وقت کشی اسرائیل در گفت‌وگوهای آتش بس

به گزارشافکارنیوز،روزنامه السفیر نوشت: ناظران بین المللی با اشاره به وقت کشی اسرائیل در مذاکرات آتش بس در قاهره و نبود هیچ نشانی مبنی بر آغاز بازسازی غزه و اوضاع نامساعد ساکنان این منطقه، بیم دارند که چه بسا غزه بار دیگر هدف جنگ و بمباران قرار بگیرد.

این بیم و نگرانی فقط یک احتمال نیست، بلکه با گذشت زمان بسیاری از ناظران و سیاستمداران احتمال تحقق آن را بیشتر می دانند به ویژه اینکه روز گذشته لارس اندرسون سفیر اتحادیه اروپا در اسرائیل با اشاره به اینکه چنانچه در مذاکرات آتش بس طولانی مدت بین اسرائیل و جنبش حماس پیشرفتی حاصل نشود، بیم آن می رود که بار دیگر جنگ علیه غزه آغاز شود.

وی با ابراز بیم و نگرانی خود در این خصوص، بازگشت سریع به میز مذاکرات در قاهره را خواستار شد.

اسرائیل برای ادامه مذاکرات آتش بس وقت کشی می‌کند


این نگرانی ها در حالی است که اسرائیل و حماس حدود ۲۰ روز پیش توافق آتش بس را امضا کردند.

این توافق مبتنی بر مذاکرات دو طرف در طول یک ماه برای دستیابی به آتش بس طولانی مدت و حل و فصل مشکلات مربوط به محاصره غزه و بازسازی این منطقه است.

در این میان برخی منابع اعلام کردند که مصر در صدد است در چند روز آینده دو طرف را به نشستن پای میز مذاکره در قاهره فراخواند.

توقف مذاکرات آتش بس در قاهره


اما نکته قابل ملاحظه این است که در دو هفته گذشته اسرائیل و حماس هیچ گونه گفت و گویی نداشتند، به اضافه اینکه مسئولان اسرائیلی نیز در مورد حضور در قاهره و مذاکره با حماس نوعی ملاحظه کاری داشته و احتیاط در پیش گرفته اند.

با توجه به موضعی که اسرائیل در این خصوص در پیش گرفته است، بسیاری از کارشناسان احتمال می دهند که چه بسا هدف از این اقدام تحریک مقاومت و آغاز جنگ علیه غزه باشد.

حماس برای مقابله با اسرائیل آماده است


از سوی دیگر محافل مختلف فلسطینی هشدار دادند که چه بسا وقت کشی اسرائیل در قبال اجرای گفت وگوهای مربوط به توافق آتش بس، حماس را وادار کند که برای مقابله با این موضع اسرائیل به آتش متوسل شود.

این احتمال در حالی قوت می گیرد که اسماعیل الاشقر نماینده حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین تاکید کرد که چنانچه اسرائیل از توافق آتش بس شانه خالی کند، مقاومت سلاح نیز خود را زمین نگذاشته و آماده است با روحیه بالا ماهها مبارزه کرده و خسارت های زیادی به دشمن وارد آورد.

از سوی دیگر حماس بارها اعلام کرده است در صورتی که به محاصره غزه پایان داده نشود، آماده مبارزه است.

محافل نظامی اسرائیل برای جلوگیری از جنگ دوباره، دست به دامن سیاستمداران شدند


البته نگرانی از آغاز دوباره جنگ علیه غزه به فلسطینی ها و اروپایی ها محدود نمی شود بلکه محافل اسرائیلی نیز بیم آن دارند که بار دیگر آتش جنگ در غزه شعله ور شود و به نظر می رسد همین ترس و نگرانی است که موجب شد محافل نظامی اسرائیل به سیاستمداران توصیه کردند که در مورد ارائه تسهیلات به غزه با دست باز برخورد کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از جنگ دوباره در غزه، باید عملیات بازسازی ای منطقه کلید بخورد.

توسعه دایره تسهیلات به غزه، ضامن جلوگیری از جنگ جدید


این توصیه ها مبنی بر این است که برای گسترش تسهیلات اعطائی به غزه باید رفت و آمد افراد و نقل وانتقال کالاها در تمام گذرگاههای غزه به آسانی صورت گرفته و دایره صیادی در آبهای آن نیز افزایش یابد.

اما محافل سیاسی اسرائیل همچنان با ارائه این تسهیلات مخالفت می کنند و مخالفت های خود را اینگونه توجیه می کنند که ارائه تسهیلات می تواند موجب این برداشت شود که اسرائیل در برابر فشارها سر تسلیم فرود آورده و حماس نیز از آن برای نمایش دستاوردهای خود در مبارزه با اسرائیل استفاده خواهد کرد.