روحانی پروژه عبور از اصلاحات را کلید زده است
گروه سیاسی–

هواداران دولت و مخالفان استیضاح رضا فرجی دانا روز گذشته با ناباوری اخبار مربوط به احتمال عدم حضور روحانی در جلسه استیضاح روز چهارشنبه را مرور کردند. رئیس جمهوری که عزل وزیرش را به گردن مجلس انداخته گویا خیال ندارد برای دفاع از او به مجلس برود و همین موضوع باعثعصبانیت اصلاح طلبان حامی روحانی شده است.

به گزارشافکارنیوز؛زمانی سعید حجاریان انتخابات را به پاتیل سمنویی تشبیه کرده بود که با هر جوش و قُل زدنش می توان از تغییرات زیرین ظرف آگاه شد. حالا انگار استیضاح رضا فرجی دانا نیز حکم همان پاتیل سمنو را پیدا کرده همانگونه که تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کردند موضوع استیضاح وزیر علوم فراتر از یک استیضاح به نوعی وزن کشی در میان جناح های سیاسی ایران تبدیل شده است.

روز گذشته مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری از احتمال عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح روحانی خبر داد و سطل آب سرد را بر آتش تند اصلاح طلبان هوادار روحانی ریخت. عدم حضور روحانی در جلسه استیضاح رضا فرجی دانا کفه مخالفان وزیر را سنگین تر می کند و وزیر به تنهایی هر چه کند نخواهد توانست منتقدان را مجاب به ماندنش کند که اگر می توانست پس از یکماه فرصتی که به لطف علی لاریجانی خرید کار به استیضاح نمی کشید.

در میان وزرای دولت یازدهم رضا فرجی دانا بیش از همه به اصلاح طلبان نزدیک است، همین دیروز خاتمی در سخنرانی اش به نفع او شهادت داد و هنوز به خاطر داریم که زمانی رئیس دولت اصلاحات هم برای رای اعتماد فرجی دانا در مجلس ششم سخنرانی کرده بود.

حسن روحانی اینک برای نیامدن به جلسه استیضاح برنامه سفر به اردبیل را بهانه کرده است، سیاستی تاریخی که همواره جواب داده. در گذشته نیز هنگامی که امیری نمی خواست مسئولیت و تبعات کاری را بر عهده بگیرد یا به شکار می رفت یا عزم سفر می کرد و در هر حال آنچه در غیاب امیر رخ داده بود را نمی توانستند به پای او بنویسند. چه بسا امیر پس از بازگشت مواخذه می کرد و به ظاهر اظهار ناراحتی ها می نمود اما به هر حال همه می دانستند مصلحت را در چه دانسته است.

همین چند روز پیش بود که پس از عتاب تند رئیس جمهور به منتقدان روزنامه های اصلاح طلب علیهش موضع گرفتند و روحانی نیز با لحنی کنایه آلود پاسخ داد: " در یکی دو روز گذشته عده‌ای هیاهو و سر و صدا به راه انداختند به دوستان و اعضای دولت می‌گویم بعضی اوقات باید شرایطی پیش بیاید تا همه هر چه در دل دارند بیرون بریزند و در چنین شرایطی می‌توان رسانه‌ها، یاران ضعیف و قوی، موافقین و مخالفین واقعی را بهتر شناخت. "

حالا به نظر می رسد حسن روحانی پروژه عبور از این یاران ضعیف را کلید زده است. با برکناری فرجی دانا از وزارت علوم اصلاح طلب‌ترین عضو کابینه بدون آنکه رئیس جمهور دست خود را آلوده کرده باشد کنار گذاشته خواهد شد و در عین حال پس از آن نیز روحانی تلاش خواهد کرد از تبعات سیاسی این استیضاح به نفع کل دولت بهره برداری کند. به هر حال مجلس پس از برکناری یک وزیر به این زودی ها علیه وزیر بعدی دست به کار نخواهد شد و همین موضوع امکان مانور دولت را بیشتر خواهد کرد.

منفعت دوجانبه این استیضاح نیز در نهایت به شخص رئیس جمهور خواهد رسید که هم خود را از شر متحدان پر توقع دیروزش خلاص می کند و هم آنکه دست دولت را برای چانه زنی های آینده با مجلس بازتر خواهد کرد.