اصفهان در معرض مه‌ دودهای فتوشیمیایی

به گزارش افکارنیوز، ویکتوریا عزتیان ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه از ۲۵ شهریورماه مصادف با ۱۶ سپتامبر روز جهانی لایه ازن است، به تاریخچه‌ای از تأسیس نخستین سازمان هواشناسی در دنیا اشاره و اظهار کرد: همزمان با انفجار صنعت و توسعه در قرن ۱۸ و ۱۹ آلودگی هوا در اروپا به اوج خود رسید و ترکیبات و میزان گوگرد هوای ناشی از توسعه صنعت سبب شد که سازمان جهانی هواشناسی برای نخستین بار تأسیس شود.

وی با بیان اینکه هزاران نفر بر اثر همین آلودگی هوای ناشی از سم‌های موجود در هوا جان باختند، افزود: اوج آلودگی هوا در قرن ۲۰ و صنعتی شدن شهرهایی همچون لندن و لس‌آنجلس به آنجا رسید که به مرور این دود حاصل از ترکیب آلاینده‌ها با رطوبت در برابر نور خورشید ترکیب و منجر به مه دود شد.

رئیس مرکز ازن سنجی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: پایش پارامترهای جوی، پایش آلاینده‌ها، لایه ازن سطحی و معضل پایش‌های اسیدی و بارش خشک سبب ایجاد رسوب به سطح زمین در اروپا شد.

این مسئول متذکر شد: در نتیجه هر چه زمان به جلوتر رفت، توسعه صنعتی منجر به ایجاد آلایندگی‌های صنعتی نیز توسعه ترکیبات این آلایندگی‌ها، بارش‌های اسیدی، آلودگی نوری و صوتی شد.

عزتیان در بخشی از صحبت‌های خود به تابش اشعه فرابنفش بسیار خطرناک و نیز موقعیت‌های اقلیمی کشور اشاره و افزود: استان اصفهان در مرکز ایران در معرض تابش این نوع آلودگی قرار دارد.

وی به تابش طولانی اشعه فرابنفش و معضلات آن در شهر اصفهان اشاره و بیان کرد: در مناطق کویری تابش طولانی و شدید نور خورشید سبب شده است که موقعیت اقلیمی کشور ما به گونه‌ای باشد که در معرض این نوع از آلودگی تابشی قرار بگیریم.

رئیس مرکز ازن سنجی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه اشعه فرابنفش بین دو تا ۱۱ طبقه‌بندی می‌شود، اظهار کرد: در شهر اصفهان زمستان و پاییز دو باشد اما در بیشتر فصول از هفت تا ۱۱ تغییر می‌کند.

عزتیان بیان کرد: ازن سطح زمین برای سلامتی انسان بسیار خطرناک بوده و در تنفس، بینایی و قلب انسان و در درازمدت بر روی DNA تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: بهترین راهکار در این زمینه اصلاح الگوی مصرف است چرا که به دلیل عدم فرهنگ‌سازی صحیح مصرف انرژی همچون برق و آب مصرف در کشور ما ۲۰ برابر استاندارد جهانی است.

رئیس مرکز ازن سنجی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به حمل و نقل و استفاده از وسایل گرمازا و سرمازا است، اظهار کرد: شاید مصرف برق بتواند هوای داخل خانه را تمیز نگه دارد اما این تولید برق در نیروگاه‌ها منجر به تولید مقادیر زیادی از آلاینده‌های جوی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لایه ازن دور کره زمین با سطح زمین متفاوت است، افزود: هر چه آلودگی‌ها بیشتر شود لایه ازن نازک‌تر می‌شود و تابش‌های خطرناک بیشتری به سطح زمین می‌رسد و مردم بیشتر در خطر آلایندگی قرار می‌گیرند.

عزتیان ادامه داد: نکته مهم اینکه آلودگی یک نقطه می‌تواند لایه ازن را در جای دیگری تضعیف کند و به طور مثال آلودگی کشورهای صنعتی می‌تواند مردم کشورهای دیگر را نیز در خطر قرار دهد.

وی با بیان اینکه از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد نیز این شاخص بین ۹ تا ۱۱ متغیر است که بسیار خطرناک است، گفت: پیشنهاد می‌شود که در هنگام خروج از منزل مردم از کلاه، نقاب، کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

رئیس مرکز ازن‌سنجی هواشناسی استان اصفهان به معضل بزرگ دیگر شهر اصفهان و مه دودهای فتوشیمیایی معروف به مه دودهای لس‌آنجلسی اشاره کرد و یادآور شد: از سویی رطوبت اصفهان و از سوی دیگر در بعد از ظهر با تراکم آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم که از شب تا صبح متراکم شده و به محض طلوع خورشید به دلیل عدم وزش باد این آلاینده در برابر نور خورشید تجزیه شده و آلاینده‌های ثانویه را ایجاد می‌کنند که ازن سطحی نام دارد.

این مسئول در پایان گفت: در بعد از ظهرها تراکم آلایندهها در شهرستان اصفهان زیاد است و این در حالی است که آلایندگیهای ناشی از خودروها به زمین منتقل میشود.