دنياياقتصاد: بانكمركزي گزارشي متفاوت از آنچه هفته گذشته مركزآمار درباره نرخ رشد اجارهبها در تهران اعلام كرد، منتشر كرده است، به طوري كه آمارهاي بانكمركزي از وضعيت بازار اجاره در تهران طي سال۸۹، تصويري متعادل و غيرجهشي را در ذهن اجارهنشينها ترسيم ميكند.

بانک‌مرکزی ۴ گزارش از ۴ فصل سال گذشته درباره شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در شهرهای کشور تهیه کرده که جزئیات آن حاکی است: پارسال در کل شهرهای کشور این شاخص به طور متوسط ۶ درصد افزایش پیدا کرده و در تهران رشد ۷/۳ درصدی داشته است.

این در حالی است که مرکز آمار ایران پیشتر اعلام کرده بود، اجاره‌بها در کشور و تهران طی سال۸۹ به ترتیب ۱/۶ درصد و ۲۵ درصد افزایش یافته است.

اگر چه شک به محاسبات آماری بانک‌مرکزی درباره شاخص اجاره‌بها بی‌مورد است، اما از آنجا که مرکز آمار ایران براساس مصوبه دولت نهاد مرجع در اعلام آمارهای مربوط به نرخ رشد محسوب می‌شود، لازم است پایه محاسبه‌ای این مرکز مورد قبول قرار بگیرد به خصوص آنکه شرایط کنونی بازار اجاره با مستندات ارائه شده از طرف مرکز آمار، هماهنگ‌تر است.

نکته جالب توجهی که در گزارش بانک‌مرکزی به چشم می‌خورد «وضعیت اجاره‌بها در تهران طی سال ۸۸» است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، میزان نارضایتی اجاره‌نشین‌های پایتخت در سال۸۹ به مراتب بیشتر از سال۸۸ بود. دو سال پیش نه تنها نابسامانی خاصی در روند اجاره آپارتمان محسوس نبود، بلکه بازار مسکن با رکود سنگینی مواجه شده بود که حتی باعثکاهش قیمت مسکن در تهران شد.

این در حالی است که بانک‌مرکزی در گزارش خود از رشد ۱۴ درصدی شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در تهران طی سال۸۸ خبر داده است که در مقایسه با نرخ رشد ۷/۳ درصدی در سال۸۹، عجیب به نظر می‌رسد.

برابر اعلام روز گذشته بانک‌مرکزی، شاخص اجاره‌بهای مسکن در کل شهرهای کشور در سال۸۹ به عدد ۸/۲۳۶ رسیده است. این شاخص در تهران طی ۴ فصل به ترتیب به ۲۲۶،۲۳۰، ۲۳۵ و ۶/۲۳۹ رسیده است. نرخ رشد نقطه‌ به نقطه(هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل) این شاخص‌ها نیز به ترتیب ۲ درصد، ۷/۲ درصد، ۹/۳ درصد و ۱/۶ درصد گزارش شده است.

جداول مربوط به افت‌وخیز اجاره‌بها در شهرهای کشور طی سال۸۹ که بانک‌مرکزی آن را تهیه کرده به این صورت است که تهران در رده‌های آخر به لحاظ بیشترین نرخ رشد قرار دارد.

مبناي شاخص بانكمركزي عدد ۱۰۰ براي سال ۸۳ بوده است.