زمان برگزاری نشست فصلی شورای حکام

به گزارشافکارنیوز،بر اساس بیانیه روابط عمومی و ارتباطات آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشست فصلی شورای حکام در روز دوشنبه ۲۴ شهریور(۱۵ سپتامبر) در مقر آژانس در وین برگزار می شود.

این نشست که ۵ روز به طول خواهد انجامید و تا ۲۸ شهریور(۱۹ سپتامبر) ادامه خواهد داشت، فرصتی برای مرور وضعیت عملکرد آژانس در سه ماهه گذشته و مرور برنامه های آژانس برای سه ماهه بعدی در حوزه اولویت دار یعنی «ایمنی، امنیت و پادمان هسته ای» خواهد بود.

در ابتدای این نشست که بعد از ظهر ۲۴ شهریور آغاز خواهد شد، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس در سخنرانی افتتاحیه نشست، گزارشی مختصر از اقدامات آژانس طی سه ماهه گذشته را به اطلاع اعضای شورای حکام خواهد رساند. در این گزارش، قرار است آمانو جمع بندی به اقدامات آژانس راجع به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را نیز اشاره کند.

بر اساس بیانیه روابط عمومی آژانس، در این نشست موضوعات زیر مطرح خواهد شد: گزارش اقدامات اجرائی آژانس در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲؛ پیشرفت در اجرای برنامه اقدام آژانس در مورد ایمنی هسته ای؛ گزارش امنیت هسته ای ۲۰۱۴؛ و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران، سوریه و کره شمالی.

بنابراین، علاوه بر اشارات کلی مدیرکل در افتتاحیه این نشست، گزارش پیشرفت اقدامات ایران و آژانس در اجرای پادمان و همکاریهای دوجانبه داوطلبانه نیز به صورت مشروح ارائه و مورد بحثقرار خواهد گرفت.

احتمالاً آژانس در این نشست، قطعنامه خاصی در رابطه با ایران نخواهد داشت و تنها به بررسی گزارش های آژانس اکتفا خواهد کرد. در این رابطه، منابع غربی تلاش می کنند تا به اتمام نرسیدن دو مورد از اقدامات مربوط به گام سوم همکاریهای ایران و آژانس و همچنین عدم تعیین محتوای گام های بعدی برای حل مسائل باقیمانده را برای نشست بعدی شورا برجسته سازی نمایند.

این در حالیست که آمانو در جمع بندی گزارش فصلی جدید که جمعه هفته گذشته منتشر کرد، از بزرگ نمائی این اقدامات باقیمانده خودداری کرده است. علاوه بر این، در جلسه که دیروز در آژانس به منظور بررسی یافته های آژانس راجع به همین گزارش در وین و در مقر آژانس برگزار شد، معاون پادمانی آمانو از یافته های فنی آژانس در این زمینه دفاع کرد و به پرسش های مربوط به آن پاسخ داد.

گفتنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز سه‌شنبه ۹ سپتامبر، جلسه فنی توجیهی را با موضوع برنامه هسته‌ای ایران برگزار کرد. در این نشست، معاون مدیرکل در امور پادمانها گزارش اخیر آژانس را تشریح نمود و یافته های آژانس در این خصوص را توضیح داد. وی از این یافته نهائی آژانس دفاع کرد که «هیچ انحرافی در برنامه هسته ای اظهارشده ایران دیده نمی‌شود».

در این زمینه، احتمالاً آژانس نیز همین روال را دنبال خواهد کرد و آمانو تنها به این نکته کلی اکتفا خواهد کرد که ایران دسترسی به همه سایت ها، افراد، اسناد و اطلاعات برای حل کامل مسائل باقیمانده را فراهم کند و همکاریهای بیشتر، به روشن شدن ماهیت برنامه هسته ای ایران کمک خواهد کرد.