به گزارش افکارنیوز، برای مخاطبان به روز تحولات سوریه از سه جبهه متفاوت گزارشاتی رسیده است، که مطالعه آنها را به علاقه مندان " تحولات در صحنه " سوریه توصیه می کنیم.تحولات میدانی جبهه دمشق(توافق آتش بس در حنوب)، تحولات میدانی جبهه حماه و تحولات میدانی جبهه رقهاز رئوس گزارش تفضیلی امروز است.

تحولات میدانی جبهه دمشق – توافق آتش بس در جنوب دمشق

تحولات سوریه

علی رغم کارشکنی های گروههای تروریستی تکفیری مانند جبهه النصره و داعش، توافقنامه آتش بس در چند منطقه نا آرام جنوب شهر دمشق به مرحله اجرا در آمد و پرچم کشور سوریه پس از سه سال از سیطره تروریستها، در محلات القدم - العسالی - بور سعید - المأذنیة و جورة الشریبانی برافراشته شد. تروریستهای حاضر در این مناطق که عمدتا از گروه ارتش آزاد هستند، پس از مذاکرات با ارتش و معتمدین منطقه با شرایط تعیین شده از سوی ارتش موافقت کردند.

این شرایط به شرح زیر است:

۱ - تحویل دادن تسلیحات سنگین به ارتش سوریه

۲ - ورود نیروهای حافظ نظم و امنیت دفاع وطنی و کمیته حافظ نظم متشکل از نیروهای بومی منطقه برای تامین امنیت و کنترل ورود و خروج به منطقه

۳ – رفع محاصره و توقف بمباران منطقه از سوی نیروی هوایی ارتش سوریه

۴ – بازگشایی ادارات دولتی برای ارائه خدمات اداری به مردم

۵ – صدور اجازه ورود مواد غذایی و دارویی و بازگشایی بیمارستانها و درمانگاهها

۶ – برچیدن ایستهای بازرسی و سنگرها و خاکریزهای گروههای تروریستی از سطح این مناطق بصورت کامل

از عواملی که موجب پذیرش مفاد این توافقنامه از سوی تروریستهای مسلح گردید، محاصره شدید مناطق حاشیه جنوبی شهر دمشق از سوی نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه و هراس گروههای مسلح این مناطق از نفوذ گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش به این محلات بود، چرا که در حال حاضر گروه تروریستی داعش در منطقه " حجرالاسود " و برخی دیگه از محلات جنوب دمشق حضور فعالی دارد و به محض حضور درهرمنطقه در اولین قدم اقدام به ترور و کشتار گروههای رقیب خود برای بسط سیطره کامل بر آن مناطق می کند.


تحولات سوریه

در همین راستا و به منظور نظارت بر روند اجرای کامل این توافق نامه صبح امروز استاندار دمشق در معیت فرمانده نیروهای دفاع وطنی استان دمشق، از منطقه " القدم " بازدید میدانی انجام دادند. پس از اجرای این توافقنامه ملی میان ارتش و گروههای مسلح امینت مناطق جنوبی دمشق تقریبا بصورت کامل تامین خواهد شد و تنها منطقه داریا که آرامگاه حضرت سکینه(س) درآن قرار دارد همچنان صحنه درگیری میان دوطرف است. توافق میان ارتش و تروریستهای ارتش آزاد پیش از این نیز در برخی مناطق جنوبی شهر دمشق مانند: " بیت سحم، ببیلا، یلدا و همچنین مناطقی در شمال دمشق مانند: " برزه، قابون و تشرین نیز پس از طی روند طولانی مذاکرات میان طرفین به مرحله اجرا گذاشته شده بود و این مناطق هم اکنون کاملا امن هستند.


تحولات سوریه

تحولات سوریه

در نقشه مناطقی که روز گذشته در آن توافقنامه آتش بس و مصالحه بین ارتش و تروریست‌های ارتش آزاد اجرا شد با دایره های زرد رنگ مشخص شده است

تحولات میدانی جبهه حماه

درگیریها در حاشیه غربی شهر حماه درمنطقه حماه - محرده به شدت درجریان است. درگیریها در این منطقه از سه روز پیش و پس از حملات تروریستهای تکفیری به منطقه " خطاب و پادگان زرهی آن شدت گرفته است. در طی این درگیریها متاسفانه شهر خطاب و پادگان زرهی نزدیک به آن و همچنین روستای علوی نشین ارزه و تپه استراتژیک " شیحه " به تصرف تروریستها درآمد.

از صبح امروز نیز حملات تروریستها برای تصرف روستای شیحه آغاز شده است. همزمان برای تمکز زدایی از توان نظامی ارتش سوریه، از مبدا منطقه خطاب و با بهره گیری از تسلیحات سبک و سنگین و مهمات آن که در حمله چند روز پیش بدست آنها افتاده بود اقدام به حملات موازی در محور های مختلف اطراف این شهر کرده اند.

پیشرویهای نظامی و تصرفات اخیر تروریستهای تکفیری در حاشیه شمالی شهر حماه یعنی مثلثمورک – لطامنه – کفرزیتا خصوصا تصرف پادگان و زاغه مهمات و شهر خطاب، پتانسیل نظامی و نیروی انسانی تروریستها را افزایش داده و آنها هم اکنون به نزدیکی شهر و فرودگاه نظامی حماه و روستاهای حاشیه غربی این شهر که عمدتا طرفدار نظام سوریه وبا اکثریت علوی مذهب هستند رسیده اند.


