یک سیزدهم درآمد ایران از نفت است

به گزارشافکارنیوز،عادل پیغامی در سخنانی که پیرامون اقتصاد کشور با دانشجویان بسیجی حاضر در دوره خط امام استان قم داشت، گفت: خداوند میفرماید " اگر اهل کتاب به کتابشان عمل میکردند از بالای سر و زیر پایشان نعمت میجوشید و از آن میخوردند. ولی حیف که تعداد کمشان اهل اقتصادند و بیشترشان بد عمل میکنند. " جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، عدالت، پیشرفت و تمام مباحثاقتصادی از این دست در همین یک جمله از قرآن خلاصه می شود.

وی افزود: در دهه اول انقلاب امید دشمن به جنگ سخت و نظامی بود. دهه دوم جنگ فرهنگی و دهه سوم جنگ سیاسی. دهه چهارم جنگ اقتصادیست. همانگونه که مقام معظم رهبری سال ۸۰ فرمودند امروز اولویت اول مسائل کشور اقتصاد است که متأسفانه ما جدی نگرفتیم.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: البته آن زمان مشکل اقتصادی و تحریم به این شکل نبوده است، اتفاقا برعکس هم بود. ولی در حال حاضر جنگ اقتصادی جدی تر شده است، چرا که دشمن به موارد قبل امید نبسته و الان نگاه ویژه ای به اقتصاد دارد

وی اظهار داشت: اگر زمانی که جنگ نظامی رخ داد و مساجد زنده شدند و ما در مساجد آموزش نظامی دیده ایم نشان از زنده بودن مساجد است. حال اگر در جنگ اقتصادی مساجد کلاس اقتصادی نداشته باشند یعنی مسجد زنده نیست.

پیغامی افزود: ر هبری می فرماید سال، سال تولید ملی است. پس اگر ندانیم " تولید ملی و داخلی چه فرقی دارد؟ " یعنی حرف رهبری را نفهمیده ایم. باید کلام رهبر را فهمید. اگر نفهمیم نه تنها عمل نمیکنیم، بلکه شیطان ما را پایین میکشد تا جایی که جلوتر از ایشان می افتیم، او را رد میکنیم و یا عقب می افتیم و دیگر به فرامینش گوش نمیدهیم!

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه بیان داشت: دهه سی و چهل شبهات کلامی و فلسفی بود. بعد از انقلاب شبهات سیاسی و اجتماعی شد و بعد از رحلت امام شبهات پیرامون ولایت فقیه گشت. ولی امروز شبهات جامعه اقتصادی است. شما دانشجویان باید برای مقابله با این شبهات تجهیز شوید چرا که اگر سواد اقتصادی نداشته باشید در برابر شبهات مطرح تسلیم خواهید بود.

پیغامی با اشاره به اینکه مسئله نفت را امریکا در اذهان ما بزرگ و مهم جلوه داده است گفت: یک سیزدهم درآمد کشور از نفت است، اینکه میگویند دولت نفتی شد در اصل بودجه عمومی دولت است و بودجه عمرانی آن نیست.

وی تصریح کرد: با اینکه اقتصاد هفدهم جهانیم اما یک هزارم اقتصاد جهانی هستیم. اقتصاد ما اقتصادی بسیار مقاوم است و به تعبیر رهبری اقتصاد پفکی نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: غیر از سواد و فهم و دانش باید عمل هم داشت. وقتی مقام معظم رهبری می فرماید کالای ایرانی بخرید، میلنگیم! چون در زمینه اقتصادی شور نداریم. لذا ایشان شعار حماسه اقتصادی را برمی گزیند، باید شور پیشرفت اقتصادی داشت. چگونه در هیئت شور دارید برای داعش شور دارید ولی در بعد اقتصادی شور ندارید؟.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه اظهار داشت: چکار کنیم که حماسی شویم؟ باید درستان را حماسی بخوانید. نهج البلاغه را بخوانید. خطبه های حضرت علی حماسی و شورانگیز است. برای داشتن شور برای داشتن سواد اقتصادی و رفتار اقتصادی درست یکی از بزنگاه ها خانواده ها و مادران هستند. تربیت درست فرزندان یکی از راههای رسیدن به این مهم است.

پیغامی در بخش پایانی سخنان خود در جمع دانشجویان ایشان ضمن اشاره به انقلاب صنعتی اروپا ، روش تغییر نگرش اقتصادی که در غرب رخ داده است را با توجه به مبانی دینی اسلام نادرست دانست و با ذکر مثالهایی تاریخی در زمینه اقتصاد گفت: نوع نگاه اسلام را متفاوت از این نوع نگرش به مسأله اقتصاد است که اکنون در غرب شاهد آن هستیم .