مشکلات اقتصادی نفس دامداران را بریده است

به گزارشافکارنیوز،موسی رهنمایی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی دامداران به اندازه ای است که نفس آنها را بریده است و هزینه ای که برای حفظ گاوداری صرف می کنند بیش از هزینه های آنها برای تولید است.

وی بیان داشت: دامداران دیگر از سود و بهره کاری خود ناامید شدند و حتی دیگر بدنبال این نیستند که هزینه زندگی شخصی آنها به وسیله گاوداری بدست آید بلکه تنها خواسته آنها حفظ گاوداری است.

رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه دست ما از مسئولان درجه یک کوتاه است، گفت: من به عنوان رئیس نظام صنفی دامداران کشور بارها خواستار ملاقات با رئیس جمهور و معاونان آنها شدم که بی اطلاعی آنها از امور دامداری سبب آسیب بیشتر به بدنه دامداران نشود.

وی بیان داشت: آنچه عامل تجمع دامدارن چه در سطح کشور و چه در اصفهان در سال های اخیر شده پرداخت نکردن حق یارانه شیر، علوفه و نقدی به دامداران است.

رهنمایی با بیان اینکه در حال حاضر کارد به استخوان دامداران رسیده است، ادامه داد: دامداران در حالی اقدام به تهیه و خرید علوفه خشبی(یونجه خشک و سیلو ذرت) و کنسانتره(غلات، جو، ذرت و کنجابه) می کند که دامدار از اول آذرماه سال گذشته تا پایان اسفندماه اقدام به تولید شیر کرده که برای هر کیلو شیر مقرر شده بود ۱۹۰ تومان یارانه اختصاص یابد که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه یارانه شیر سالهاست که در کش و قوس های کارهای دولتی است و در امور اداری مانده است، ادامه داد: تاکنون نامه نگاری های بسیاری در خصوص توزیع باقی مانده یارانه در این ارتباط انجام دادیم اما به نتیجه نرسیدیم.

رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان بیان داشت: ۲۳۰ میلیارد تومان از این یارانه در مرحله اول اختصاص یافت که تنها به دست برخی از دامداران رسید.

وی با اشاره به اینکه اصل یارانه دادن به دامداران لقمه دور سر تاباندن است، تصریح کرد: دولت در دادن یارانه شیر و علوفه به دامداران موفق عمل نکرده است.

رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه دولت به جای دادن یارانه به دامداران این یارانه را صرف اقشار نیازمند کند، اضافه کرد: دولت با واگذار کردن امور دامداری به بخش خصوصی، فضای آزاد اقتصادی ایجاد کند به طوری که کارخانجات شیر را نقدی از دامدار بخرند و دامدار علوفه مورد نیاز خود را نقدی و بدون هیچ یارانه دولتی تهیه کند.

رهنمایی گفت: هیچ یک از برنامه های دولت به منظور حمایت از دامدار اجرایی نشده است به صورتی که قیمت ۱۴۴۰ تومانی که مقرر شد کارخانجات شیر را از دامدار بخرد ، هنوز انجام نگرفته است.