بخشنامه زنگنه برای شفافیت در مناقصات نفتی

به گزارشافکارنیوز،بیژن نامدار زنگنه امروز صبح کاری خود را با نشستن بر سر سفره صبحانه پارلمان بخش خصوصی آغاز کرد؛ این اولین حضور وی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بعنوان صبحانه خوری بود. در این جلسه فعالان اقتصادی، گلایه هایی را از وی مطرح می کردند و گاهی هم با او و تصمیماتش همسو می شدند و به وی احسنت می گفتند؛ اما او هم موضع گیری های شفافی در قبال خصوصی سازی ها بیان می کرد که به مذاق بخش خصوصی خوش می آمد. البته او این نوید را هم به بخش خصوصی و صنایع داد که تا سال آینده، هیچ یک مشکل کمبود گاز نخواهند داشت.

بخشنامه زنگنه برای شفافیت در مناقصه های نفتی


زنگنه در ابتدای نشست با بیان اینکه وزارت نفت، بخشنامه ای را برای شفافیت مناقصه ها در پروژه های نفتی صادر کرده است، گفت: در این بخشنامه تاکید شده که توجه به ساخت داخل باید همراه با انتقال فناوری، رقابتی بودن قیمت ها و استاندارد بودن کیفیت محصولات در پروژه ها مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تا آخر آذرماه وضعیت ده پروژه نفتی مشخص خواهد شد که به نظر می رسد این تعیین تکلیف، بازار بزرگی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار خواهد داد، البته تلاش دولت این است که در موضوع سرمایه گذاری ها و ورود بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی، در بخش پایین دست پروژه هایی را واگذار کند، چراکه بخش بالادست در انحصار دولت است و بهتر است که در انحصار دولت هم باقی بماند، چراکه اگر قرار باشد از دست دولت خارج شود، یکی از سایر بخش های دولت آن را مالک خواهد شد و چیزی عاید بخش خصوصی نخواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: وزارتخانه های دفاع و رفاه هم هم اکنون پتروشیمی در اختیار دارند، در حالیکه خود وزارت نفت هیچ پتروشیمی در اختیار ندارد، بنابراین خصوصی سازی اگر قرار باشد در بخش بالادست صورت گیرد، بخش های دیگری وارد می شوند که به صلاح نیست وارد شوند.

وی اظهار داشت: برای پتروشیمی های آتی، دولت تلاش حداکثری دارد تا بخش خصوصی فعال شود؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که بخش خصوصی کشور در سالهای اخیر به شدت ضعیف شده و چربی و گوشت آن آب شده است و تنها استخوانی به جا مانده است که البته باز هم جای شکرش باقی است.

احداث۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای توسط بخش خصوصی


زنگنه ادامه داد: ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی هم اکنون وجود دارد که دولت قصد دارد برای آن، پالایشگاه احداثکند، در این میان اگرچه می شد که این میزان میعانات را با دو پالایشگاه به سرانجام رساند، اما دستور دادم که ۸ پالایشگاه کوچک ۶۰ هزار بشکه ای احداثشود تا بخش خصوصی بتواند وارد گود شده و رقابت کند.

وی اظهار داشت: برای تخصیص خوراک در ایران، برای اولین بار فراخوان صورت گرفته است که بیش از ده میلیارد دلار پول آماده است، ولی خصولتی ها وارد شده اند که ما اولویت را به بخش خصوصی واقعی می دهیم. چراکه معتقدیم که خوراک را باید با ضابطه بدهیم.

مشکل گاز صنایع مرتفع خواهد شد


وزیر نفت همچنین در مورد اختصاص و تامین گاز صنایع و نیروگاهها نیز خاطرنشان کرد: از اول سال آینده، نیروگاهها دیگر نیاز به مازوت و گازوئیل ندارند و گاز آنها را تماما تامین می کنیم، صنایع نیز به همین وضعیت تامین گاز خواهند شد. فقط حمل و نقل باقی می ماند که از سوخت مایع استفاده خواهد کرد.

وی در خصوص خواسته برخی فعالان اقتصادی برای حمایت بیشتر وزارت نفت در برخی پروژه ها خاطرنشان کرد: اعتقاد من بر این است که حمایتها باید منطقی باشد، یعنی قرار نیست همه پیکان تولید کنند، این در حالی است که روزی که پیکان از رده تولید خارج شد، جشن ملی برپا شد، در حالیکه به دلیل حمایت های نابجای دولتی، کیفیت اخرین پیکانی که تولید شده از اولین پیکان تولید شده داخلی، بسیار پایین تر بود.

زنگنه خاطرنشان کرد: انتظار شما باید از دولت برای نحوه حمایت ها به گونه ای باشد که به سرنوشت پیکان دچار نشوید، این درحالی است که نمی شود عده ای را به زور به رقابت وا داشت.

احداث۲۰۰ جایگاه تک پمپ سی ان جی در تهران


وزیر نفت در خصوص جایگاههای سی ان جی نیز گفت: در شهرهای کوچک، صف های طولانی برای جایگاههای سی ان جی تشکیل نمی شود، این در حالی است که در شهرهای بزرگ، عمدتا صف های طولانی تشکیل می شود که باید برای این کمبود فکری کرد. البته وقتی به صورت دستوری، قیمت را تعیین می کنیم، جذابیتی برای برخی فعالان اقتصادی ندارد که در نقاط بالای شهر که زمین بسیار گران است، هزاران متر زمین بخرند و جایگاه سی ان جی برای عرضه سوخت با قیمت دستوری دولت، احداثکنند.

