لاریجانی صندوقچه اسرار فرجی دانا!

به گزارش افکارنیوز، بررسی استیضاح فرجی دانا وزیر علوم ساعت ۸:۱۷ و با حضور ۲۱۴ نماینده آغاز شد که البته تا پایان جلسه یعنی حدود ساعت ۱۴ تعداد نمایندگان به ۲۷۰ نفر رسید.

در ادامه گزارشی را از حواشی جلسه استیضاح بخوانید:

- جلسه روز چهارشنبه به ریاست علی لاریجانی رئیس و با حضور فرجی دانا وزیر علوم، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت، وزیر ورزش و جوانان، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی رئیس جمهور آغاز شد.

- رئیس جمهور به دلیل حضور در سفر استانی اردبیل در این جلسه حضور نیافته بود و فرجی دانا به تنهایی بار دفاع از خود را به دوش کشید.

- در ادامه جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر دادگستری، وزیر اقتصاد، وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش و وزیر دفاع به جمع دولتی ها اضافه شدند تا هیات وزیران دفاع تمام قدی را از فرجی دانا داشته باشد.

- علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران اولین کسی بود که از سوی استیضاح کنندگان در جلسه استیضاح وزیر علوم سخنرانی کرد.

- وی اعلام کرد که استیضاح کنندگان طرفدار فرجی دانا در جلسه رای اعتماد بودند.

- وی با نمایش دادن سندهایی در مورد رواج بی اخلاقی در دانشگاه از ورود مجدد استادی که موجب خودکشی سه دانشجو شده بود، پرده برداشت.

- همچنین اعلام کرد که استیضاح کنندگان بهره ای از بورس نبرده اند اما رئیس جمهور و وزرا و معاونانشان از این نعمت بهره مند بودند.

- این اظهارات زاکانی موجب ارائه نامه مکتوب معاون پارلمانی رئیس جمهور به لاریجانی شد که در این نامه تاکید شده بود که رئیس جمهور از امتیاز بورس استفاده نکرده است.

- در این میان نمایندگان و وزرا به شدت مشغول بودند، نمایندگان با در دست داشتن برگه هایی در ساعات ابتدایی جلسه علنی به نزد وزرا رفته و گویا برخی معضلات و مسایل حوزه های انتخابیه را رتق و فتق می کردند.



- موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم دومین موافق استیضاح بود که در میان صحبت های خود از قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت به خاطر انتصاباتش و از ظریف به خاطر هدایت سیاست خارجی تشکر کرد.

- غضنفرآبادی خطاب به فرجی دانا گفت: آقای حداد در جریان رای اعتماد آنقدر از شما و خانواده تان تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.

- وی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم بیرون نخواهد آمد.

- محمد حسن آصفری نماینده اراک نیز در موافقت با استیضاح فیلمی را نشان داد که درخصوص سخنرانی محمدرضا خاتمی در دانشگاه تهران بود، وی در این سخنرانی گفته بود اینها زور دارند، پول دارند اما عقل ندارند، اینها بخش های کوچکی از نظام هستند نباید اصولگرایان را با آنها یکی بدانید.

- در ادامه جواد هروی و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در مخالفت با استیضاح صحبت کردند، جعفرزاده نماینده جانباز مردم رشت در مجلس شورای اسلامی است که برای حضور در جایگاه، نمایندگان کمک کردند و ویلچر وی را بلند کرده و در جایگاه قرار دارند و پس از سخنرانی اش نیز ویلچر وی را پایین آوردند.

- در استیضاح وزیر علوم بازار نمایش کلیپ از فتنه ۸۸ و سخنرانی های فرجی دانا داغ بود.

- سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین به عنوان سومین موافق استیضاح فرجی دانا فیلمی را صحن علنی مجلس به نمایش گذاشت که در آن سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران، دکتر رعایایی در جمع آشوب طلبان سال ۸۸ حاضر شده و بیانیه قرائت کرد.

