دلایل بحران آب در جنوب پایتخت

به گزارشافکارنیوز،محسن پیرهادی با اشاره به گزارش هایی که شرکت آبفای تهران به تازگی ارائه کرده و نشان می دهد که ذخیره آبی سدهای لار و لتیان به مهرماه نیز نمی رسد گفت: به عبارت ساده تر باید بیان کرد که تهرانی ها تنها تا ۴۰ روز دیگر می توانند از آخرین ذخایر آب این سدها برای مصارف خود استفاده کنند. این هشدار جدی است و این بحران شهر تهران را در حالت اضطرار قرار داده است. اگر فکری به حال کم آبی تهران آن هم با جمعیت ساکن ۱۰میلیون نفری نشود، معلوم نیست که باید شاهد چه پیش آمدی باشیم.

پیرهادی تاکید کرد: طبق گزارشی که شرکت آبفای تهران ارائه کرده است؛ ‌نیازآبی شهر تهران درسال ۹۳، یک میلیاردو ۳۵میلیون مترمکعب است. این در حالی است که هر سال مسئولان آبفای تهران باهمکاری آب منطقه ای از سدلار آب را به لتیان انتقال داده اند که البته امسال نیز با این مشکلات رو به رو هستند. ازابتدای سال تا امروز ۲۶ میلیون مترمکعب کاهش برداشت آب از سدلتیان وجود داشته است. درحال حاضرحجم آب لتیان به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این در حالی است که تا امروز ۳۷۵ میلیون مترمکعب آب در استان از ابتدای سال تولید شده است و کمترین برداشت آب ازسد لتیان بوده است. همچنین درحال حاضر سد لار ۵۰ میلیون متر مکعب و سدلتیان ۴۸ میلیون مترمکعب آب دارد.

بحران بی آبی شهریور ماه به سراغ تهرانی ها می‌آید

وی با بیان این که تهرانی ها در شهریور ماه با بحران کمبود آب روبه رو می شوند گفت: بحران کمبود آب می تواند در شرایط کنونی از بحران هایی مانند سیل و زلزله مدیریت به مراتب سخت تری را داشته باشد. آب مایه حیات است و تحمل کم آبی برای شهر پر جمعیتی مانند تهران واقعا سخت و طاقت فرساست.

با کاهش فشار آب کمبود را مدیریت کرده اند

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: تا امروز با کاهش فشار آب سعی شده است تا مشکل کم آبی در تهران کنترل شود اما با توجه به مصرف بالای سرانه آب در کشور و به ویژه در تهران و احتمال نبود بارش باران در فصل پاییز می توان به این مساله اشاره کرد که تهران تا شهریور ماه آب دارد و بعد از آن با بحران بزرگ بی آبی رو به رو می شود چرا که دیگر امکان برداشت آب از دو سد لار و لتیان وجود ندارد.

کدام پهنه های تهران بی آب ترند

پیرهادی با بیان این که نمی توان پهنه های بحران کم آبی را در تهران مشخص کرد اما به نظر می رسد که این بحران در پهنه غرب و جنوب غربی تهران بیشتر است گفت: اگر پروژه بزرگ آبی منطقه بعثت تادو ماه آینده افتتاح شود، بار تصفیه خانه ۳ و ۴ جنوب شرقی تهران کمترشده و می‌توان آب را به غرب تهران انتقال داد. اما باید به این مساله نیز اشاره کرد که شمال شرق تهران نیز با مشکل بزرگ کم آبی روبه رو خواهد شد.

صرفه جویی نکنیم جیربندی آب داریم

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که یکی ازمشکلات امسال در شهر تهران، کم‌آبی است تصریح کرد: اگرصرفه‌ جویی ۲۵ درصدی نداشته باشیم دچار جیره‌بندی آب ومشکلات خواهیم شد. همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران خارج شویم.

پیرهادی با اشاره به این که ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک آب درتهران داریم گفت: از این تعداد ۴۰۰ هزار مشترک غیر مسکونی و ۳میلیون و ۴۰۰ هزارمشترک مسکونی هستند. ازمیان مشترکان مسکونی دومیلیون و ۷۰۰ هزارنفر زیر ۲۰میلیون مترمکعب یا همان حداستاندارد مصرف دارند این در حالی است که ۷۰۰هزار نفربیش ازحد استاندارد و تا ۴۲ درصد آب تهران رامصرف می کنند.

کدام مناطق تهران بیشترین قطعی آب را دارند

وی با اشاره مشکلات آبی شهروندان مناطق ۱۸ و ۱۹ تهران گفت: کم توجهی سازمانهای مسئول در قبال تامین آب در برخی از مناطق و محله های شهر تهران باعثشده تا شهروندان ساکن در این محله ها که عموما از اقشار کم درامد و ضعیف هستند با مشکل مواجه باشند. نمونه ان نیز محله خلیج فارس شمالی در منطقه ۱۸ تهران است که با مشکل قطع مکرر آب و برق دست به گریبان هستند.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: با پیگیریهایی که شورایاری محله خلیج فارس شمالی انجام داد در سال ۸۸ وزارت راه و شهرسازی ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین به سازمان آب و فاضلاب تهران در جنوب غرب تهران واگذار کرد. هرچند کاربری این زمین فضای سبز بود اما برای رفع مشکلات این محله به کاربری تاسیسات تغییر داده شد. در سال ۸۹ زمان نیز شهردار وقت آقای مداحی کلنگ این پروژه را به زمین زد. در طراحی اولیه مخزن آبی که قرار بود برای این محله ساخته شود ۲۰ هزار متر مکعب در نظر گرفته شد این در حالی است که تا الان که نزدیک به ۵ سال می گذرد تنها ۱۰ هزار متر مکعب از این مخزن ساخته شده است و برای مابقی آن باید تامین بودجه شود.

پیرهادی در باره دلیل بهره برداری نشدن از این مخزن آب گفت: دلیل این عدم بهره برداری نیز نصب نشدن تأسیسات پمپاژ مورد نیاز در این مخزن بوده است. برای نصب تاسیسات دستگاه پمپاژ نیاز به ۸.۵میلیارد بودجه است که تا کنون تامین اعتبار نشده است. البته اکنون با یک پیمانکار قراردادی در حدود ۲تا ۳میلیارد تومان منعقد شده است تا تنها پمپاژ آب را از این مخزن انجام دهد که متاسفانه این قرارداد در شرایطی منعقد شده است که با توجه به مشکل قطعی برق در این محله باز هم مشکل حل نشده و آب قطع خواهد شد.

در حال حاضر آب این محله از طریق ۸ تا ۹ حلقه چاه به صورت مستقیم تامین می شود با راه اندازی مخزن آب ۴،۵ حلقه چاه نیاز شهروندان را برآورده خواهد کرد.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: در بخش علی آباد محله اسماعیل آباد منطقه ۱۹ نیز حدود ۳۰خانوار و ۳۰۰ واحد تولیدی وجود دارد که بدون آب شرب هستند. البته خود اهالی چند حلقه چاه برای تامین آب محله خود ایجاد کرده اند اما همچنان کم آبی در این محله نیز بیداد می کند. از طرفی وضعیت بهداشتی آب چاه های مورد استفاده با توجه وجود چاههای فاضلاب نگران کننده است.

مشکل پرتی آب را حاکمیتی حل کنیم

پیرهادی با بیان این که ۳۰ درصد شبکه آب رسانی پایتخت فرسوده است گفت: مشکل فرسودگی شبکه آب رسانی پایتخت را می توان حاکمیتی حل کرد و دولت،مجلس و شهرداری با کمک هم تجهیزات آب رسانی را نوسازی کنند.