به گزارش افکار به نقل از ایران دیپلماتیک، این برای اولین بار است که جمهوری آذربایجان سامانه ضد موشکی اس-۳۰۰ را در انظار عمومی به نمایش میگذارد.
در مرداد ماه سال ۸۹ روزنامه ودوموستی چاپ مسکو از انعقاد قرارداد تحویل سامانه ضدموشکی اس – ۳۰۰ به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار میان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و شرکت روس آبارون اکسپورت برای مقابله با آنچه تهدید موشک‌های ایران خوانده بود، خبر داد.
اگرچه بعداً این خبر توسط وزارت دفاع روسیه تکذیب شد و تیمور عبدالله‌اف، معاون رئیس واحد مطبوعاتی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در واکنش به اخبار منتشر شده از تأیید مستقیم خبر امتناع کرد، با این همه، برای اولین بار دولت جمهوری آذربایجان در رژه نیروهای نظامی تأیید کرد که سامانه‌های ضد موشکی اس - ۳۰۰ را از روسیه تحویل گرفته است.
به گفته منابع روس چند ماه قبل، شش عدد سامانه اس - ۳۰۰ «Favorit» از نوع «PMU۲» هر کدام مجهز به سه گردان در اختیار ارتش جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. مدل «PMU۲» در سال ۱۹۹۷ طراحی شده و برد موشک‌های آن به ۱۹۵ کیلومتر می‌رسد و هر موشک می‌تواند ۱۸۰ کیلوگرم کلاهک را با خود حمل کند.
این سامانه ضدموشکی قادر به ردگیری و انهدام موشک‌های بالستیک، کروز و جت‌های جنگنده مدرن است. همچنین یکی از مزیت‌های این سیستم استفاده از سوخت جامد برای تغذیه موشک‌ها و متحرک بودن آن است. سوخت جامد مانع از تلف شدن زمان واکنش، عدم نیاز به تزریق سوخت و سرعت بالای پرتاب موشک می‌شود و همچنین متحرک بودن آن هدف قرار دادن این موشک را دشوار‌تر می‌سازد.
به ادعای روزنامه ودوموستی، با توجه به اینکه نه جمهوری آذربایجان و نه ارمنستان موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های جت مدرن در اختیار ندارند، انگیزه اصلی جمهوری آذربایجان از خرید این سیستم پدافندی تهدیدی است که از جانب موشک‌های بالستیک و کروز ایران احساس می‌کند.
تحویل این سامانه با برد بلند به جمهوری آذربایجان چند ماه پس از عقد قرارداد، در حالی است که ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سیستم پیشرفته دفاع موشکی اس - ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت آن است، اما در طول این مدت، مقام‌های روس هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.
پارسال با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ علیه برنامه هسته‌ای ایران، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه تأکید کرد که فروش سامانه اس - ۳۰۰ در حیطه اقلام تحریمی ایران است و به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، فروش این سامانه به ایران فعلاً منتفی است.
روسیه قبلاً قرارداد فروش ۲۹ واحد از سیستمهای تورام یک را به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار که در سال ۲۰۰۵ با ایران منعقد شده بود، به طور کامل عملیاتی کرده است، اقدامی که با واکنش اعتراضآمیز اسرائیل و آمریکا مواجه شد. در این شرایط روسیه تحویل پنج گردان از سیستم پدافند موشکی اس - ۳۰۰ به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار را معلق کرده است.