لغو تمام تحریم‌ها در دستورکار تیم مذاکره کننده

به گزارش افکارنیوز، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه امروز(چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع)، با اشاره به سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، گفت: کودتای ۲۸ مرداد برای همه ما یادآور دخالت‌های دولت‌های آمریکا و انگلستان در امور داخلی ایران بود و این کودتا منجر به سرنگونی دولت مردمی ایران و بازگشت شاه دیکتاتور شد و نمونه بارز و روشنی از دخالت آشکار آمریکا و انگلستان در امور داخلی ایران بود که نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی بود.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: مسئولیت صریح این کودتا در حوزه‌های بین‌المللی و حقوقی متوجه عاملان آن بوده و خشم و بی اعتمادی عمیق ملت ایران نسبت به دولت آمریکا ناشی از همین رویکردهای خصمانه، مداخله گرایانه و توسل به اهرم‌های غیرقانونی و دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود و متاسفانه این رویکرد تداوم داشته و در صحنه‌ها و موضوعات مختلف شاهد این دخالت‌ها برای تغییر روندهای مردمی بودیم و حتی در مورد همه کشورهایی که دارای حکومت‌های مردمی بودند این دخالت‌ها صورت گرفته و دنبال می‌شود.

افخم اضافه کرد: دولت یازدهم در چارچوب سیاست تنش زدایی و تعامل سازنده با جهان و در مسیر خطوط کلی سیاست‌های نظام، موضوع مدیریت اختلافات از طریق ترغیب طرف مقابل به تکریم ملت ایران و احترام گذاشتن به رای مردم را دنبال می‌کند و بر همین اساس مبانی اصلی سیاست خارجی کشور و فعالیت دولت یازدهم بر این اساس تنظیم شده و امیدواریم جهان نسبت به روندهای واقعی ایران، استقلال و تکریم ملت ایران هر چه بیشتر آگاهانه قدم بردارند و شاهد سیاست‌های واقع بینانه مبتنی بر احترام و تکریم ملت ایران باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن با بیان اینکه اخبار رسیده حاکی از سلامت این دیپلمات ایرانی است، گفت: در ملاقات‌های سفارت ایران با مسئولان یمن این قضیه دنبال می‌شود و پیگیری‌ها برای آزادی او ادامه دارد.

وی اضافه کرد: کمیته پیگیری به طور مستمر گفت‌وگوهایی را با مسئولان یمن انجام داده و می‌دهد تا به بازگشت سالم آقای نیکبخت بینجامد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ناآرامی‌های اخیر در یمن نیز اظهار داشت: ما از روندهای سیاسی حمایت می‌کنیم و امیدواریم این سازوکارها پاسخی باشد به مطالبات مشروع مردم در این کشور و در عین حال امیدواریم آینده سیاسی یمن براساس مشارکت و فعالیت همه گروه‌ها و جناح‌ها و احزاب سیاسی باشد و آینده این کشور با مشارکت آنها در یک فضای مسالمت‌آمیز شکل بگیرد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیر آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با بیان اینکه همکاری‌های ایران و آژانس رو به جلو است و مسیر پیشرفت را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: تفاهماتی بین ایران و آژانس صورت گرفته که براساس آن گفت‌وگوها برای رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات ادامه دارد.

وی با ذکر این نکته که مصمم به همکاری با آژانس هستیم، گفت: این سفر نیز در همین چارچوب بود و این مسیر سازنده است و طرفین، گفت‌وگوها را در ابعاد فنی و حقوقی انجام می‌دهند و در عین حال امیدواریم این گفت‌وگوها و مسیر حل یکایک موضوعاتی که مطرح است در یک فضای کاملا فنی و حقوقی پیش برود و آژانس مانع از تاثیر امور سیاسی بر این روند شود و در یک فضای حرفه‌ای و تخصصی این موضوعات مسیر تدریجی خود را طی کند.

افخم سفر آمانو را سازنده خواند و افزود: در این سفر بر تداوم همکاری‌ها و ادامه مسیر رو به جلو تأکید شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر برخی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا از رفت و آمدهای سیاسی طی دو هفته آینده خبر داد و افزود: برنامه‌ها در این زمینه در حال تنظیم است و به محض قطعی شدن اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه قرار است به چند کشور اروپایی سفر کند که متعاقب قطعی شدن اعلام خواهد شد و این سفرها را در تداوم رفت و آمدهای سیاسی عنوان کرد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل می‌شود نیز گفت: اگر گروه ۱ + ۵ حسن نیت داشته باشند مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد و حصول توافق در زمانبندی پیش بینی شده امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: اگر واقع بینی وجود داشته باشد امکان رسیدن به تفاهم وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص لغو تحریم‌ها نیز با بیان اینکه در بخش‌هایی که براساس برنامه اقدام مشترک توافق شده، از جمله در حوزه پتروشیمی و بیمه قدم‌هایی در راستای لغو تحریم‌ها برداشته شده و زمانی به توافق جامع برسیم تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های شورای امنیت لغو می‌شود و تیم مذاکره کننده ایرانی لغو تمام تحریم‌ها را در توافقنامه جامع هسته‌ای دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر اینکه لندن به دنبال نابودی داعش در همکاری با ایران است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلف از جمله انگلیس در خصوص بحثتروریست و خطرات تروریسم تکفیری و نگرانی ها نسبت به گسترش آن را آغاز کرده و مشورت‌ها با کشورهای مختلف در جریان است و گفت‌وگوها با انگلیس در همین چارچوب است.

افخم افزود: ما در چارچوب مقررات بین المللی و با توجه به جایگاه و نظرات دولت عراق این گفت‌وگوها را تنظیم کرده و معتقدیم هرچقدر مشورت‌ها بیشتر و کشورهای بیشتری درگیر آن باشند، با توجه به نقش دولت عراق، کمک به این موضوع و حل و فصل موضوع ریشه‌ای داعش امکان پذیر است.

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز مبنی بر اینکه چرا ایران و آمریکا اگر دشمن مشترک به نام داعش دارند با هم مذاکره نمی‌کنند گفت: از ابتدای بحران تروریسم در عراق اعلام کردیم که مخالف دخالت نظامی کشورهای دیگر در عراق هستیم و این موضع صریح و روشن ما بود.

افخم اضافه کرد: منافع و مصالح دولت عراق و تصمیم آنها برای حل و فصل معضل و همکاری با سایر کشورها مورد توجه ما است. عراق کشور مستقلی است و مسوولان آن بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند.

به گفته وی، اقدام جدی برای مقابله با تروریسم نیازمند پرهیز از اتخاذ مواضع دو گانه است.

وی با بیان اینکه حمایت آمریکا از کشورهای تأمین کننده منابع مالی تروریستها برای همگان روشن است، افزود: دولت آمریکا باید مواضع صریح و به دور از دوگانگی در این خصوص اتخاذ کند.