اقدام توهین آمیز انگلیس علیه ایران!

به گزارش افکارنیوز، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم " ماریا تادئو " نوشت: " الی رفیقی "، یک ایرانی ۲۹ ساله با روادید دانشجویی سال گذشته نامه ای از بانک اچ اس بی سی انگلیس دریافت کرد مبنی بر این که حساب دو ساله وی در این بانک به سرعت بسته خواهد شد. وی هیچ سابقه ای در انتقال پول به ایران یا دریافت پول از این کشور نداشت و زمانی که حسابش بسته شد کمتر از هزار پوند در حساب خود داشت.

وی به این روزنامه گفت: اول فکر کردم اشتباه شده است، بنابراین به بانک زنگ زدم و آنها به من گفتند که اهل کشوری هستم که در تحریم است. من با استفاده از بورس تحصیلی اینجا هستم.

دکتر کیوان کمالوند، متخصص قلب و عروق در انگلیس نیز زمانی که متوجه شد مادرش که یک بازنشسته ۷۲ ساله ایرانی - آمریکایی ساکن کنت انگلیس است نامه مشابهی از بانک اچ اس بی سی دریافت کرد بسیار خشمگین شد. در این نامه اطلاع داده شده بود که حسابی که وی برای مادرش به منظور دریافت مستمری از انگلیس باز کرده بود ظرف دو ماه بسته خواهد شد.

دکتر کمالوند گفت با این بانک تماس گرفت تا بگوید مادرش اخیرا برای دیدن خانواده اش به تهران سفر کرده است و زمان زیادی را در ایران بوده است اما همین مسئله ظاهرا بهانه این بانک برای بستن حساب وی بوده است.

روزنامه ایندیپندنت این ماه گزارش داد بانک اچ اس بی سی همچنین حساب برخی از پناهندگان سوری در انگلیس را نیز بسته است.

مجید ماقوت، دانشجوی ۲۶ ساله سوری زمانی که قصد داشت از دستگاه خودپرداز پول دریافت کند متوجه شد که حسابش در بانک اچ اس بی سی مسدود شده است و کارت وی در دستگاه ضبط شد. محمد یصرب، که در انگلیس کار می کند نیز با وجودی که از سال ۲۰۰۶ در این بانک حساب داشت متوجه شد حسابش مسدود شده است.

اسنادی که به دست این روزنامه رسیده است نشان می دهد مشتریانی که با ایران ارتباط دارند نیز نامه هایی مبنی بر بسته شدن حساب هایشان دریافت کرده اند و هم نگرانی از انتقال یا دریافت پول از کشورهای تحریم شده علت اقدام آنها بوده است.

بانک اچ اس بی سی ادعا می کند نژاد یا دین در بسته شدن حساب مشتریانش نقشی نداشته است اما اعتراف کرد که پس از آن که مقامات آمریکایی در سال ۲۰۱۲ این بانک را ۱/۹ میلیارد دلار جریمه کرده بود، کنترل خود را افزایش داده است.

مشتریانی مانند رفیقی و دکتر کمالوند این موضوع را "توهینآمیز" خواندند.