جوان عربستانی: به جای جهاد، فساد دیدم!

به گزارش افکارنیوز، " عبد الله العمری " درباره سفر خود به سوریه و مشاهدات و تجربیات این سفر گفت: انتشار ویدئوهایی درباره وقایع سوریه و سخنان برخی از بزرگان و شیوخ و اظهارات تحریک آمیز مبلغان درباره حوادثسوریه، مرا را به سفربه این کشور ترغیب کرد؛ اما در آنجا با قتل و کشتارهای بدون توجیه وغلبه شهوت ها و امیال نفسانی بر عقل و منطق مواجه شدم.

به نوشته روزنامه " الاقتصادیه " چاپ عربستان، العمری در برنامه " همومنا " که دیروز از شبکه اول تلویزیون عربستان پخش شد، افزود: در سوریه شاهد درگیری گروه های مخالف و مسلح بر سر قدرت، زمین، مسکن و مسائل دنیوی بودم و از این رو تصمیم به بازگشت به وطن گرفتم و اکنون به شدت از تصمیم خود پشیمانم و به جوانان نصیحت می کنم که بیش از هر چیزی به فکر حفظ دینشان باشند.

این برنامه تلاش می کند تا برخی از تجربه های جوانانی را که برای جنگ به سوریه رفته بودند، مورد بررسی قرار دهد.

العمری در ادامه گفت: انتظار داشتم در سوریه با افرادی مانند صحابه[ی پیامبر(ص)] روبرو شوم که بیشتر وقت خود را صرف ذکر و مسائل جهاد و فقه جهاد کنند، اما درآنجا حوادثدردناکی را مشاهده؛ و قضایای تلخی را تجربه کردم.

" عبد الله عبد الرحمن العمری " از اهالی شهر ابها در استان طایف است که ۲۲ سال دارد و قبل از خارج شدن از کشور به مقصد سوریه، در دانشکده علوم دینی تحصیل کرده بود و می گوید که درباره کتاب های دینی اطلاعات زیادی ندارد، چون زیاد این کتاب ها را مطالعه نمی کند.

وی دراین باره می گوید که شوق " کمک به برادران مسلمان " به دنبال صحبت هایی که در دانشگاه شنیده و اطلاع از خبرها و تصاویر و فیلم هایی که دیده، احساسات وی را برانگیخته و به او برای رفتن به سوریه انگیزه داده است.

العمری تصریح کرد: مدت های طولانی تصاویر و فیلم هایی را که از سوریه منتشر می شد، پی گیری می کردم تا جایی که تمایل جدی برای مشارکت در جنگ سوریه پیدا کردم.

وی ادامه داد: تلاش کردم تا ارتباط خود را با فردی که همواره با او درباره قضیه سوریه سخن می گفتم، تقویت کنم و این ارتباط به حدی رسید که به وی اعتماد کردم تا مرا به سوریه بفرستد، زیرا به این باور رسیده بودم که باید به سوریه بروم و همه کارهای لازم را برای رفتن به سوریه انجام دادم و عازم این کشور شدم. اما در سوریه بر خلاف آن چه انتظار داشتم که گروهی متحد و یکپارچه را ببینم که در دفاع از قضیه ای واحد می جنگند، در عمل شاهد کشتار و قتل غیرموجه و غلبه خواسته ها و امیال نفسانی بودم و متوجه شدم که مرتکب اشتباه شده ام و بسیاری از جوانان مانند من نیز دو تا سه ماه پس از رفتن به سوریه متوجه این واقعیت می شوند.

" عبد الله العمری " بر اساس هماهنگی های انجام شده قرار بوده که به گروهی با نام " صقور العز " بپیوندد. وی در مدت حضور خود در سوریه بیم آن داشت که وی را وادار به بیعت کنند، اما گروهی که وی به آن وابسته بود، افراد خود را ملزم به این مساله نمی کرد.

عبدالله در سوریه خود را بسیار دور از هدفی که برای آن به سوریه رفته بود، دید و واقعیت برای وی کاملاً مشخص شد و برایش معلوم شد که درآن جا دوست و دشمن ازهم شناخته نمی شوند.

وی در ادامه گفت که در پایان مدت حضور خود در سوریه، درگیری های میان گروه هایی که بر سر قدرت و زمین و خانه و مسائل دنیوی می جنگیدند، شروع شده است و ناآرامی گسترش یافت و اختلاف نظرات بسیاری میان سرکردگان گروه های مخالف پیدا شد و عده ای به دنبال مال و عده ای به دنبال منصب و پست بودند.

وی می افزاید: پس از مدتی ماندن در سوریه به طور جدی در اندیشه بازگشت به کشورم بودم و مبالغی را صرف کردم تا از مرزهای سوریه و ترکیه خارج شوم و توانستم با سفارت کشورم ارتباط برقرار کنم و واقعیت را برای آنان توضیح دهم.

وی همچنین با بیان اینکه اوضاع در سوریه بسیار دشوار بوده و امنیت در آن جا وجود ندارد، افزود که به پدرش اطلاع داده که خواهان بازگشت به کشورش است و بعد از هماهنگی های بسیار پدرش را در فرودگاه مقابل چشمانش می بیند که بعد از نه ماه دوری از پسرش، از اینکه او را سالم می دید، با چشمان گریان خدا را شکر می کرد.

العمری ضمن ابراز پشیمانی از این تجربه تلخ به کسانی که تمایل به رفتن به سوریه برای شرکت درجنگ دراین کشور را دارند، توصیه کرد که در تصمیم خود بازنگری کنند و بیش از هرچیزی نگران دین خود باشند و برای حفظ آن تلاش کنند.