ممنوعیت فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها

ارسلان فتحيپور در گفتوگو با فارس درباره جلسه ۴ ساعته روز گذشته كميسيون اقتصادي با رئيس كل بانك مركزي، وزير امور اقتصادي و دارايي، مديران بانكها و معاونين اين دستگاهها، اظهار داشت: ديروز در رابطه با افزايش نرخ ارز، سكه و همچنين سپردهگذاري در بانكها جلسهاي با رئيس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد و معاونين اين افراد و مديران بانكهاي ملي و توسعه صادرات، رؤساي كميسيونهاي صنايع و برنامه و بودجه تشكيل شد.
وی با اشاره به بحثو بررسی حضار جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی پیرامون سپرده‌های بانکی، افزود: از آنجایی که در ماده ۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه تأکید شده که نرخ سپرده‌ها و تسهیلات باید براساس تورم باشد وضعیت نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی که در بسته سیاستی - نظارتی امسال به تصویب رسیده بود مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

* رشد ۳ درصدی سپرده‌های بانکی ظرف ۳ ماهه گذشته

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ‌ در این جلسه نمایندگان مجلس نظرات خود را مطرح کردند و وزیر اقتصاد و بانک‌ها اعلام کرده‌اند که با توجه به ابلاغ و اجرای این بسته سیاستی، سپرده‌گذاری‌های بانکی حدود ۳ درصد رشد یافته‌اند.
فتحی‌پور گفت: علی‌رغم توضیحات بانکی‌ها و وزیر اقتصاد دیروز اعضاء کمیسیون اقتصادی مجلس به اجرای ماده ۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه تأکید کردند.
نماینده مردم تبریز در مجلس هشتم در ادامه به توجیهات بانکی‌ها درخصوص خواسته اعضاء کمیسیون اقتصادی اشاره و اضافه کرد: ‌ اما بانکی‌ها اعلام کردند با توجه به قانون بانکداری اسلامی نرخ ۱۲.۵ درصد سود قطعی نیست و پایان سال این سود اعلام و محاسبات انجام می‌شود.

* رایزنی مجلس با بانکی‌ها درخصوص نرخ ارز

فتحی‌پور در ادامه با بیان اینکه در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی بانکی‌ها و وزیر اقتصاد در خصوص نرخ ارز نیز به بیان توضیحاتی پرداختند، افزود: ‌ افزایش بی‌رویه ارز و وضعیت صادرات از مهمترین مباحثی بود که در این خصوص مطرح شد.
نماینده مردم تبریز در مجلس هشتم تأکید کرد: ‌ هم‌اکنون نرخ ارز در قیاس با هفته گذشته کاهش یافته و دیروز مسئولان مربوطه اعلام کردند همچنان این نرخ باتوجه به سیاست‌های جدید کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، مسئولان حاضر در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی تأکید کرده‌اند که نرخ ارز باید شناور مدیریت شده باشد و بانک مرکزی نباید به دفعات ارز خریداری کرده و در اختیار مردم قرار دهد.
فتحی‌پور ادامه داد: ‌ دیروز مقرر شد که هر گونه عرضه ارز به بازار با تدبیر انجام شود.
وی همچنین با تأکید براینکه رقم خاصی برای نرخ ارز تعیین نشده است، گفت: ‌ بانک مرکزی اعلام نکرد که ارز را به چه رقمی خواهد رساند فقط تأکید شده ارز شناور مدیریت شده باشد.

* فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها ممنوع شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ‌ قرار شد باجه‌های فرودگاه‌ها همچنان باشد و مسافرانی که می‌خواهند به خارج سفر کنند بعد از عبور از گیت با مراجعه به گیشه‌های بانک‌ها ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.
این نماینده مجلس ادامه داد: ‌ با این روش دیگر مردم از طریق بلیط و پاسپورت‌هایی که از سوی آژانس‌های در اختیار آنها قرار می‌گیرد نمی‌توانند ارز دریافت کنند.
فتحی‌پور با بیان اینکه از امروز فروش ارز مسافرتی باید در فرودگاه‌ها انجام شود، گفت: بنابراین دیگر صرافی‌ها ارز مسافرتی نمی‌فروشند.
وی افزود: از این تصمیم به خاطر سوءاستفاده برخی از مردم اتخاذ شده است؛ قرار شده بانک‌ها و صرافی‌ها حواله هایی را صادر کنند و بعد از عبور مسافران از گیت به آنها ارز مسافرتی پرداخت شود.
فتحی‌پور گفت: ‌ با این روش دیگر صرافی ها به هر کسی ارز نمی‌فروشند تا آنها با نرخ رسمی بخرند و با نرخ آزاد در بازار بفروشند.
نماینده مردم تبریز در مجلس هشتم تأکید کرد: ‌ همچنین اعلام شده که گیشه‌ها و شعب بانک‌ها در فرودگاه مسقر شوند و ارز در اختیار مسافران قرار دهند.


* بانک‌ مرکزی باید سکه را ۲ درصد زیر قیمت‌ها بفروشد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به بررسی وضعیت سکه در جلسه دیروز این کمیسیون با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اشاره و بیان کرد: ‌ قرار شد که بانک مرکزی ۲ درصد زیر قیمت‌ها سکه‌ها را تخفیف دهد و بفروشد.
فتحی‌پور درباره حذف و یا عدم حذف مالیات برارزش افزوده از سکه، گفت: مالیات برارزش افزوده سکه حذف نمی‌شود چراکه قانون به این موضوع تأکید جدی داشته است.
این نماینده مجلس تأکید کرد: کاهش ۲ درصدی نرخ فروش سکه در شعب بانک ملی از امروز اعمال شده و ادامه خواهد داشت.

* تصویب فروش اوراق مشارکت از سوی بانک‌ها

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مصوبه دیگر جلسه دیروز اشاره کرد و افزود: ‌ براساس نتایج جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی بانک‌ها باید اوراق مشارکت بفروش برسانند همچنین بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند برای حمایت از تولید از صکوک استفاده کنند.

* ۲ هفته آینده؛ تاریخ برگزاری جلسه دوم

فتحی‌پور در ادامه با بیان اینکه‌ این جلسه خیلی خوب و کارشناسی بود و تمام مسائل روز اقتصادی بحثو بررسی شد، تصریح کرد: ‌ همچنین در جلسه دیروز قرار شد جلسه‌ای دیگری با حضور رؤسای کمیسیون صنایع و معادن، برنامه و بودجه، انرژی، اقتصادی مجلس، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، حدود ۵۰ بنگاه اقتصادی بزرگ، رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها، وزاری بازرگانی، صنایع و معادن و اقتصاد برگزار شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر برگزاری این جلسه تا ۲ هفته آینده، گفت: در جلسه آینده بحثارز، سود سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها و همچنین سکه مطرح و بررسی‌ها در کمیسیون اقتصادی با حضور افراد مذکور برگزار می‌شود.
وی درباره تغییرات احتمالی در سیاست‌های پولی و بانکی سالجاری، افزود: ‌ این موارد نیز مطرح می‌شود ولی موضوع واحد اجرای ماده ۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه است که نباید نرخ سود تسهیلات و سپرده کمتر از تورم باشد.
نماينده مردم تبريز در مجلس هشتم ادامه داد: اما بانكها اعلام كردهاند كه نرخ ۱۲.۵ درصدي سود سپردهها عليالحساب بوده و قطعي نيست چراكه پايان سال اين موضوع قطعاً محاسبه و به سپردهگذران پرداخت خواهد شد.