راهنمای خرید سوغات در سفر حج

به گزارشافکارنیوز،قبل از عزیمت به عربستان حتماً پولتان را به دلار تبدیل کنید و ترجیحاً اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری حمل کنید که حجیم نباشد.

فروشگاه‌های بزرگ در عربستان خودشان هر ۱۰۰ دلار را معادل ۳۷۵ ریال سعودی محاسبه می‌کنند و بقیه‌ی پول را به شما ریال برمی‌گردانند. البته بهتر است حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ ریال سعودی به طور جداگانه همراه داشته باشید که برای خرید سیم کارت و موارد ضروری نیاز به مراجعه به صرافی نداشته باشید.

فروشگاه‌های مدینه از تمرکز و تنوع بیشتری نسبت به مکه برخوردارند و عمدتاً در محدوده‌ی حرم نبوی واقع شده‌اند. لذا سعی کنید بخش عمده‌ی خریدتان را در مدینه انجام دهید که نیاز به پرداخت کرایه تاکسی نباشد.

در هر دو شهر مدینه و مکه فروشگاهی به نام تاپ تن Top Ten وجود دارد و همان گونه که از نامش پیداست صرفاً اجناس ۱۰ ریالی عرضه می‌کند. ۱۰ ریال به پول ایران حدود ۳۰۰۰ تومان است که بعضاً اجناس و لباس‌هایی در آن یافت می‌شود که ارزش آن بسیار بیشتر از این مبلغ می‌باشد. توصیه‌ی من این است که قبل از شروع خرید ابتدا سری به فروشگاه تاپ تن بزنید.

پارچه را حتماً در مدینه و ترجیحاً از بازار افغانی‌ها واقع در شارع علی ابن ابی‌طالب(علیه السلام) تهیه کنید.(زیر ساختمان بعثه ایران - فندق قصر الدخیل - در موسم حج تمتع) اصالت پارچه و قیمت مناسب این راسته بازار در شهر مدینه کم نظیر است.

پاساژ طیبة واقع در شمال مسجد النبی، پاساژ الجزیرة در جنوب شرق مسجدالنبی و فروشگاه القمّة از بازارهای خوب و متنوع مدینه می‌باشد.

طلای موجود در بازار عربستان، صرفاً طلای ۲۱ عیار است و به نسبت ایران گران‌تر است. در هنگام محاسبه‌ی قیمت طلا خودتان جداگانه وزن آن را در قیمت هر گرم ضرب کنید و با قیمت گفته شده توسط فروشنده مطابقت دهید.

صرف یک وعده غذای سالم در رستوران زنجیره‌ای البیک را از دست ندهید. این فروشگاه با قدمت ۳۷ ساله در ۵ شهر(جده، مکه، مدینه، ینبوع و طائف) نمایندگی دارد و ضمن برخورداری از کیفیت فوق‌العاده‌ی طبخ قطعات مرغ، ماهی، میگو و ذرت از قیمت بسیار مناسبی هم بهره‌مند است.

در خصوص وسایل برقی و الکترونیکی(مثل موبایل، دوربین، ساعت، لپ‌تاپ و …) با توجه به معتبر نبودن گارانتی آن در ایران و احتمال بروز خرابی و سوختگی، توصیه می‌کنم این قبیل لوازم را در ایران تهیه کنید و یا این که ریسک مشکلات احتمالی آن را به خاطر ۲۰ درصد قیمت ارزان‌تر بپذیرید.

برخی مغازه‌های کوچک هستند که همه جور کالا دارند. از ساعت مچی و دوربین عکاسی گرفته تا ریش‌تراش و اسباب‌بازی و تسبیح و بدلی‌جات و …. به شدت توصیه می‌کنم از این گونه مغازه‌ها خرید نکنید چون موارد متعدد از کالاهای نامرغوب و غیراصل یا با قیمت‌های پرت و بالا در این فروشگاه‌ها - که اکثراً فروشندگان آنها یمنی و پاکستانی هستند - مشاهده شده است. یعنی مغازه‌ای که صرفاً ساعت مچی می‌فروشد و در یک صنف تخصصی کار می‌کند به نسبت این فروشگاه‌های همه چیزفروش ارجحیت دارد.

