دلیل سفر نماینده آژانس به تهران

به گزارش افکارنیوز، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت که یوکیا آمانو در سفر به تهران قرار است روز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

نجفی سفر آمانو به تهران را در راستای ادامه همکاری‌ها بین ایران و آژانس در قالب «چارچوبی برای همکاری» که سال گذشته امضا شد، عنوان کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: در سفر قبلی با توجه به فرصت کم امکان ملاقات مدیرکل با ریاست جمهوری فراهم نشد و در این سفر ملاقات آمانو با آقای روحانی برای روز یکشنبه تنظیم شده تا گفت‌وگویی در بالاترین سطح بین ایران و آژانس بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید صورت پذیرد.

وی همچنین تاکید کرد که در این سفر همچنین انتظارات جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتقل خواهد شد.

امروز منابع خبری از سفر یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز یکشنبه خبر دادند.

لازم به ذکر است در طی نشست نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۳۰ اردیبهشت ماه در تهران به ریاست «ترو واریورانتا» معاون یوکیو آمانو مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو طرف ضمن مرور پیشرفت خوب حاصل شده در زمینه اجرای ۷ گام عملی توافق شده، درباره ۵ اقدام عملی دیگر که قرار است تا ۲۵ اوت(سوم شهریور ماه) اجرا شود، توافق کردند.

اقدامات عملی که قرار شد تا تاریخ سوم شهریور ماه ایران بر اساس «چارچوب همکاری‌ها»، اجرایی کند شامل موارد زیرین است.

۱) تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده در خصوص مبادرت به انفجارات قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.

۲) ارائه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت‌گرفته و / یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدلسازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده.

۳) ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.

۴) ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی.

۵) جمع‌بندی رهیافت پادمانی در مورد راکتور IR - ۴۰

گفتنی است ایران تاکنون ۱۳ اقدام عملی که پیش از این در مذاکرات با آژانس بر سر آن توافق شده بود را اجرا کرده است.