به گزارشافکارنیوز،به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، با وجود آنکه چندی پیش گفته شد که خودروسازان سه درصد از قیمت محصولات خود را کم کرده‌اند و این موضوع به کاهش قیمتی جزئی در بازار انجامید، اما مشتریان باز هم راضی به خرید نشدند و به نظر می‌رسد هنوز هم در انتظار کاهش بیش از اینهای قیمت هستند. این در شرایطی است که فعلا هیاهوی قیمت خودرو فروکش کرده و کسی حرفی از این ماجرا به میان نمی‌آورد، هرچند به نظر می‌رسد این «آرامش»، آرامش قبل از طوفان است و خودروسازان به دنبال افزایش قیمتی دیگر هستند.

آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان با ارسال نامه به شورای رقابت، خواستار لحاظ کردن تورم بخشی شش ماه اول امسال در قیمت محصولات خود شده‌اند و اگر این درخواست مورد موافقت قرار گیرد، قیمت رسمی خودروهای داخلی افزایشی چند باره را تجربه خواهد کرد. البته از آن‌سو نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند و هرچند این روزها خبر چندانی در این باره نیست، اما به احتمال زیاد در آینده و به خصوص در صورتی که شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت کند، مجلسی‌ها باز هم به میدان خواهند آمد و جنجال قیمت خودرو دوباره بالا خواهد گرفت. اما به بازار خودروهای داخلی برویم و ببینیم قیمت آنها در هفته جاری به چه شکل بوده است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر مگان قیمتی برابر با ۱۰۲ میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند.

این میهمان فرانسوی، طی سال‌جاری تولید بسیار اندکی داشته و یکی از دلایل قیمت بالای آن نیز به همین موضوع مربوط می‌شود. از مگان که بگذریم، هموطنش تندر - ۹۰ نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند به عکس مگان، تولیدش نه تنها متوقف نشده، بلکه صعود نیز داشته است. به گفته فعالان بازار، تندر - ۹۰ مدل E۲ ایران خودرو در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. هر دو تندر با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده‌اند و این در شرایطی است که تندر مدل E۱ همچنان ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد. به گفته فعالان بازار، عرضه کم تندر - ۹۰ سبب شده قیمت این محصول طی چند روز گذشته بالا برود.


فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با افزایش قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی مواجه شده و هم اکنون ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. همچنین سوزوکی گرندویتارا که تولیدی در سال‌جاری نداشته، اگر در بازار گیر بیاید، قیمتی برابر با ۱۳۸میلیون تومان در مدل اتومات خود خواهد داشت. نیسان تیانا هم ۱۵۴ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که تغییر خاصی نداشته است. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم خبر می‌رسد که این محصول با توجه به کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی‌اش، ۳۷ میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و مدل صندوقدار و V۸ آن نیز قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دارا است. این خودرو نیز ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند.

در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ در مدل GLX با کاهشی ۵۰۰ هزار تومانی، قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و مدل SLX آن نیز ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سمند هم در مدل LX خود ۲۹ میلیون تومان قیمت دارد که این قیمت از افت حدودا یک میلیون تومانی آن حکایت می‌کند. دو مدل دیگر سمند یعنی EF۷ و سورن نیز به ترتیب ۳۲ میلیون تومان و ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. از بازار پژو پارس سال نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون با قیمتی معادل ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد و این قیمت نشان می‌دهد پارس سال حدود یک میلیون تومان گران شده است.

پارس در مدل ELX خود نیز ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از پارس که بگذریم، رانا نیز در حال حاضر با قیمتی برابر با ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل LX آن نیز ۵۰۰ هزار تومان گران تر است.
در بین پرایدها هم مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹میلیون تومان دارد و این یعنی ۵۰۰ هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است.

پراید در مدل ۱۳۲ و مجهز به یورو۴ خود نیز ۱۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و پراید ۱۱۱ نیز که گران‌ترین عضو خانواده پراید به شمار می‌رود، قیمتی برابر با ۲۰ میلیون تومان دارد. این خودرو نیز کاهش قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی را به خود می‌بیند. از خودروهای داخلی که بگذریم، بازار وارداتی‌ها نیز با نوسان قیمت روبه‌رو بوده و برخی خودروها گران و برخی ارزان شده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که رشد واردات خودرو به کشور، عرضه را بیشتر از تقاضا کرده و از همین رو است که بازار خودروهای خارجی به حد اشباع رسیده است؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به قوانین جدید مربوط به واردات خودرو، احتمال کاهش واردات در ماه‌های آینده وجود دارد. تا پیش از این، واردکنندگان می‌توانستند بدون اسقاط خودروهای فرسوده و تنها با واریز وجه آن به حساب سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، مجوز واردات را دریافت کنند، اما با توجه به قوانین جدید، آنها پس از از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مجوز لازم را برای انجام واردات، دریافت خواهند کرد.

آن‌طور که خبر می‌رسد، هم‌اکنون هیوندای سوناتا قیمتی برابر با ۱۴۲ میلیون تومان دارد و هیوندای آزرا نیز در حال حاضر ۲۴۶ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. هیوندای در مدل النترا نیز هم‌اکنون ۱۰۸میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش چهار میلیونی آن حکایت دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، در بین دیگر مدل‌های هیوندای، اما مدل IX۵۵ قیمتی برابر با ۲۶۵ میلیون تومان داشته و IX۳۵ هم ۱۴۷میلیون تومان به‌فروش می‌رود.

همچنین سانتافه و i۴۰ نیز به ترتیب ۱۸۵ و ۱۶۴ میلیون تومان قیمت دارند و این از ثبات آنها حکایت میکند. از سوی دیگر خبر میرسد که کیا اسپورتیج با قیمتی معادل ۱۴۸ میلیون تومان بهفروش میرسد و اپتیما و سراتو نیز به ترتیب قیمتی برابر ۱۴۷ و ۱۱۶ میلیون تومان را دارا هستند. اسپورتیج و سراتو هر کدام یک میلیون تومان ارزان شدهاند. در بین محصولات تویوتا نیز کرولا با افزایشی ۵/۲ میلیون تومانی، ۱۳۱ میلیون و ۵۰۰هزار تومان بهفروش میرسد و اوریون هم ۲۱۰میلیون تومان قیمت دارد.