وزیر علوم پای میز استیضاح / «جهانگیری» جای «روحانی» آمد

به گزارش افکارنیوز، جلسه علنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم از دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

هم‌اکنون ۲۱۶ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی ۷۲ نماینده مجلس خالی است.

طرح استیضاح وزیر علوم ۲۱ مردادماه با ۵۱ امضا و در ۴ بند از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

* وزیری با یک کارت زرد

فرجی‌دانا که پیش از این یک کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود، دومین وزیر استیضاحی در مجلس نهم و اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم است و امروز وی در حالی در در پارلمان استیضاح می‌شود که در آستانه هفته دولت قرار داریم.

البته نمایندگان مجلس نهم پیش از این طرح استیضاح وزیر ورزش دولت دهم را هم پیگیری می‌کردند اما این استیضاح بعد از حاشیه‌های فراوان، ناکام ماند.

* تشریح روند استیضاح

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحثقرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر ۲ نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

* متن کامل طرح استیضاح

متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تهیات

احتراماً همان‌گونه که مستحضر هستید دانشگاه‌های کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام(ره) دانشگاه را کارخانه انسان‌سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش‌اندوزی علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت‌مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت‌نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی صد چندان می‌نماید با کمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی‌دانا وزیر محترم علوم، ‌ تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی علمی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملاً آشکار است.

از این رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رأی اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.

۱ - عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد ردّ صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تأکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج‌شده توسط هیأت‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذی‌ربط دانشگاهی

۲ - اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

۳ - منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

۴ - عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب.

* معاون اول به جای روحانی آمد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای شرکت در جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

روحانی صبح امروز در ادامه سفرهای استانی، به استان اردبیل سفر می‌کند، به همین دلیل معاون اول دولت برای دفاع از عملکرد یکساله فرجی‌دانا در وزارت علوم به مجلس آمده است.

فیض رییس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، مجمدجواد ظریف وزیر خارجه، گودرزی وزیر ورزش، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، ابراهیم خدایی و فرجی‌ دانا وزیر علوم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در مجلس حضور دارند.

زاکانی(موافق استیضاح): راهی جز استیضاح نیافتیم / التهاب آفرینی و قانون‌شکنی علل اصلی استیضاح

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین موافق استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راست‌گویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیب‌هایی که به ایران عزیز وارد می‌شود را بگیریم.

زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحثفرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهت‌دهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.

وی اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگی‌های دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقه‌ای و جناحی را در اولویت قرار می‌دهیم یا منافع ملت را.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاح‌کنندگان عمدتا از حامیان فرجی‌دانا در روز رای اعتماد به وی بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.

زاکانی ادامه داد: علت اصلی طرح استیضاح، قانون‌شکنی، التهاب‌آفرینی و فعال کردن همه گروه‌های فرقه‌ای و قومی و گروه‌گرا در دانشگاه به جای انسان‌سازی در این نهاد مهم است.

وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره می‌کنم، افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آیین‌نامه حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتساب مدیران وزارتخانه‌ها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفته‌اند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کرده‌اند؟

زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هم‌اکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجی‌دانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شده‌اند. آن هم کسانی که در آن زمان صلاحیت انتساب در این سمت را نداشتند.

زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقه‌ای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.

نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاح‌کنندگان را به موضوع هیات‌های جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: علی‌رغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آیین‌نامه روسای دانشگاه‌ها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود اما آقای فرجی‌دانا به بهانه کسب نظر اساتید هیات‌های ۳ نفره‌ای را به دانشگاه‌ها فرستاد که منشأ التهاب‌آفرینی و اختلاف به این دانشگاه‌ها شدند و بعضا با انتخاب‌های سلیقه‌ای، التهاب‌آفرینی کردند.

زاکانی ادامه داد: با تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر رویه پیش‌گرفته شده در انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، آقای فرجی‌دانا بدون توجه به نظر شورا، کار خود را انجام دادند.

وی با اشاره به رویه هیأت‌های جذب تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا که اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهاب‌آوری در دانشگاه‌ها می‌شود و نباید به گروه‌های فرصت‌طلب فرصت دهیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شباهت فعالیت‌های وزارت علوم دولت یازدهم با فعالیت‌های صورت گرفته در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بی‌اخلاقی را رواج می‌دهند جواب دهند چرا که آیا این نشریات دانشجویی است، چرا که در این نشریات مبانی انقلاب اسلامی وحدت ایران زیر سوال رفته است.

زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده است که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.