خواب امام(ره) و شهادت دکتر بهشتی

برنا/ سید محمد حسینی بهشتی دوم آبان ۱۳۰۷ در محله لُنبان اصفهان به دنیا آمد و در ۷ تیر ۱۳۶۰ در تهران به شهادت رسید. او سیاستمدار و فقیه ایرانی و اولین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، اولین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

جملات زیر برداشت‌هایی از خاطرات افراد از شهید بهشتی است که در کتاب «صد و ده دقیقه تا بهشت» نوشته مجید تولایی عنوان شده است:

* «الان بهترین موقعیت است، برای کمک به پیروزی انقلاب، آمار شهدای ۱۵ خرداد را بالاتر بگوییم، خیلی بالا، این ننگ به رژیم می‌چسبد». دکتر بهشتی بدون تعلل گفته بود «با دروغ می‌خواهید از اسلام دفاع کنید؟ اسلام با صداقت رشد می‌کند، نه با دروغ».

* مرد انگلیسی گفت «شما خیلی غیر واقع بینانه با مسایل برخورد می‌کنید. این طور جلو بروید تحریم می‌شوید». بهشتی گفت «انقلاب ما انقلاب آرمان‌ها است نه تسلیم به واقعیت‌ها. همان نان و پنیر برایمان کافی است».

* گفتند حالا که «مرگ بر شاه» همه‌گیر شده؛ شعار جدید بدیم. «شاه زنازاده است، خمینی آزاده است». آشفته شده‌بود. گفت: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید.

* به قاضی دادگاه نامه زده بود که: «شنیدم وقتی به ماموریت می‌روی ساک خود را به همراهت می‌دهی. این نشانه تکبر است که حاضری دیگران را خفیف کنی».

* (قبل از شهادت) از دیدار امام برمیگشت. رفته بود توی فكر. امام خواب دیده بود عبایش سوخته، به بهشتی گفته بود مواظب خودتان باشید. میگفت از امام پرسیدم چرا؟ جواب داده بود: آقای بهشتی شما عبای من هستید.