به گزارش افکارنیوز، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان که برای شرکت در همایش «علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین» به ایران سفر کرده بود، به همراه جمعی از علمای جهان اسلام دیروز به عیادت رهبر انقلاب رفتند. در حاشیه‌ی این دیدار، فرصتی کوتاه فراهم شد تا گفت‌وگویی کوتاه با ایشان داشته باشیم. شیخ نعیم قاسم از نقش مهم رهبر انقلاب در وحدت جهان اسلام سخن گفت و این‌که بسیاری از علمای حاضر در این همایش، اعم از شیعه و سنی، مشتاق دیدار ایشان بوده‌اند. متن این گفت‌وگو بدین شرح است: ‌

* جناب شیخ نعیم قاسم، در دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حال ایشان را چگونه دیدید؟

از این دیدار بسیار خوشبخت شدم؛ چرا که من ایشان را در وضع سلامتی بسیار خوبی دیدم. چهره‌ی همیشه خندان ایشان، باز هم بشاش بود. ایشان با قدرت در جای خود نشسته بودند. از من پرسیدند که حال برادران چه‌طور است؟ من به ایشان پاسخ دادم که همه‌ی برادران خوب هستند و همگی به شما سلام می‌رسانند. ایشان از من جویای حال سید حسن نصرالله شدند که ایشان چه‌طور است؟ من عرض کردم که او نیز برای شما آرزوی شفا دارد و جویای حال شما شده و از سلامتی شما مطمئن شده است.

در هنگام دیدار با ایشان احساس می‌کردم که روحیه‌ی ایشان بسیار بالا است و این حال همیشگی ما است که از وجود ایشان قدرت و اراده می‌گیریم. به طور کلی وضعیت ایشان بسیار خوب بود و با گشاده‌رویی و حضور ذهن قوی نسبت به افراد و سوابقشان با آن‌ها برخورد می‌کردند.

* بسیاری از مسلمانان و به‌ویژه علما نسبت به عمل جراحی رهبر معظم انقلاب حساسیت نشان دادند. به نظر شما دلیل این توجه چیست؟

توجه علما و دوستداران و مسئولان به سلامتی رهبری طبیعی است؛ چرا که ایشان در حال حاضر رهبر و نماد هستند و موقعیت مهم و تأثیرگذاری دارند. در واقع در هر زمانی امکان شکل‌گیری چنین شخصیتی در این سطح و با این عظمت وجود ندارد. به همین دلیل توجه به سلامتی ایشان، برای کسب اطمینان از این است که پیش روی خود رهبری را مشاهده کنند که به تلاش و فعالیت ادامه می‌دهد. من از بسیاری از برادران حاضر در گردهمایی علمای مسلمان شنیدم که همگی آن‌ها - اعم از شیعه و سنی - خواستار دیدار با امام خامنه‌ای هستند تا از یک طرف از حال ایشان مطمئن شوند و از طرف دیگر چهره‌ی روحیه‌بخش ایشان را از نزدیک ببینند و انرژی مضاعفی دریافت کنند.

* حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانشان تأکید کرده‌اند که دنیا در حال عبور از یک پیچ تاریخی مهم است و نظم نوینی در حال شکل‌گیری است. ایشان بر نقش دنیای اسلامی در جهان آینده و ترسیم خطوط تمدن اسلامی تأکید دارند و در این چهارچوب بر بیداری اسلامی، مقاومت، وحدت دنیای اسلام و آرمان فلسطین تأکید مضاعف کرده‌اند. به نظر شما راه تحقق این نقشه‌ی فکری در دنیای اسلام چیست؟

اصول امام خامنه‌ای، اصولی واضح و صریح است و همزمان، آینده را نیز پوشش می‌دهد. ایشان رهبر امت هستند و به امور روزمره به دیده‌ی ماندن و توقف در آنها نمی‌نگرند. حتی اگر فشارهای بیرونی همچون کوه، بزرگ و عظیم باشند، ایشان با چشمان خدا می‌نگرند و آینده را می‌بینند. هنگامی که از بیداری اسلامی سخن گفتند، از یک حادثه سخن نمی‌گفتند، بلکه واقعیتی را توصیف می‌کردند و می‌خواستند که این واقعیت رشد پیدا کند.

امروزه تحرکاتی غیرعادی در تمامی کشورهای اسلامی وجود دارد. گذشته از اینکه کدامیک درست یا غلط است، مسألهی اساسی این است که چه نظامی برای امت اسلامی مناسب است و کدام اصل به زندگی این امت نظم میبخشد؟ اسلام اساس است و به همین دلیل رهبری تلاش میکنند تا امت را به سمت درست اندیشیدن هدایت کنند و هنگامی که ایشان توجه امت اسلامی را به سمت مسألهی فلسطین جلب میکنند؛ هر چند که فلسطین در رنج است و مشکلات و گرههایی دارد و در محاصره به سر میبرد، ولی رهبری هدف آزادسازی را میبینند و تلاش میکنند تا آن را بیان کنند و از امت اسلامی بخواهند تا به آن سمت حرکت کند. این مسألهای است که به ثمر مینشیند و به امید خدا پیروزی به دست خواهد آمد.