نخستین فوتبالیست‌های ایرانی + عکس

به گزارش افکارنیوز، برای اولین بار در ایران، فوتبال در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان آغاز شد و اولین استادیوم فوتبال در این شهر به دست مهندسین انگلیسی به بهره برداری رسیده و اولین مسابقه فوتبال در آنجا بین مردم بومی مسجدسلیمان و انگلیسیها برگزار شد. نخستین ایرانی که در یک تیم فوتبال بطور رسمی بازی کرد، شخصی به نام کریم زندی بود که در سالهای ۱۲۸۷ تا ۱۲۹۷ هجری خورشیدی در بین انگلیسی ‌ها و در تیم‌هایی که آنها در ایران ترتیب داده بودند بازی کرد.

" شایان ذکر است سال ۱۲۸۷(۱۹۰۸میلادی) همان سالی است که چاه شماره یک نفت خاورمیانه و ایران در مسجدسلیمان به بهره بردای رسید و تصور اینکه کاشفان انگلیسی نفت در این منطقه لحظاتی از اوقات استراحت خود را به ورزش فوتبال اختصاص داده باشند، دور از ذهن نیست. زیرا فوتبال مدرن و امروزی از سال ۱۸۶۶ میلادی در انگلستان شکل گرفته بود و بتدریج این ورزش مهیج بیشتر نقاط جهان را تسخیر کرده بود.

در ۱۹۰۴ میلادی(چهار سال قبل از بازی فوتبال در مسجدسلیمان) سازمان فیفا ایجاد و در ۱۹۰۶ نیز اولین دوره مسابقات فوتبال را برگزار نمود. اما اوج رونق فوتبال، مسابقات المپیکی بود که در ۱۹۰۸ و اتفاقاً همزمان با تلاش برای کشف نفت در مسجدسلیمان، در لندن برگزار گردید. در سال ۱۳۱۶ حسین صادقی پس از بازگشت از اروپا مسئول گسترش فوتبال در ایران شددر ادامه و در سالهای ۱۳۱۷ و ۱۳۱۸ تیم ملی فوتبال ایران تشکیل شد و برای نخستین مسابقه با افغانستان دیدار کرد.

ورزشگاه امجدیه نیز در همین سالها تاسیس شد و نهایتاً در سال ۱۳۲۵ بود که فدراسیون فوتبال ایران تاسیس و یکسال بعد به عضویت فیفا درآمد.