عملیات «فرار بزرگ» برای آزادی صلح‌بانان سازمان ملل
گروه بین الملل

- بلندیهای جولان را معمولا با نام سوریه و حزب الله و البته رژیم صهیونیستی می‌شناسیم. این بلندی‌ها که در اشغال رژیم صهیونیستی است این بار با ربوده شدن تعدادی از صلح بانان فیلیپینی خبر ساز شده است. این صلحبانان دو روز پیش توسط تعدادی از افراد مسلح که گمان می‌رود شبه نظامیان سوری باشند ٬به گروگان گرفته شدند.

برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کردند این گروه همان جبهه النصره است اما تعدادی دیگر بیان کرده‌اند که امکان شناسایی این نیروها وجود ندارد و شاید اصلا سوری نیز نباشند. با وجود همه این اخبار ضد و نقیض شب گذشته خبر رسید٬ این ماموران سازمان ملل٬ بر اثر درگیری به وجود آمده بین نیروهای فیلیپینی و افراد مسلح ناشناس ٬ آزاد شده‌اند.

با این حال٬ خبر های دیگر حکایت از این دارد که این گروگانان با توجه به درگیری پیش آمده بین نیروهای فیلیپینی و شبه نظامیان سوری توانسته اند از محل اقامت خود فرار کرده و خود را به پایگاه سازمان ملل برسانند و کسی برای آزادی آن‌ها درگیری ایجاد نکرده بوده بلکه آن‌ها خود موفق به فرار از کمپ نظامی این شبه نظامیان شده‌اند.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است: «گرگوریو پیو کاتاپانک» رییس گروه نظامیان فیلیپینی اعلام کرده است که این گروه از صلح‌بانان فیلیپینی با انجام عملیاتی توانسته اند زمینه لازم برای فرار صلح‌بانان سازمان ملل را که دو روز پیش توسط شبه نظامیان سوری به اسارت گرفته شده بودند٬ فراهم سازند.
ژنرال کاتاپانگ در ادامه تصریح کرده است: «می‌توانیم به این عملیات ٬ نام عملیات فرار بزرگ را بدهیم.»

این عملیات به قدری برای نیروهای صلح‌بان هیجان انگیز بوده که شاید در سالهای آینده به موضوعی برای فیلمهای هالیوودی تبدیل شود. به گفته این ژنرال فیلیپینی٬ گروهی ۴۰ نفره ار صلح‌بانان سازمان ملل٬ توسط حدود ۱۰۰ نفر از شبه نظامیان سوری محاصره شده و به گروگان گرفته شده بودند اما بعد از عملیاتی ۷ ساعته٬ این گروه توانست با استفاده از تاریکی هوا و درگیریهای به وجود آمده راه فرار از این کمپ نظامی را پیدا کرده و به موضع قبلی خود بازگردند.

در ابتدای هفته گذشته این گروه از شبه نظامیان که هنوز هم تابعیت سوری آنها به طور کامل تایید نشده است ٬در حدود ۴۰ نفر از صلح‌بانان را به گروگان گرفته و منطقه ای که باقی صلح‌بانان در آن حضور داشتند را نیز به محاصره خود در آورده بودند. با این حال طی عملیات‌های نظامی مختلف٬ تعداد ۳۵ نفر از ۷۲ صلح‌بانی که در منطقه تحت محاصره قرار گرفته بودند ٬به وسیله عملیات‌های هوایی از آن منطقه دور شدند.

این عملیات هوایی به نظر می رسد تا حد زیادی شبیه عملیات های هوایی آمریکا برای خروج مردم ایزدی از کوههای سنجار باشد که در حدود دو هفته پیش برای نجات جان عراقیهایی که در محاصره داعش قرار گرفته بودند ٬‌انجام شد.

صلح‌بانان سازمان ملل از سال ۱۹۷۴ و آتش بسی که بین سوریه و اسراییل بعد از جنگ سال ۱۹۷۳ در این بلندی‌ها رخ داد ٬مشغول حراست از این مناطق هستند.
صلحبانانی که در این منطقه حضور دارند ٬شامل حدود ۱۲۲۳ نظامی از فیجی٬ هندوستان٬ ایرلند٬ نپال٬ هلند و فیلیپین هستند.