آرزوی باران برای مگس سفید

به گزارشافکارنیوز،" غوغای مگس سفید در پایتخت " این سوژه‌ای است که طی هفته‌های اخیر در رسانه‌ها شاهد آن هستیم و البته قبل از آنکه خبر هجوم این حشرات را در رسانه‌ها بخوانیم در خیابان‌های تهران از نزدیک وجود این مزاحم‌های سفید را لمس کرده‌ایم.

بعد از آنکه تعداد این حشرات ریز که بعداً به مگس سفید شهرت یافتند در پایتخت زیاد شد از مسئولان مختلف در سازمان محیط زیست، وزارت جهاد و کشاورزی و شهرداری توضیحاتی قابل تأمل شنیده شد؛ البته نگارنده قبل از این‌که کار به اینجا برسد که مگس‌های سفید پایتخت را تسخیر کنند، بارها با مدیران سازمان محیط زیست به عنوان یکی از متولیان صحبت کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد اما جالب اینجاست که مدیران این سازمان به جای رسیدگی خواستار درخواست کتبی شدند.

نادری، مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست در یکی از گفت‌وگوهای خود با خبرنگار ما اعلام کرد که تا زمانی که نامه رسمی و کتبی از سوی سازمان محیط زیست به دستش نرسد، نمی‌تواند به تنهایی و به طور شخصی در این زمینه ورود کند.

ولی نکته قابل تامل در هیاهوی ایجاد شده درباره مگس‌های سفید در پایتخت اظهارات متناقض مسئولان بوده و است؛ آنجا که یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی از نام جدید این حشرات ریز سفید سخن گفت و تاکید کرد نباید پروانه‌های سفید را با مگس اشتباه گرفت.

همچنین در واکنش به تغییر یک شبه مگس‌های سفید به پروانه؛ مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست اعلام کرد که این درست نیست که بگوییم مگس‌های سفید پروانه هستند چرا که اینها حشرات سفیدی هستند که معروف شده‌اند به مگس.

اما اگر بخواهیم از ماجرای نامگذاری این موجودات مزاحم بگذریم، بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به چرایی افزایش این حشرات در پایتخت و این‌که چه شد یکباره تهران پر شد از مگس‌ها یا پروانه‌ها یا اصلاً همان حشرات سفید!

آنطور که یکی از مسئولان محیط زیست به خبرنگار تسنیم گفته بود احتمالاً یکی از پیمانکاران شهرداری گیاهی را در پارکی کاشته که منشاء تغذیه این حشرات ریز سفید است و با افزایش کاشت این درختان در پارک‌های مختلف حشرات سفید افزایش یافته است.

البته دلایل دیگری نیز برای افزایش چشمگیر این حشرات سفید در پایتخت اعلام شد ولی با وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره علل ایجاد این حشرات، اظهاراتی هم درباه خطر این حشرات برای شهروندان، گیاهان و مزارع تهران در این مدت مطرح شده بود و در نهایت تمام دستگاه‌های متولی اعلام کردند که این حشرات خطری برای مردم ندارد و شاید در برخی گیاهان باعثمشکلاتی شود.

پس از این‌که تمام نقاط تهران پر شد از این حشرات سفید و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد؛ دستگاه‌های متولی از راهکارهایی برای نابودی این حشرات سخن گفتند اما در نهایت با وجود اینکه شهرداری یکی یا شاید تنها راهکار نابودی این حشرات یعنی آبشویی را آغاز کرد، بازهم نه تنها از حجم آن‌ها کاسته نشد بلکه تعداد آن‌ها نسبت به روزهای ابتدایی بیشتر هم شده است.

نکته قابل تامل این‌جاست که بعد از پاسکاری‌های متعدد، دستگاه‌های متولی دست آخر مسئولان اعلام کردند باید منتظر بمانیم یا باران بیاید یا هوا خنک شود چراکه راهی جز این نداریم.

بنابراین باید تهرانیها دست به دامن آسمان شوند تا بارانی ببارد و حشراتی که حتی صحبت کردن در خیابانها را هم با مشکل مواجه کردهاند از خیابانهای پایتخت جمع کند هر چند طبق اعلام همین مسئولان اگر باران هم ببارد باز مشکل پابرجاست چرا که تخم این حشرات روی برگهای درختان وجود دارد.