آيا عراق در حال بدل شدن به يك عربستان جديد در صنعت نفت است؟

به گزارش ایسنا، عنوان بالا موضوع گزارشی است که روزنامه " بیزینس ایسنایدر " به آن پرداخته است.

در این گزارش آمده است: " عراق ذخایر عظیمی در اختیار دارد که کیفیت بالایی دارند و در دسترس هستند. این در شرایطی است که تحلیلگران نگران رو به افول‌نهادن ذخایر نفت عربستان هستند.

عراق در سال گذشته قرار‌داد‌هایی با شرکت‌های بزرگ نفتی امضا کرده و قصد دارد میزان تولید خود را تا سال ۲۰۱۷ به ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند که میزان کنونی تولید عربستان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. عراق در حال حاضر روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و میزان تولید این کشور با توجه به سهمیه تعیین ‌شده از سوی اوپک تغییری نکرده و در چهار ماهه‌ اول امسال ۲۷ میلیارد دلار از فروش نفت درآمدزایی کرده است.

اما عراق در زمینه‌ ژئوپلتیک تولید نفت برخلاف عربستان در زمینه‌ قیمت‌ها حریص به نظر می‌رسد.

حسین شهرستانی - معاون نخست‌وزیر عراق در زمینه‌ی انرژی، اواخر ماه گذشته اعلام کرد که معتقد است اوپک نباید سقف تولید خود را افزایش دهد.

وی بهای ۱۱۰ دلار در هر بشکه را عادلانه و قابل قبول خواند و ابراز امیدواری کرد که متوسط قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه تا پایان امسال حفظ شود. عراق از بالا‌بودن قیمت نفت ذی‌نفع است و از این امتیاز برای بازسازی خود استفاده می‌کند.

البته در مورد عراق صرفا در اختیار‌ داشتن این ماده سیاه به این معنی نیست که این کشور می‌تواند آن را به بازار برساند.

شهرستانی می‌گوید که به‌دنبال هدف تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز است، اما صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای بین‌المللی این هدف را غیر واقع‌بینانه می‌دانند و می‌گویند که عراق حتی تا سال ۲۰۱۷ زیرساخت‌های لازم برای پمپ این مقدار نفت و رساندن آن به بازار را ندارد. شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر اکسون، بریتیش پترولیوم و شل قرار‌داد‌هایی را در عراق به امضا رسانده‌اند، ولی پروژه‌ها به دلیل اختلافات سیاسی در عراق دچار وقفه شده است. شرکت‌های نفتی در حال حاضر روزانه کمتر از دو میلیون بشکه نفت در عراق تولید می‌کنند که یکی از کمترین نرخ‌های تولید در جهان است.

شرکت‌های بزرگ انرژی شکایت دارند که این شرایط آینده سرمایه‌گذاری در عراق را به مخاطره می‌اندازد و عراق که یکی از تولید‌کنندگان بزرگ نفت در آینده خواهد بود، ارزش سرمایه‌گذاری آنها را ندارد. اما اگر شرکت‌های غربی از نفت عراق دست بکشند و در عقد قرار‌داد‌های نفتی دراین کشور به درستی عمل نکنند، شرکت‌های آسیایی و ترکیه‌ای مترصد اقدام در این زمینه هستند. شرکت‌هایی نظیر " کوگاز " کره جنوبی و " ری‌لاینس انرژی " هند در زمره شرکت‌هایی هستند که هم‌اکنون در عراق فعالند.

رابین میلز - تحلیلگر انرژی، می‌گوید: تکلیف قرار‌دادهای متوقف شده نظیر قرار‌داد‌ ۱۲.۵ میلیارد دلاری عراق با شل در زمینه‌ی گاز طبیعی ظرف دو هفته‌ی آتی مشخص(نهایی یا لغو) می‌شود و در صورت لغو احتمالا به شرکت‌هایی از شرق آسیا خواهد رسید.

در مجموع عراق امروز ميتواند در آينده عربستان ديگري در زمينهي نفت باشد. دير يا زود عراق خود توان توليد نفت را به دست خواهد آورد و اين قدرت را خواهد داشت كه ميزان عرضه جهاني را به نوسان درآورد. اگر اين اتفاق رخ دهد، عراق ضريب نفوذ بيشتري در اقتصاد جهان خواهد داشت."