شناسایی ۱۲ باند قاچاق اعضای بدن در ایران

به گزارشافکارنیوز،کتایون نجفی‌زاده در نشست خبری به مناسبت برگزار جشن نفس که دکتر علی‌اکبر ولایتی نیز در این نشست حضور داشت در تشریح برگزاری جشن سالانه نفس اظهار داشت: آقای دکتر ولایتی به عنوان رئیس بیمارستان مسیح دانشوری همیشه از ما حمایت کردند.

وی ادامه داد: برای شروع صحبت‌هایم باید این مطلب را توضیح دهم که مرگ مغزی تخریب سلول‌های مغزی و وقتی ۴ رگ اصلی بسته شود ساقه مغز تخریب می‌شود بنابر این مرگ مغزی با کما فرق می‌کند و برگشت پذیر نیست و از گوش، حلق و شکاف‌های دیگر استخوانی مغز بیرون می‌زند.

نجفی‌زاده افزود: مرگ مغزی اتفاق بدی است ولی موهبتی الهی به حساب می‌آید چون نمی‌توان قلب یا برخی از اندام‌های مهم بدن را از افراد سالم دریافت کرد بنابراین با استفاده از اندام‌های اهدایی متوفی مرگ مغزی می‌توان به نیازمندان بیمار برای پیوند اعضای بدن کمک کرد.

وی تصریح کرد: اعضای بدن پس از فراهم‌آوری تا ۱۴ روز زمان دارد که فاسد نشود. بنابراین هر چقدر خانواده‌ها در اعلام رضایت برای اهدای عضو عزیزشان اقدام کنند اعضای بیش‌تری می‌توان به نیازمندان پیوند زد. براین اساس پس از مرگ مغزی برای هر فردی با حفظ قلب فرد می‌توان دیگر اندام‌های بدن را نیز حفظ کرد. بر این اساس به خاطر همین است که در بیش‌تر تصادفات جاده‌ای وقتی قلب از کار می‌افتد دیگر نمی‌توان از اندام‌های فرد متوفی مرگ مغزی استفاده کرد.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ادامه داد: به نظر بنده کار اهدای عضو خانواده‌ها از کار خانواده‌های شهدا بالاتر است و جامعه مدیون این خانواده‌ها هستند چون تصمیم بزرگی می‌گیرند تا اعضای بدن عزیزشان را به دیگر نیازمندان اهدا کنند و این در حالی است که خانواده‌های شهدا امیدی برای بازگشت عزیزانشان از جبهه‌ها داشتند ولی این خانواده‌ها می‌دانند که دیگر عزیزشان زنده نخواهد شد. بنابراین برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو از چند سال قبل مراسم جشن نفس را در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار کردیم که امسال با حمایت وزارت بهداشت و توجه وزیر بهداشت و دکتر ایازی و همچنین دکتر زارع‌نژاد جشن نفس به صورت کشوری در ابعاد بزرگ‌تر در تاریخ ۱۳ شهریور در برج میلاد از ساعت ۱۸ تا ۱۲ شب برگزار می‌شود.

نجفی‌زاده در توضیح چگونگی برگزاری جشن نفس عنوان داشت: در این جشن اهدا کنندگان اعضای بدن با رنگ سبز و گیرندگان عضو با رنگ قرمز گردهم می‌آیند و یک یا دو مورد از این خانواده‌ها نیز با همدیگر روبرو می‌کنیم تا اطلاعات و فرهنگ اهدای عضو در بین مردم بیش‌تر شود و مردم بدانند که خانواده‌های اهدا کننده عضو برای این کارشان هیچ پولی دریافت نمی‌کنند ولی وزیر بهداشت ابلاغیه‌ای را صادر خواهند کرد تا هزینه‌های بیمارستانی خانواده‌های اهدا کننده عضو رایگان شود.