- فیلم دیگر در خصوص حضور دکتر توفیقی معاون وزیر علوم در جمع متحصنین دانشگاه تهران بود. در این جلسه توفیقی گفته بود که از هر جنبه که نگاه می کنیم ابعاد این اتفاق تاسف آور است که ما رای شخصیت با تجربه و با اخلاقی مثل مهندس موسوی را بگیریم و به اسم کسانی بنویسیم که انقلابیون و مدیران چند روزه هستند.

- نمایندگان با دقت این فیلم ها را مشاهده می کردند.

- نقوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که کسانی که القای تقلب کرده اند مجرم هستند، خطاب به فرجی دانا گفت: شما مجرمان را منصوب کردید نمایندگان نیز با فریادهای احسنت احسنت خود اظهارات نقوی را تایید کردند.

- در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سخنرانی کرد.

- وی گفت: دیروز کسی به نزد من آمد و گفت می خواهم کاری کنم که در حوزه انتخابیت ماندگار شود، ایشان خودش را منصوب به وزیر علوم می دانست. بنده به ایشان گفتم که آقای وزیر شخصیتی بالاتر از این دارند که به افرادی مثل شما متوسل شوند.

- ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان استیضاح با نمایندگان مختلف از طیف های کارگری و اصولگرا گفتگو می کرد تا جایی که در جایگاه نمایندگان و بین صندلی های آنها حضور یافت و کم کم تعداد نمایندگان که اطراف وی جمع شده بودند افزایش یافت.

- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حدود ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صحن علنی را ترک کرده و اداره جلسه را به ابوترابی نایب رئیس مجلس سپرد.

- فرجی دانا وزیر علوم حدود ساعت ۱۰ و ۵۰ دقیقه دفاعیات خود را آغاز کرد.

- وزیر علوم با نشان دادن جداول و بیان آمارهایی به دفاع از عملکرد ۹ ماه خود پرداخت.

- وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: چرا می خواهید القا کنید دانشگاه ها مقابل نظام هستند. پس از این اظهارات پیر موذن نماینده حامی دولت در مجلس از نمایندگان خواست که صلوات بفرستند تا به نوعی اظهارات فرجی دانا را تایید کنند.

- فرجی دانا همچنین با انتقاد از تلاش برخی از نمایندگان برای افشاگری گفت: این افشاگری از کجا در مرام دین ما آمد چه کسی گفته است افشاگری حلال است. آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود را ندارد در کجای دین ماست؟ أینَ تذهبون!

- در میان سخنرانی فرجی دانا حمید رسایی نماینده تهران تبلتی در دست داشت که به صورت آنلاین خبر رسانه ها را چک می کرد.

- نمایندگان در زمان ارائه دفاعیات فرجی دانا همگی در صندلی های خود حضور یافته بودند و با دقت به اظهارات وی گوش می دادند. این سکوت و توجه از سوی نمایندگان تقریبا بی سابقه بود.

- لاریجانی ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه مجددا به جلسه علنی مجلس بازگشت.

- فرجی دانا در خلال سخنرانی خود مدارکی را به لاریجانی ارائه می داد یکی از این مدارک درباره لیست سرپرستان دانشگاه ها در دولت قبلی و سرپرستی بود که بیش از ۹۰ ماه در یکی از دانشگاه ها حضور داشت.

- در میان صحبت های فرجی دانا لاریجانی برای ادامه جلسه علنی رای گیری کرد با اکثریت قاطع با ادامه جلسه موافقت کردند.

- فرجی دانا در بخشی از صحبت های خود با اشاره به استعلام هایی که از وزارت اطلاعات برای صلاحیت برخی از معاونانش گرفته است خطاب به استیضاح کنندگان گفت: لذت می برید از اینکه کسی صلاحیت نداشته باشد، من لذت نمی برم، من شهادت شرعی می دهم که این افراد دلسوزان نظام و انقلاب هستند.

- وزیر علوم نامه پاسخ وزارت اطلاعات به استعلام در مورد معاونانش را به لاریجانی داد و گفت: حقیقتا ترسیدم چون مهر محرمانه خورده و مشمول مقررات خاصی است قرائت کنم که فردا بگویند وزیر علوم اسناد محرمانه را فاش کرد. این اظهارات وی موجب خنده همه نمایندگان شد.

