دژاگه و قوچان‌نژاد قهر کردند

به گزارش افکارنیوز، قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و در روزهایی که تب فوتبال جامعه را فرا گرفته بود، ملی‌پوشان فوتبال ایران چه در رسانه‌ها و چه در فضای مجازی که حالا هر شبکه اجتماعی‌اش یک رسانه و پایگاه اطلاع‌رسانی است، حضوری فعال داشتند و با اظهارنظرها و کامنت‌های خود شور و هیجان جامعه را افزایش می‌دادند. در آن روزها، اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد که در لندن زندگی و فوتبال می‌کردند، به دلیل دوری از رسانه‌های ایرانی، بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستداران فوتبال در ارتباط بودند. اشکان و گوچی اخبار مربوط به بازی تیم‌های خود و حتی خبرهای مرتبط با ملاقات‌های دوستانه‌ای که با یکدیگر داشتند را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند.

در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم که ملی‌پوشان از طریق اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذاشتند، اشکان دژاگه و گوچی در این زمینه فعال بودند و تقریباً هر روز عکس، پیام یا نقل‌قول از خودشان منتشر می‌کردند اما حالا چند هفته‌ای است که گوچی و اشکان فیسبوک و توئیتر خود را تعطیل کرده‌اند.

ماجرا از زمانی شروع شد که اشکان دژاگه به العربی قطر پیوست و گوچی راهی نادی‌الکویت شد. این انتقال، دلخوری کارشناسان فوتبال ایران را به همراه داشت و کارشناسان بابت افت احتمالی این دو بازیکن بین‌المللی ایران به واسطه حضور در لیگ‌های عربی، گوچی و اشکان را سرزنش کردند. این سرزنش‌ها در فضای مجازی هم دیده شد اما با این تفاوت که در فضای مجازی کاربران ایرانی با واژه‌های ناپسند به ستاره‌های مورد علاقه خود اهانت کردند.

کاربرانی که پیش از این به مسی آرژانتینی، زایتسف ایتالیایی و … حمله کرده بودند، این‌بار سر دو ستاره فوتبال ایران ریختند و با ادبیاتی که بعضاً مؤدبانه نبود، آنها را پول‌پرست، تنبل و… خواندند. به طور نمونه وقتی اشکان خبر انتقال خود به العربی را در فضای مجازی منتشر کرد، با کامنت‌های نامناسب بمباران شد. شرایط گوچی هم بهتر از اشکان نبود. او هم کامنت‌هایی دریافت کرد که انتظارش را نداشت. اشکان و گوچی که توقع نداشتند ظرف چند روز از اوج محبوبیت به این حال و روز بیفتند که مورد اهانت قرار بگیرند، از همان زمان ترجیح داده‌اند در توئیتر، فیسبوک و حتی اینستاگرام غیرفعال باشند تا از اهانت کسانی که در انتشار و اشتراک‌گذاری نظرات خود از دایره ادب خارج می‌شوند و ادبیات پسندیده‌ای ندارند، در امان باشند.

پیش از این فضای مجازی و رسانه‌های فراگیر و در عین حال غیررسمی‌اش امکان ارتباط مستقیم با دژاگه و گوچی را به کاربران ایرانی می‌داد اما رفتارهای افراطی و واژه‌های غیرمحترمانه چند کاربر که متأسفانه تعدادشان کم نیست، این کانال ارتباطی را بست و این دو ستاره را به حالت قهر کشاند!

حالا هم احتمالاً موج کامنتهای مثبت به سوی گوچی و دژاگه سرازیر خواهد شد تا به نوعی از این دو دلجویی شود اما کاش به جای حملههای افراطی و دلجوییهای احساسی، از همان آغاز قواعد بازی را رعایت میکردیم.