بازی سیاسی خطرناک سازمان‌بین‌المللی‌انرژی

به گزارش فارس، نماينده ايران در سازمان كشورهاي صادر كننده نفت اوپك از اقدام اخير سازمان بين المللي انرژي در استفاده از ذخاير راهبردي نفت خود شديدا انتقاد كرد.
محمد علی خطیبی در مصاحبه با پرس تی وی تصریح کرد: این تصمیم سازمان بین المللی انرژی با اهداف و انگیزه های سیاسی بوده است.
وی افزود: تصمیم سازمان بین المللی انرژی در استفاده از بخشی از ذخایر استراتژیک انرژی نمی تواند بر روند بازار نفت تاثیر بلند مدت و پایداری داشته باشد.
سازمان بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد اعضای این سازمان قصد دارند به منظور جبران شکاف موجود بین عرضه و تقاضای نفت بیش از ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را طی ۳۰ روز آینده استفاده کنند. انتشار این خبر موجب کاهش ۸ دلاری قیمت نفت برنت دریای شمال و کاهش ۶ دلاری قیمت نفت سبک آمریکا شد.
آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم اعلام کرد بیش از ۳۰ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفتی خود را آزاد خواهد کرد.
خطیبی افزود: آمریکا پیش از این در شرایط اضطراری اقدام به استفاده از ذخایر راهبردی انرژی خود می کرد ولی این بار چه ضرورت و لزومی برای استفاده از ذخایر استراتژیک وجود داشته است.
وی گفت: اقدام اخیر سازمان بین المللی انرژی یک بازی سیاسی خطرناک است. هیچ تقاضای مازادی در بازار نفت وجود ندارد. این نخستین بار است که سازمان بین المللی انرژی از ذخایر راهبردی خود برای کاهش قیمت نفت استفاده کرده است.
وي تاكيد كرد: سازمان بين المللي انرژي با اين اقدام خود خواسته است با توجه به شرايط خاورميانه به برخي كشورهاي منطقه فشار سياسي وارد كند.