وی اظهار داشت: البته مذاکره ای با شهرداری صورت گرفته تا ۲۰۰ جایگاه تک پمپ برای سی ان جی در تهران و در کنار خیابان ها احداثشود که پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم و دولت نیز سرمایه گذاری خواهد کرد.

زنگنه معتقد است که باید وضعیت قیمت سوخت که هم اکنون در شرایط غیرعادی است، عادی شود تا بتواند فعالان اقتصادی را به سمت احداثجایگاههای سی ان جی سوق داد.

گلایه از عدم سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی


علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز با انتقاد از عدم سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی گفت: هم اکنون قطری ها ۱۶۰ میلیارد دلار در میادین مشترک سرمایه گذاری کرده اند و سهمی بیشتر از حق خود از این میادین برداشت می کنند، در حالیکه ایران ورود جدی در سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی نداشته است.

وی افزود: برای بهبود مصرف سوخت نیز به نظر می رسد که باید قیمت ها اصلاح شود، ضمن اینکه برای این اصلاح قیمت ها به مردم جایزه ندهیم، بلکه جایزه باید به افرادی تعلق گیرد که صرفه جویی صورت می دهند. این در حالی است که در صورتی که قیمت گازوئیل به ۷۵۰ تومان و بنزین به ۱۵۰۰ تومان برسد، ۴۲ درصد مصرف گازوئیل و ۴۶ درصد مصرف بنزین کاهش خواهد یافت.

اردکانی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی که ۵ میلیون بشکه در داخل کشور سوخت مصرف می شود، مشکل اصلی در عدم بهینه مصرف کردن است و نوعی تضییع سرمایه صورت می گیرد. البته به دلیل مصرف غلط، این تضییع سرمایه را شاهد هستیم، ضمن اینکه سوخت نیز به دلیل تفاوت قیمت در ایران و همسایگان، به شدت قاچاق می شود.

بهینه سازی مصرف از وزارتخانه ها شروع شود


همچنین نجفی، از انجمن بهینه سازی انرژی نیز گفت: تشکیل شورای انرژی را باید با قوت پیگیری کنیم، این در حالی است که هم اکنون بحثادغام نیز مجدد مطرح شده و اگر این شورا در بالادست قرار گیرد، می تواند نقش مهمی در سیاستگذاری داشته باشد.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد که نفع نهایی از کاهش مصرف سوخت را دولت می برد، بنابراین باید بحثبهینه سازی را جدی بگیریم؛ البته باید به این نکته نیز توجه کرد که بهینه سازی مصرف انرژی را باید از ساختمان های وزارتخانه های دولتی شروع کرد.

پروژه های نفتی باید بیمه شوند


همچنین در ادامه پارسا، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز گفت: پروژه های نفتی باید بیمه شود و پس از دریافت وام از بانک یا اوراق مشارکت، بیمه نیز وارد عمل شود.

وی افزود: وضعیت نرخ ارز باید اصلاح شود چراکه هم اکنون نرخ ارز واقعی نیست و باید تولید در چین صورت گیرد تا رقابت پذیر باشد.

بانک‌ها پروژه های نفتی را زمین گذاشتند


همچنین حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز گفت: تعریف ساختار مالی دولت و وزارت نفت لازم است صورت گیرد، این در حالی است که بسیاری از بانکها تصمیم گرفتند که در پروژه های نفتی و سرمایه گذاری های آن وارد شوند، اما به دلیل اینکه تجربه خوبی نداشته و ساختار مالی شفاف نبود، کار را زمین گذاشته اند.

وی همچنین خواستار تنوع در تامین مالی پروژه های نفتی شد و افزود: اوراق صکوک را می توان با قیمت بالا به مردم ارایه داد.

مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای خصوصی سازی نفتی


حسین نقره کار شیرازی، دبیرکل اتاق ایران نیز با بیان اینکه اعتماد و اعتبار در سطح بین المللی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی لازم است گفت: هم اکنون بارقه های امیدی به وجود آمده است، بنابراین باید اعتماد و اعتبار ایران در عرصه بین المللی احیا شود چراکه نیاز به سرمایه گذاری خارجی برای کشور وجود دارد.

وی از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای خصوصی سازی بخش نفت خبرداد و گفت: این مصوبه به اتاق آمد و کمیته ای هم با حضور کارشناسان ارشد برای چگونگی فروش نفت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن تشکیل شد، اما مسکوت ماند.

شرایط نابرابر شرکت های داخلی و خارجی در پروژه های نفتی


همچنین پدرام سلطانی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز گفت: باید باور وزارت نفت نسبت به بخش خصوصی تغییر کند و اگر بخش خصوصی کوچک است، دلیل این است که دولت بزرگی داریم. ضمن اینکه نسبت سرمایه گذاری ها نیز باید اصلاح شود، نه اینکه دولت به طور کامل کنار رود، بلکه باید مشکل عقب ماندگی بخش خصوصی حل شود.

وی افزود: باور باید به کوچک شدن دولت به درستی ایجاد شود؛ در حالی که رقابت بین شرکت های داخلی و خارجی هم اکنون نابرابر است، اگر یک شرکت خارجی در پروژه ها با یک ایرانی رقابت کند، نرخ سود و میزان دسترسی به منابع آنها یکسان نیست.

به اعتقاد سلطانی، در ۸ سال گذشته، بخش خصوصی ضعیف شد و حالا باید این تضعیف جبران شود، بنابراین باید روشی را تعریف کرد که نه رانت و سوءاستفاده در آن باشد و نه اینکه توقف رشد بخش خصوصی در آن تدارک دیده شود.