تحولات سوریه

سقوط یک فروند جنگنده میگ ۲۳ نیروی هوایی ارتش سوریه حین عملیات بر فراز حاشیه شمالی حماه از دیگر تحولات این منطقه است. ظاهرا این هواپیما بوسیله موشک دوش پرتاب استینگر ساخت آمریکا که اخیرا در قالب طرح " تغییر توازن نظامی از طریق تسلیح گروههای تروریستی میانه رو!! به سلاحهای مدرن ضد هوایی و ضد زره " از سوی دولت آمریکا در اختیار این گروهها قرار داده شده است، ساقط شده است(البته گروههای تروریستی با تصرف برخی پادگانهای ارتش سوریه و غارت زاغه های مهمات آنها به همه گونه تسلیحات سبک و سنگین شامل توپ و تانک وموشکهای پدافند هوایی دوش پرتاب مسلح شده بودند) در مورد سرنوشت خلبان این هواپیما با نام " سرهنگ خلبان عارف بسیسنی " که از اهالی روستای قرداحه در استان لاذقیه بوده است دو روایت مطرح شده است روایت اول اینکه رسانه های وابسته به تروریستهای تکفیری مدعی اسارت وی پس از خروج اضطراری از هواپیما شده اند و روایت دوم از سوی ارتش سوریه مطرح شده که نامبرده در انفجار هواپیمایش کشته شده است.

تحولات میدانی جبهه رقه

درگیریها در اطراف فرودگاه رقه میان ارتش و داعش وارد پنجمین روز خود شده است. در ۴۸ ساعت اخیر زد و خوردهای پراکنده میان دوطرف در جریان بوده است و نیروی هوایی ارتش سوریه محیط اطراف فرودگاه نظامی رقه را به منظور دور نگاه داشتن نیروهای داعش بمباران بشدت بمباران میکند منابع میدانی گزارش داده اند که هواپیماهای ارتش سوریه لحظه ای آسمان رقه و فرودگاه نظامی این شهر را ترک نمی‌کنند.

درگیریها در شهر رقه از پنج روز پیش با حملات گسترده گروه تروریستی داعش به دو مقر لشکر ۱۷ و تیپ ۹۳ زرهی ارتش سوریه و تصرف آنها وارد شدید ترین شکل خود شده است. همزمان با عقب نشینی نیروهای این دو مقر نظامی به فرودگاه نظامی طبقه، گروه تروریستی داعش اقدام به تجدید قوا و استقرار نیرو در اطراف فرودگاه نظامی نمود و مصمم به تصرف آخرین مرکز ارتش سوریه در رقه است.

درمقابل ارتش سوریه با تقویت نیروهای مدافع فرودگاه و پشتیبانی و بمباران هوایی سنگین مراکز استقرار و اردوگاههای نظامی گروه تروریستی داعش در داخل شهر رقه و حاشیه های آن سعی در تضعیف توان نظامی و هجومی داعش دارد. شدت بمبارانهای چند روز گذشته جنگنده های ارتش باعثشد تا عناصر گروه داعش از ترس حملات بیشتر وتلفات سنگین تر برخی از مقرهای این گروه را تخلیه کنند و به ۱۴ دستگاه اتوبوس به همراه خانواده هایشان به سمت شهر طبقه بگریزند.

در ۴۸ ساعت اخیر جنگنده های ارتش سوریه در بی سابقه ترین حملات هوایی خود دهها مرکز استقرار داعش را در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت کاملا دقیق هدف بمباران های مداوم قرار دادند و عملا شهر رقه و طبقه را برای این تروریست ها به منطقه مرگ تبدیل کرده اند.


تحولات سوریه
موقعیت فرودگاه نظامی طبقه با مستطیل قرمز مشخص شده است

اعدام دو جوان کرد سوری توسط داعش

داعش امروز صبح اقدام به اعدام میدانی دو شهروند کرد اهل شهر تل ابیض واقع در شمال سوریه کرد. به گزارش منابع میدانی این دو فرد به اتهام " کارگذاشتن بمبهای کنار جاده ای در مسیر کاروان نظامی داعش " بعنوان مفسد فی الارض شناخته شده و تیر باران شدند!

تحولات سوریه

تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه دیرالزور

در تحولی دیگر منابع خبری از شهر دیرالزور گزارش داده اند که گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام، صبح امروز اقدام به اعدام میدانی یک بانوی دندانپزشک سوری به اتهام تشکیل گروه جاسوسی! و همکاری با ارتش سوریه کردند.

تحولات سوریه

به گزارش مرکز حقوق بشر سوریه(وابسته به معارضان دولت، مستقر در لندن)، خانم دکتر " روی دیاب " که در شهر المیادین(استان دیرالزور) مطب دندانپزشکی داشت ده روز پیش به همراه چهار نفر از همکارانش توسط عناصر این گروه تروریستی بجرم " همکاری با ارتش سوریه و درمان بیماران مرد در مطب دندانپزشکی " تحویل دادگاه به اصطلاح شرعی گروه تروریستی داعش شد و به اتهام ارتداد و محاربه با اسلام و پیامبر اسلام به اعدام محکوم و تیرباران شد. از سرنوشت همکاران وی هیچ اخباری منتشر نشده است.