محمدرضا فرزین در گفتگو با مهر درباره نتایج جلسه امروز سه شنبه طرح تحول نظام بانکی کشور که با حضور قائم مقام بانکی و معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، رئیس شورای عالی بانکهای دولتی، دبیر بانکداری بدون ربا بانک مرکزی و مدیران عامل برخی بانکها و کارشناسان امور بانکی در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: قرار است که نیازهای مالی کشور براساس طرح تحول بانکی در چارچوب نظام بانکداری در سطوح مختلف خرد و کلان تامین شود و از گستردگی لازم برخوردار باشد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت یکی از مسائل و مشکلات بانکداری اسلامی را نظام نظارتی عنوان و تصریح کرد: نظارتهایی باید بر سیستم بانکی کشور اعمال شود تا قواعد و مقررات به خوبی اجرا شود، زیرا این موارد از جمله نقدهایی است که امروزه در جامعه نسبت به بانکهای کشور مطرح می شود.

وی تاکید کرد: قانون طرح تحول بانکی تلاش می کند که به تمام سئوالاتی که امروزه در جامعه در مورد بانکداری مطرح است پاسخ مشخصی را بدهد.

فرزین با تاکید بر اینکه اصلاحات نظام بانکی با قانون بانکداری اسلامی انطباق لازم را خواهد داشت، عنوان کرد: همچنین نهادهای لازم برای مطابقت تمام فعالیتهای بانکداری با قوانین بانکداری اسلامی طراحی خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید نظارتهای لازم را بر سیستم بانکی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ضوابط و مقررات لازم در این زمینه تدوین خواهد شد.

وی عنوان کرد: نظام بانکداری در ارائه خدمات به کلیه مشتریان و ذی نفعان خود چه سرمایه گذارانی که متقاضی سرمایه گذاری کلان هستند یا افرادی که نیاز به منابع خرد دارند، به خوبی از طریق سیستم بانکی در چارچوب ضوابط سستم بانکی تامین مالی خواهند شد.

فرزین با تاکید بر اینکه یک نظام بانکداری پویا برای کشور تعریف خواهد شد، گفت: بانکها به ۴ گروه طبقه بندی می‌شوند، این پیشنهاد هم اکنون در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی مطرح است که پس از بررسی های لازم به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت برای نظر خواهی و تصویب یا رد ارائه خواهد شد.

حذف سه صفر از پول ملی

وی با تاکید بر اینکه تمام نظرات در این خصوص فعلا در حد پیشنهاد است، عنوان کرد: همچنین موضوع حذف سه صفر پول ملی یکی از موضوعات مهم تحول بانکی است اما تاکنون در این مورد در جلسات ستاد بحثی صورت نگرفته و در جلسات آتی مطرح و بررسی خواهد شد.

یارانه شیر؛ تصمیم قطعی امروز

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره تغییر یارانه شیر اظهارداشت: ابتدای هفته جاری جلسه ای در این مورد برگزار کرده ایم و به یک جمع بندی کارشناسی رسیدیم، امروز نیز جلسه ستاد هدفمندی یارانه ها برگزار و تصمیم قطعی و نهایی در این جلسه اتخاذ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه نهایی درباره تغییر یارانه شیر توسط ستاد هدفمندی یارانه ها صادر خواهد شد، گفت: دیدگاهها و پیشنهادات مختلفی از سوی دستگاههای مختلف نظیر وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت بازرگانی و غیره مطرح شد.

فرزین با اشاره به اینکه پیشنهادات مطرح شده مختلف بود، افزود: تلاش کرده ایم که به یک جمع بندی مشخص برسیم و تلاش می کنیم که بتوانیم فضای مناسبی برای افزایش تولید شیر در کشور فراهم کنیم تا اختلالی در فعالیت دامداری ها بوجود نیاید. و همچنین بتوانیم شیر را به طور مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.

یارانه سوخت هواپیما

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از برگزاری جلسه یارانه سوخت هواپیما خبرداد و گفت: در این خصوص هم به جمع بندی نرسیده ایم و باید ستاد هدفمندی یارانه ها مصوبه خود را صادر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبلغ یارانه های نقدی کاهش خواهد یافت؟ تاکید کرد: خیر، به هیچ وجه مبلغ یارانه های نقدی کاهش نخواهد یافت.