به گزارش افکارنیوز، بر اساس گزارش تهیه شده از سوی هیئت کمیسیون مالی مجلس سنا، «فرانسه بزرگ‌ترین بازنده در تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است.»
به گزارش روزنامه هافینگتون‌پست در این گزارش آمده است «اجرای دقیق و شدید و حتی متعصبانه تحریم‌ها علیه ایران، تندروی بوده و با استراتژی اتخاذ شده توسط رقبایمان به شدت مغایرت داشته است.» در واقع این رقبا برای دفاع و حفظ منافع خود در بازگشت به ایران منتظر اجازه دیگران ننشسته‌اند.

این هیئت که در تاریخ ۲۲ تا ۲۹ آوریل به ایران سفر کرده همچنین خاطرنشان می‌سازد بانک‌های فرانسوی و اروپایی تحت فشار حقوق قضایی آمریکا که به سیاست دوگانه دامن می‌زند، رشته کار را از دست داده‌اند. این در واقع تزویر به سبک آمریکایی است. این دورویی، به‌ویژه با حضور بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در محل که تحریم‌ها را دور زده‌اند، ‌ نمود پیدا می‌کند.

به گزارش هافینگتون‌پست این هیئت مشخص کرده که چه کسی بیشترین ضرر را از تحریم‌ها متحمل شده، در این گزارش آمده «در حقیقت تحریم‌ها نه تنها برای ایران، بلکه برای شرکت‌های غربی، به‌ویژه اروپایی و علی‌الخصوص فرانسوی نیز، دردناک و ناراحت‌کننده است، چرا که آنها مبادلات مهمی با ایران داشتند. به هر حال، تحریم‌ها بیشتر به کشورهای اروپایی ضرر وارد کرده تا آمریکا و از این حیث، فرانسه در جایگاه اول قرار دارد.» این گزارش همچنین به تاثیرات محدود تحریم‌ها بر اقتصاد «مقاومتی» ایران اشاره می‌کند و اینکه این اقتصاد «علی‌رغم ضعیف شدن، فاصله زیادی با فروپاشی دارد.»

در بخش دیگری از گزارش آمده است: مبادلات بازرگانی فرانسه با ایران از ۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ به ۵۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته که این حاصل سقوط ناگهانی صادرات از زمان اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ بوده است، چرا که «صادرات به میزان ۵۲ درصد در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و سپس به میزان ۳۸ درصد بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ کاهش داشته».

هافینگتون‌پست افزود: وقوع این وضعیت به دلیل اعمال تحریم به نظر منطقی می‌رسد، ولی این هیئت به عدم تاثیرگذاری آن اشاره می‌کند و اینکه «در محل، شرکت‌های آسیایی و ترکیه‌ای جایگزین شرکت‌های فرانسوی و اروپایی شده‌اند.» یکی از نمونه‌های آشکار صنایع اتومبیل‌سازی فرانسه است که بیشترین آسیب و ضرر را از تحریم‌ها متحمل شده است.

در گزارش سنای فرانسه آمده است: «شرکت‌‌‌های ما، ‌ رنو و به‌ویژه پژو، ‌ قبلا از پیشروان این صنعت در ایران محسوب می‌شدند] بیش از ۳۵ درصد بازار[، ‌ ولی آنها از این پس فعالیت‌های خود را به شدت کاهش داده‌اند و پژو حتی فعالیت‌های خود را به طور کامل متوقف کرده و اینها همه به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکاست] …[رنو که در سال ۲۰۱۲ در حدود ۱۰۰ هزار اتومبیل در سال تولید می‌کرده، ‌ فعالیت‌های خود را به یک‌سوم کاهش داده و در این راستا ۸۰۰ میلیون یورو متضرر شده، پژو که قبل از سال ۲۰۱۲ در حدود ۵۰۰ هزار اتومبیل در سال تولید می‌کرد، همه فعالیت‌ها را متوقف کرد و ۹۰۰ میلیون یورو متضرر شد.»

روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: تحریم‌های آمریکا باعثشد تا بازار ایران تقدیم شرکت‌های چینی شود و آنها اکنون ۱۰ درصد از بازار اتومبیل ایران را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان قبل از تحریم‌ها تنها ۱ درصد بود.

هیئت فرانسوی تأیید می‌کند که شرکت‌های آمریکایی از اعمال تحریم علیه ایران سود برده‌اند. در این گزارش به سیاست دوگانه اشاره شده که «حضور شرکت‌های آمریکایی، مانند شرکت‌های اتومبیل سازی یا شرکت بوئینگ، مهر تأییدی بر آن است.» این یک سرقت اقتصادی است.

هیئت فرانسوی افزوده است: فرانسه تحریمهای مختلف را به شدت و حتی به شکلی متعصبانه به مرحله اجرا گذاشته. استراتژی فرانسه باعث حیرت بسیاری از مسئولان ایرانی شده که شاهدند کشورهای دیگر چطور به صورت مستقیم از منافع اقتصادی خود دفاع میکنند، در حالی که به نظر میرسد فرانسویها برای بازگشت منتظر اجازه نشستهاند.