به گزارشافکارنیوز،آنها برای این کار شرط کردند که مقتول و اعضای خانواده‌اش باید شهرشان را ترک کنند و برای تضمین این شرط هرکدام یک میلیارد چک بدهند.

آغاز ماجرا

اواسط سال ۷۲جوانی به نام کاوه در شهرستان بندرلنگه به قتل رسید. تحقیقات اولیه پلیس نشان می‌داد او توسط ۴برادر که از مدت‌ها قبل با وی اختلاف داشتند کشته شده و عاملان جنایت در فرصتی مناسب مرد جوان را غافلگیر کرده و با ضربات چاقو او را از پا درآورده‌اند. با انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات پلیس برای دستگیری عاملان این جنایت آغاز شد اما آنها به مکان نامعلومی گریخته و هیچ ردی از خود به جا نگذاشته بودند.

به همین دلیل تا مدت‌ها هیچ سرنخی از متهمان وجود نداشت تا اینکه مدتی بعد پلیس به اطلاعاتی درباره مخفیگاه متهمان دست یافت و آنان را دستگیر کرد. هرچند ۴برادر به‌دست داشتن در قتل کاوه اعتراف کردند اما شواهد نشان می‌داد یکی از آنها به نام ناصر عامل اصلی این جنایت است.

او در جریان بازجویی‌ها به پلیس گفت: من و کاوه در یک منطقه زندگی می‌کردیم و با یکدیگر آشنایی داشتیم. تا مدتی پیش از این حادثه ما هیچ مشکلی با یکدیگر نداشتیم تا اینکه بر سر موضوعی پیش پا افتاده با او اختلاف پیدا کردم و روز حادثه درحالی‌که از کاوه کینه به دل گرفته بودم از ۳برادرم برای تنبیه کاوه کمک خواستم. آن روز ۴نفری سراغ کاوه رفتیم و من چند ضربه چاقو به او زدم و وقتی کار از کار گذشته بود فرار کردیم اما بالاخره پلیس دستگیرمان کرد. من همه مسئولیت این حادثه را بر عهده می‌گیرم و برادرانم در این ماجرا دخالتی نداشتند.

محاکمه

به‌دنبال اعترافات متهم پرونده او به دادگاه کیفری فرستاده شد و از آنجا که همه شواهد و مدارک ازجمله اعترافات متهم علیه او بود قضات دادگاه به قصاص او رأی دادند. این رأی در حالی صادر شد که خانواده مقتول نیز برای اجرای حکم قصاص اصرار داشتند. با وجود این پرونده با اعتراض متهم به دیوان عالی کشور فرستاده و رأی تأیید شد اما متهم و وکیل مدافعش درخواست بررسی مجدد پرونده را ارائه کردند، درخواستی که پذیرفته و باعثشد ناصر دوباره در دادگاه محاکمه شود. او در دور تازه محاکمه ادعا کرد نیتی برای قتل کاوه نداشته و فقط قرار بود او را تنبیه کند. با این حال این توضیحات برای رهایی او از مجازات کافی نبود و سرانجام حکم قصاص او قطعی شد.

پای چوبه دار

روند رسیدگی به این پرونده ۲۱سال طول کشید و متهم که زمان وقوع جنایت ۲۵سال سن داشت به ۴۶سالگی رسید. به گفته مسئولان قضایی او در این مدت در زندان رفتارش به‌طور کلی تغییر کرد و به یکی از زندانیان نمونه تبدیل شد. با وجود این خانواده مقتول با گذشت سال‌ها از قتل فرزندشان همچنان بر اجرای حکم قصاص اصرار داشتند.

به این ترتیب پرونده با صدور نیابت قضایی برای اجرای حکم به دادگستری بندرعباس فرستاده شد تا حکم قصاص بعد از ۲۱سال اجرا شود. ناصر سال‌ها به امید بخشیده‌شدن از سوی اولیای دم پشت میله‌های زندان گذرانده بود اما آنها در تصمیم‌شان مصمم بودند. صبح روزی که برای اجرای حکم درنظر گرفته شده بود ناصر پای چوبه دار منتقل شد. او با پایان زندگی‌اش فقط چند قدم فاصله داشت.

بار دیگر رو به اولیای دم کرد و از آنها خواست او را ببخشند اما آنها فقط به‌دنبال اجرای حکم بودند. مسئول اجرای احکام حکم را قرائت کرد و چند لحظه تا بسته شدن پرونده بیشتر باقی نمانده بود که همسر متهم آخرین تلاشش را انجام داد. او به‌دست و پای اولیای دم افتاد تا شاید در آخرین لحظات شوهرش را ببخشند. لحظات سخت و حساسی بود. هیچ‌کس نمی‌دانست تا چند لحظه دیگر چه اتفاقی می‌افتد. همه نگاه‌ها به اولیا دم بود. سکوت آنها متهم و حتی مسئولان اجرای احکام را برای توقف حکم امیدوار کرده بود تا اینکه آنها اعلام کردند با چند شرط حاضر‌ند از خون پسرشان بگذرند و ناصر را ببخشند.

شرایط عجیب برای بخشش

بعد از توقف اجراي حكم پدر مقتول ۳شرط را براي بخشيدن مرد محكوم به قصاص اعلام كرد و گفت: متهم و خانوادهاش بايد شهر را ترك كنند و به جايي دور از اينجا بروند. دوم اينكه آنها بايد خانه هايشان را بفروشند تا ديگر جايي در شهر نداشته باشند و براي اينكه تضميني براي اين شرايط وجود داشته باشد متهم و ۳برادرش كه در اين درگيري شركت داشتند هر كدام بايد چكي به مبلغ يك ميليارد تومان بهعنوان ضمانت بپردازند. در اين صورت من بهطور قطعي رضايت خودم را اعلام ميكنم. بهدنبال اعلام اين شرايط متهم و خانوادهاش با آنها موافقت كردند و قرار است بهزودي خانههايشان را بفروشند و با ارائه ۴ميليارد تومان چك تضميني زادگاهشان را ترك كنند تا مرد محكوم به قصاص بعد از تحمل ۲۱سال حبس از زندان آزاد شود.