در اطراف شهر مدینه فروشگاه‌های بسیار بزرگی هست که وسیله‌ی نقلیه از مقابل هتل یا مسجدالنبی به صورت رایگان شما را به آنجا منتقل می‌کند و در صورت خرید از فروشگاه مجدداً به مقصدتان بر می‌گرداند. در بین این فروشگاه‌ها الساحة و مدینة مول را توصیه می‌کنم به خصوص الساحة که لباس‌های بچه‌گانه و زنانه‌ی مناسبی دارد.

تنوع لباس‌های مردانه و پسرانه در مکه بیشتر است. اینها را می‌توانید از فروشگاه‌های باوارث، باوارثبلازا و مجمع اریام الدولی تهیه نمایید.
برای خرید لباس‌های مارک‌دار و گران‌قیمت فروشگاه سیتی بلازا در مدینه و سنترپوینت و السوق العزیزیة در مکه مناسب است.

فروشگاه‌های رامز، محمود سعید، بن‌داود و باوزیر در مکه از اولویت بعدی برای خرید برخوردارند.
حتماً در مکه سری به سوپر مارکت زنجیره‌ای نوری بزنید. انواع مواد خوراکی با قیمت مناسب در آن موجود است که حتی به عنوان نمونه زیتون آن برای سوغاتی مناسب است.

برای خرید سیم کارت در عربستان توجه داشته باشید که سه اپراتور STC، Mobily و Zain اصلی‌ترین ارائه کنندگان سیم کارت هستند. توصیه‌ی شخصی بنده تهیه‌ی سیم کارت موبایلی است. چون هم به لحاظ مدت اعتبار سیم کارت و هم ارائه‌ی خدمات مناسب و آنتن‌دهی گسترده در اولویت قرار دارد.

سیم کارت بدون اعتبار موبایلی را به قیمت ۲۰ ریال تهیه کنید و به هر میزان که اعتبار نیاز داشتید کارت شارژ بخرید. دقت داشته باشید که بهای کارت شارژ را دقیقاً به اندازه‌ی مبلغی که روی آن نوشته است بپردازید.

در هنگام خرید لباس به سایز آن دقت کنید و در نظر داشته باشید که تمامی سایزها بین نیم تا یک درجه از سایز لباس‌های موجود در ایران بزرگتر هستند(به عنوان مثال سایز لارج پیراهن‌های عربستان برای کسانی که ایکس لارج کوچک می‌پوشند مناسبت است). ضمناً در هنگام خرید پیراهن مردانه به آستین کوتاه یا آستین بلند بودن آن توجه نمایید.

اکثر فروشگاه‌ها در عربستان اجناس فروخته شده را بدون سؤال و جواب پس می‌گیرند. لذا در صورت انصراف از خرید یا اشتباه بودن سایز به راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید یا حتی پولتان را پس بگیرید.

در تمامی اوقات پنج‌گانه‌ی نماز، کلیه‌ی فروشگاه‌ها ملزم به تعطیل کردن و خارج نمودن مشتریان هستند. هر وعده تعطیل کردن بین نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه به طول می‌کشد. لذا برنامه‌ی خریدتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که با اوقات نماز تلاقی نداشته باشد. بهترین اوقات برای خرید از ساعت ۹ صبح تا اذان ظهر و شب‌ها بعد از نماز عشاء تا نیمه‌شب است.

برای بسته‌بندی ساک‌ها سعی کنید چینش محتوای آن به گونه‌ای باشد که کاملاً فشرده باشد و پس از بستن در ساک آن را به طور محکم و از ۶ جهت طناب‌پیچ کنید تا خدای ناکرده در صورت پارگی قسمتی از ساک، شاکله‌ی اصلی آن حفظ شود.

به یاد داشته باشید که یک شب قبل از بازگشت باید ساک‌هایتان را به مدیر کاروان تحویل دهید پس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که خریدتان به شب آخر موکول نشود. مطابق قانون پروازهای عربستان وزن هر ساک نباید بیشتر از ۴۰ کیلوگرم باشد و بیش از آن مشمول جریمه خواهد بود. همچنین میزان بار مجاز برای هر نفر نیز ۴۰ کیلوگرم است.

سعی كنید بیشتر اوقاتتان را در حرم شریف نبوی و مسجدالحرام بگذرانید و از خرید به عنوان تنوع و رفع خستگی استفاده كنید.