درز اطلاعات از سوئد و جاسوسي از اين كشور اروپايي هر از چند گاهي مورد توجه رسانههاي اين كشور قرار ميگيرد. يكي از اين كشورها ايالات متحده آمريكاست كه جاسوسي آن در شهر استكهلم پايتخت سوئد محرز شده است. برخي اطلاعات كلي مربوط به جاسوسي سفارتخانههاي ايالات متحده آمريكا در كشورهاي سوئد، نروژ و دانمارك در سال گذشته ميلادي توسط رسانهها و مقامات رسمي اين كشورها افشا شد.

* فعالیت‌های جاسوسی گسترده در سوئد

به گزارش فارس، سازمان امنیت سوئد(SAPO) در تازه‌ترین گزارش خود که مربوط به فعالیت‌های جاسوسی کشورهای دیگر در سوئد در سال ۲۰۱۰ میلادی می‌شود اعلام کرده است که حداقل ۱۵ کشور به فعالیت‌های جاسوسی در سوئد مشغول بوده و سعی در استخراج و انتقال اطلاعات از این کشور داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری(TT) سازمان اطلاعاتی سوئد نامی از این کشورها نبرده است. عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص جاسوسی کشورهای دیگر در خاک سوئد در حالی صورت می‌گیرد که شهروندان سوئدی بارها خواستار ارائه این اطلاعات شده‌اند. در جریان افشای جاسوسی سفارت آمریکا در سوئد، بسیاری از اطلاعات توسط سازمان اطلاعاتی سوئد مخفی مانده و به شهروندان این کشور ارائه نشده است. برخی از این اطلاعات توسط رسانه‌های سوئدی و در تماس با برخی منابع اطلاعاتی(که نام آنها هیچ‏گاه فاش نشده است) صورت می‌گیرد اما سیاست کلی دستگاه سیاسی و امنیتی سوئد اجتناب از ارائه ریز اطلاعات مربوط به جاسوسی کشورهای دیگر در سوئد محسوب می‌شود. در گزارش اخیر سازمان اطلاعات و امنیت سوئد نیز تنها آمده است که ۱۵ کشور فعالیت‌های جاسوسی خود را دنبال کرده‌اند و کوچترین اسمی از این کشورها برده نشده است!

* محدوده فعالیت کشورهای جاسوس در سوئد

اداره امنیت سوئد اعلام کرده است که فعالیت جاسوسی برخی از این کشورها از طریق افرادی صورت گرفته است که برای مدتی موقت و به بهانه دریافت پناهندگی به سوئد آمده‌اند. اما فعالیت‌های جاسوسی برخی دیگر از کشورها به مراتب گسترده‌تر بوده است. دامنه فعالیت جاسوسی ۱۵ کشور یادشده محدود نبوده و حوزه‌های متنوع و مختلفی را شامل شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان اطلاعاتی سوئد، جاسوسان در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و... در صدد دستیابی به اطلاعات بوده‌اند. همچنین جاسوسان در صدد بوده‌اند تا اطلاعاتی را در خصوص وضعیت دقیق پناهندگان در سوئد کسب کنند.
از سوی دیگر، جاسوسانی که در سوئد مشغول به فعالیت بوده‌اند در صدد تاثیرگذاری بر تصمیمات برخی سیاست‎مداران بوده‌اند. کسب اطلاعات در خصوص ساز و کارهای مخفیانه تجاری و همچنین کشف برخی فرمول‌های مربوط به فناوری‌های تکنولوژی در سوئد نیز از این موارد محسوب می‌شود.

* گزارش سازمان اطلاعات سوئد مولد ابهامات زیادی در ذهن شهروندان است

گزارش اخیر سازمان اطلاعات و امنیت سوئد مولد ابهامات زیادی در ذهن شهروندان سوئدی است. در این گزارش مشخص نشده است که جاسوسان حداقل ۱۵ کشور دیگر دنیا، اولا از کدام کشور هستند و ثانیا تا چه اندازه در دستیابی به اهداف خود موفق بوده‌اند. سازمان اطلاعات سوئد در گزارش خود اعلام نکرده است که دقیقا در سال ۲۰۱۰ میلادی چند تن به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند و تاکنون چه تحقیقاتی از آنها به عمل آمده است. همچنین سازمان اطلاعاتی سوئد صرفا به تفکیک حوزه‌های جاسوسی پرداخته و فعالیت دقیق جاسوسان را در این حوزه‌ها مشخص نکرده است.
نکته مبهم دیگر اینکه سازمان اطلاعات سوئد برخی متقاضیان پناهندگی را مهر‌ه‌های جاسوسی خوانده است. اما در قسمتی دیگر از گزارش خود تاکید می‌کند که جاسوسان به دنبال تاثیرگذاری بر شخصیت‌های مهم سیاسی این کشور بوده‌اند.
آیا یک پناهنده می‌تواند به شخصیت‌های سیاسی دسترسی پیدا کند و روی تصمیم‌گیری‌های وی تاثیر بگذارد؟ آیا یک متقاضی ساده پناهندگی می‌تواند به منابع پزشکی و علمی سوئد دسترسی ساده و آسان پیدا کرده و تکنولوژی این کشور را به راحتی به سود کشور خود مصادره کند؟!

* منابع اطلاعاتی سوئد علاقه‌ای به ارائه اطلاعات واقعی و دقیق به شهروندان خود ندارند

بدیهی است که هیچ‏یک از موارد مذکور امکان ندارد. بنابراین جاسوسی در سوئد فراتر از موارد ادعایی یادشده توسط سازمان اطلاعات این کشور است. با مطالعه گزارش کوتاه این سازمان تنها یک سری اطلاعات کلی به مخاطب عرضه می‌شود که هریک از این اطلاعات با خود سوالات و ابهاماتی را به دنبال دارد. منابع اطلاعاتی و امنیتی سوئد در جریان پرونده جاسوسی ایالات متحده در استکهلم به خوبی نشان داده‌اند که علاقه‌ای نسبت به ارائه اطلاعات واقعی، دقیق و عاری از ابهام به شهروندان خود ندارند! شهروندان سوئدی به خوبی به یاد دارند که حدود ۲ ماه قبل سفیر ایالات متحده در سوئد به عنوان اصلی‌ترین متهم جاسوسی در این کشور به بهانه کمک به ستاد انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۱۲ از این کشور خارج شد و دستگاه‌های امنیتی سوئد نیز مقدمات این خروج مشکوک را برای وی فراهم کردند.
مسئله ديگر اينكه دستگاه امنيت سوئد از وجود "حداقل " ۱۵ كشور جاسوس در اين كشور خبر داده است. بنابراين ممكن است در آينده نيز گزارشهايي در خصوص جاسوسي ديگر كشورها در خاك سوئد منتشر شود. بديهي است كه گزارش اخير منتشر شده توسط سازمان اطلاعات سوئد نهتنها گزارش كاملي نيست، بلكه نحوه عملكرد اين سازمان در مواجهه با فعاليتهاي جاسوسي در سوئد را زير سوال ميبرد.