روحانی: تورم تک رقمی می شود

به گزارش افکارنیوز، رئیس جمهور دقایقی پیش در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری در استان اردبیل در جمع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این استان با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ تورم در کشور ‌تک‌رقمی می‌‌شود گفت: این کاهش نرخ خود کمک خواهد کرد تا کار‌آفرینان با اعتماد بیشتری به دولت فعالیت خود را سامان دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجموعه سیاست دولت در خروج از رکود و تورم بدون وقفه ادامه خواهد داشت ابراز امیدواری کرد در سایه این تحرکات بتوان مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در زمان دولت قبل وضعیت مشخصی نداشت و ما در فضای ابهام و تاریکی نباید انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاری رشد کند، افزود: با بهبود فضای اقتصادی و شفافیت سرمایه‌گذاری این رویه اصلاح شد چراکه عدم قدرت پیش‌بینی یکی از معضلات بزرگی بود که کشور را تهدید می‌کرد و در کنار آن عدم اعتماد کارآفرینان بر دامنه مشکلات افزوده بود اما در یک سال گذشته حرکتی سامان گرفت تا سرمایه‌گذاری در این کشور در امنیت و ثبات قرار گرفته و اعتماد سرمایه‌گذاران بازگردد.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه مهار تورم نیز در این یک سال موفقیت قابل قبولی را به دست آورده‌ایم ادامه داد: هم‌اکنون تورم در این کشور از لحاظ نقطه به نقطه به ۱۴ درصد رسیده است.

به همه وعده‌هایمان درباره تورم جامه عمل پوشاندیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما به همه وعده‌هایی که به مردم در زمینه مهار تورم داده بودیم جامه عمل پوشانیدم و نرخ تورم را به زیر ۳۴ درصد رساندیم افزود: اقتصاد‌دانان به من نامه نوشتند که این کار شدنی نیست و دولت به بی‌اعتمادی دامن نزند درحالی که ما وعده‌هایمان را بر اساس نظرات کارشناسی و طرح دیدگاه‌های صاحب نظران انجام دادیم و به قول و عهد خود عمل کردیم.

رئیس هیئت دولت با بیان اینکه تا پایان امسال تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید ادامه داد: ما به تعهدمان در روند کاهش تورم به صورت مستمر و دست‌یابی به تورم تک رقمی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی مهار تورم را همراه با خروج از رکود سخت اما ممکن اعلام کرد و گفت: توصیه می‌شود دولت به بانک مرکزی دست‌ ببرد اما بنده از دست‌ بردن به خزانه بانک مرکزی می‌ترسم چرا که در تاریخ ثابت شده هر کس به خزانه دست برده است دستش سوخته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل جهانی اشاره کرد و گفت: روابط ما با دنیا بر پایه تعامل است و رهبری معظم انقلاب نیز بر این تعامل و تاثیرات مثبت آن همواره تاکید کرده‌اند.

روحانی یکی از اصولی که دولت به جد در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند را تعامل سازنده با همه کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی دانست و افزود: حتی آماده هستیم با آمریکا نیز ارتباط برقرار کنیم به شرط آنکه این کشور رفتار خصمانه خود را با نظام جمهوری اسلامی کنار بگذارد چرا که به جای تخاصم باید بر پایه تعامل تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر آثار این رفتار تعاملی در عرصه بین‌المللی به ویژه در خصوص همسایگان افزود: پس از نشست شانگهای در سال گذشته بسیاری از کشور‌ها رفتار تحریم‌گونه خود را با پشیمانی کنار گذاشتند و به صراحت اعلام کردند که تعامل مثبت با دنیا می‌تواند روش مناسبی در بهبود فرایند اقتصادی باشد.

پایه تحریم سست شده است

رئیس جمهور مساله هسته‌ای را در کنار تحریم‌های ظالمانه غرب مورد اشاره قرار داد و گفت: پایه تحریم سست شده است به طوری که امروز در بخش کشتی‌رانی، بیمه، خودرو، پتروشیمی و خرید قطعات هواپیما تحریم دشمنان شکسته شده است و وضعیت با یک‌سال پیش متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: ما آن‌چه سهم‌مان در بحثهسته‌ای است در قالب مذاکرات به جد دنبال می‌کنیم و با به‌کارگیری بهترین کارشناسان و دیپلمات‌های کارکشته روند مذاکرات را به پیش می‌بریم به طوری که بنده شخصا تیم مذاکرات را هدایت می‌کنم و کاملا در جریان روند مذاکرات هسته‌ای می‌باشم.

رئیس دولت یازدهم افزود: البته حواسمان جمع است تا روی منافع ملی مردم و کشور مذاکره نکنیم و بنده همانطور که قول دادم هم سانتریفیوژ‌ها می‌چرند و هم چرخ زندگانی مردم.

وی موفقیتهای به دست آمده در مذاکرات هستهای را مورد اشاره قرار داد و گفت: همه بر این اصل باور دارند که تحریم به نفع هیچ کس نیست و سران کشورهای غربی و آسیایی خودشان به صراحت اعلام کردهاند از قبل این تحریمها دچار ضرر و زیان شدهاند و حتی رئیسجمهور برخی از کشورهای اروپایی تندتر از بنده اظهار نظر کرده که این تحریمها ضدبشری و اشتباه بوده است.