به گزارش افکارنیوز، رانی بریت که تا ۳ ماه پیش رئیس اداره امنیتی و سیاسی در شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی بود در مصاحبه با شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گفت: تل‌آویو که پنج سال است هیچ طرح منطقی ندارد و نمی‌داند از غزه چه می‌خواهد، به این منطقه حمله کرد.

بریت که در بسیاری از جلسات کابینه کوچک امنیتی و سیاسی شرکت کرده گفت در این جلسات جایگزینهای جدی سیاسی یا نظامی در نوار غزه مطرح نشد و هیچ کسی به طرحهای ارتش اعتراض نکرد و کابینه کوچک هیچ طرح دیپلماتیک یا رسانه‌ای یا حقوقی و یا حتی انسانی نیز ندارد.

بریت افزود: آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد نتیجه سیاست کج‌دار و مریز اسرائیل است زیرا هیچ‌گونه سناریوی جدیدی برای عملیات نظامی در نوار غزه ندارد و فاقد سناریوی موثری است.

وی گفت: سناریوی کنونی ارتش آن است که بین چهار تا ده روز، خارج از نوار غزه منتظر می‌ماند و به دشمنان در آنجا فرصت آمادگی می‌دهد علاوه بر اینکه عنصر اصل غافلگیری را از دست داده است.

وی افزود: ارتش در جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز همین شیوه را در پیش گرفت.

بریت گفت: ارتش در سالهای گذشته در مبارزه با تونلها ابتکار عمل را در دست نگرفت بلکه منتظر ماند که حماس مجبورش کند به مقابله با تونلها برخیزد چرا که اسرائیل به دنبال آرامش و پرهیز از تنش‌آفرینی بود و همین باعثشد حماس تا این اندازه قدرتمند شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به اظهارات بریت واکنش نشان داد و اعلام کرد برخلاف اظهارات بریت، جلسات متعددی در خصوص خطر تونلها و راههای برخورد با نوار غزه تشکیل شد.

همزمان روزنامه معاریو ضمن انتشار مصاحبه‌هایی از قول برخی اعضای تیپ ویژه گولانی نوشت: ما به وضوح جهنم را در الشجاعیه غزه دیدیم.

به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، خبرنگاران روزنامه عبری زبان «معاریو» مصاحبه‌ای با نیروهای تیپ گولانی(نیروهای زبده ارتش اسرائیل) رخدادهای حمله زمینی به منطقه الشجاعیه در شرق شهر غزه را جویا شدند.
نظامیان گولانی در اظهارات خود با اشاره به سخت بودن درگیری‌ها با رزمندگان مقاومت فلسطین تصریح کردند: ما بعینه آتش جهنم را در نبرد الشجاعیه با رزمندگان فلسطین مشاهده کردیم.

یکی از نظامیان تیپ گولانی در مصاحبه با روزنامه معاریو می‌گوید: نیروهای فلسطینی در منطقه الشجاعیه خود را برای مبارزه با نیروهای اسرائیلی آماده کرده بودند، و زمانی که به آنجا رسیدیم به سوی ما آتش گشودند. نبرد با مبارزان فلسطینی به مدت چندین ساعت طول کشید، به طوری که نزدیک به ۱۶ تن از بهترین سربازان و افسران خود را دز این منطقه از دست دادیم.

یک نظامی دیگر این تیپ درباره نبرد الشجاعیه می‌گوید: شب نخست هنگامی که به سوی اهداف تعیین شده در شرق الشجاعیه پیشروی کردیم ناگهان با حملات سخت آنها از جمله موشک‌های ضد تانک و گلوله‌های RBG و تیربار و غیره روبرو شدیم.

وی تاکید کرد: ما در هنگام حملات مبارزان فلسطینی را نمی‌دیدیم، زیرا آنان از دریچه تونل‌ها خارج می‌شدند و بعد از حمله به ما فورا به داخل تونل‌ها پناه می‌بردند.

یک نظامی دیگر درباره ورود به یکی از خانه‌های الشجاعیه می‌گوید: به همراه تعدادی از نظامیان این تیپ بعد از اینکه مطمئن شدیم مبارزان فلسطینی در آن خانه حضور ندارند وارد شدیم، ولی ناگهان شمار زیادی از آنها را در آنجا دیدیم به طوری که طی درگیر شدن با آنها متوجه نشدیم چه کسانی از ما کشته و چه کسانی پا به فرار گذاشتند.

وی تاکید کرد بسیاری از نیروهای ما در نهایت به خاطر مقاومت شدید مبارزان فلسطینی در الشجاعیه پا به فرار گذاشتند.