- در ادامه نیز فرجی دانا مدارک دیگری را مانند نامه ۱۸۴ تشکل دانشجویی در مورد حضور فتنه گران در وزارت علوم به لاریجانی ارائه داد.

- لاریجانی گفت: امروز صندوقچه اسرار آقای فرجی دانا شده ایم.

- لاریجانی خطاب به فرجی دانا گفت: از صبح تا به حال یک خروار نامه اینجا جمع شده است.



- وزیر علوم چندین بار از کلمه لکوموتیو پیشرفت استفاده کرد و گفت: البته آقای حداد اینجا هستند که ما باید به جای لکوموتیو بگوییم پیشرانه.

- فرجی دانا بسیار دیرهنگام اختیار عزل یا ادامه کار معاونان جنجالی خود را به لاریجانی سپرد و گفت: اختیار خودم در این سه مورد را به آقای لاریجانی می دهم، ایشان حکم باشد، صحبت ایشان فصل الخطاب است و استعلام ها و عملکردهای آنها را به لاریجانی داد.

- در ادامه فرجی دانا صحبت در خصوص پرونده بورسیه ها را به بخش دوم سخنرانی اش در صحن موکول کرد.

- بیژن نوباوه در صحن علنی مجلس بخش هایی از برنامه بی بی سی را پخش کرد که در آن به ماجرای استیضاح وزیر علوم پرداخته و مجلس را زیر سوال برده بودند که لاریجانی از این کلیپ انتقاد کرد و گفت: یک رسانه مزخرفی حرف هایی در مورد اقلیت بودن مجلس و نظام امنیتی و سیاسی زده که بی ربط به این جلسه است، در مورد استیضاح صحبت کنید. نمایندگان نیز به این کلیپ نوباوه اعتراض کردند.

- پیر موذن نماینده حامی دولت از اظهارات نوباوه که سعی داشت وزارت علوم را مقصر فرار نخبگان از کشور جلوه دهد عصبانی شد و فریاد کشید که با وساطت نمایندگان آرام شده و به بیرون از مجلس هدایت شد.

- در ادامه جوی که فرجی دانا با حدود دو ساعت صحبت کردن در حمایت از خود در مجلس درست کرده بود، با اظهارات نادران مجددا تغییر کرد.

- نادران گفت: برخی گروه های سیاسی تندرو اصلاح طلب که در فتنه ۸۸ دخیل بودند هدایت تشکل های دانشجویی را به دست گرفتند این اظهارات با حمایت قاطبه نمایندگان حاضر در مجلس همراه بود.

- علاوه بر این نادران اظهار داشت: اگر دانشگاه امروز ساکت است به این دلیل است که فتنه گران به راحتی جولان می دهند و حزب اللهی به خاطر مصالح نظام سکوت می کنند. این اظهارات وی نیز حمایت نمایندگان را در پی داشت.

- در پایان نادران کلیپی را در صحن علنی پخش کرد که در آن فرجی دانا در جمعی عنوان می کرد اگر من هم به نمایندگان به عنوان رانت امتیاز تاسیس دانشگاه را می دادم آنقدر با مجلس چالش نداشتم.

- نادران در جایگاه خود ایستاد تا فرجی دانا برای سخنرانی مجددا به جایگاه بازگردد و با وی مصافحه کرد.

- حدود ساعت ۱۳ و پنج دقیقه بخش دوم دفاعیات فرجی دانا آغاز شد به نظر می رسید تعدادی از نمایندگان به دلیل تقارن زمان این سخنرانی با نماز ظهر به ادامه جلسه اعتراض داشتند که لاریجانی گفت اگر ۲۰ دقیقه فرصت دهید از فضیلت نماز نمی گذرد.

- با پایان رای گیری و اعلام نتایج آن مشخص شد که روحانی باید بدنبال وزیر جدیدی برای وزارتخانه علوم باشد.

- حمید رسایی در پایان جلسه برگه ای را در دست گرفت که سوژه عکاسان شد و روی آن نوشته شده بود: دوپینگ لاریجانی اثر نکرد.