وی در ادامه با بیان این‌که در پر کردن کارت اهدای عضو در دنیا اسپانیا رتبه نخست را دارد و کرواسی رتبه دوم و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاتر از آمریکا رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: مثلاً در شیراز در سال گذشته بیش از ۵۰۰ پیوند کبد صورت پذیرفت که در نوع خود در دنیا نمونه است ویا در بیمارستان مسیح دانشوری نیمی از اهداهای عضو ایران انجام شده است. بنابراین می‌توان با توجه به فرهنگ غنی ایثار در کشورمان و همچنین با توجه به تعداد مرگ مغزی‌ها کاری کنیم تا کسی که دچار مرگ مغزی شد ارگان‌های سالم بدنش زیر خاک نرود.

نجفی‌زاده در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ظرفیت بخش‌های فراهم‌آوری اعضای پیوندی گفت: بیش‌تر بخش‌های فراهم‌آوری اعضای بدن در کشور وضعیت مناسبی ندارند براین اساس طرح کشوری براساس مدل ایرانی فراهم آوری اهدای عضو را جهت تجهیز این مراکز و برطرف کردن کمبودهای آنان را در دست اجرا داریم و معتقدیم دولت به تنهایی نمی‌تواند تمام کارهای این حوزه را انجام دهد و باید خیرین کمک کنند که بر این اساس آقای دکتر ایازی قائم مقام وزیر بهداشت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا قطب‌های اهدای عضو و پیوند در کشور ارتقاء یابد.

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره هزینه بالای داروهای پیوند نیز بیان داشت: آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر دیناورند رئیس سازمان غذا و دارو کارهای خوبی انجام دادند تا هزینه‌های پیوند رایگان شود. هم اکنون داروهای ضد قارچ و ضد ویروس نیز بیمه شده‌اند ولی پوشش بیمه‌ای آنها کم است. به هر حال یک بیمار پیوندی باید در این مواقع روزی ۷۰۰ هزار تومان به مدت ۱۴ روز دارو تهیه کند که اگر فقط روزی ۷۰ هزار تومان نیز بخواهد بپردازد هزینه بالایی می‌شود که امیدواریم انشاءالله این هزینه‌های داروهای پیوندی کاملا رایگان شود.

نجفی‌زاده در پاسخ پرسش خبرنگاری درباره ممنوع شدن پیوند اعضای بدن برای اتباع خارجی در ایران و همچنین مشکلات عدیده‌ای که شیعیان در کشورهای اسلامی دارند و فقط امیدشان به ایران است، گفت: قانون پیوند اتباع در سال ۷۸ مصوب شده بود که اتباع خارجی می‌توانند از هموطن خود اعضای بدن را در ایران پیوند بزنند ولی مشکل از آنجا شروع شد که باندهای قاچاق بدن در ایران سوءاستفاده کردند و بر این اساس ۱۲ باند قاچاق اعضای بدن در کشور شناسایی شد که کارشان این بود که از فرد ایرانی اعضای بدن را می‌گرفتند و با هزینه‌های بالا به اتباع خارجی می‌فروختند که این مسئله سبب فساد در پیوند اعضا شده بود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در شورایعالی پیوند با تشکیل کارگروهی و تشکیل ۵ جلسه با حضور اهل فن به این نتیجه رسیدیم تا پیوند اعضای اتباع خارجی را در ایران ممنوع کنیم ولی این آمادگی رانیز اعلام کردیم تا تیمهای پیوند اعضای بدن کشورمان برای کمک به دیگر کشورها علیالخصوص کشورهای مسلمان هرگونه کمک فنی و پزشکی را انجام دهند ولی خوشبختانه در این کشورها تیم پیوند وجود دارد ولی ما شاهد آن بودیم کارهای پیوند که در این کشورها ممنوع بود به صورت قانونی در ایران صورت میپذیرفت بنابراین ممنوعیت پیوند اعضای اتبای خارجی به این صورت انجام شده است.