند ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات مربوط به حساب صندوق ذخیره ارزی را اواراق منتشر کنند و کل وجوه حاصله برای افزایش سرمایه بانکها باشد.

آخوندی با بیان اینکه با این روش قدرت وام دهی بانکها ۱۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: ۵۰ درصد افزایش در قدرت وام دهی بانک‌ها بوجود می آید و در نهایت بخش مسکن که ۲۵ درصد از سهم وام دهی بانک ها را برعهده دارد، از این امکان بهره مند می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر این بسته به شکل کامل اجرا شود، شاهد رونق بخش مسکن بدون افزایش پایه پولی خواهیم بود، در خصوص بخش حمل و نقل گفت: همچنین در این بسته پیش بینی شده است که در جهت توسعه حمل و نقل ریلی و نوسازی ناوگان جاده‌ای دریایی و هوایی برنامه هایی را اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی، اولویت را در موضوع خروج از رکود با بخش جاده ای و ریلی دانست و اظهار داشت: در بخش ریلی پیش بینی شده است که در ۸ سال آینده بخش عمده تقاضای بار به جای جاده به ریل تحمیل شود و حمل و نقل بار در ریل از ۳۲ میلیون تن به ۱۹۸ میلیون تن افزایش یابد، همچنین جابه جایی بخش مسافری از ۲۶ به ۵۸ میلیون نفر برسد.

آخوندی با بیان اینکه این به معنای ۷۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است، بیان کرد: این میزان سرمایه گذاری می تواند حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد.

وی به وجود ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور اشاره کرد و افزود: این کامیون ها ۶۰ درصد بیش از کامیون‌های جوان مصرف سوخت دارند، بنابراین نوسازی ناوگان جاده ای مورد توجه ما قرار دارد که البته این برنامه زنجیره ای از اشتغال، صنعت و خدمات را به همراه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی به برنامه نوسازی در بخش‌های هوایی و دریایی هم اشاره کرد و گفت: اطلاعات برنامه‌های دولت در خصوص نوسازی ناوگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.