بودجه مختصر به مجلس می‌فرستیم

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر نوبخت با اشاره به همکاری دولت و مجلس در تدوین و تصویب قانون بودجه سال ۹۳ گفت: از اول فروردین امسال کشور هم دارای قانون بودجه بوده و هم آئین‌نامه‌های اجرایی آن مهیا شده بود.

وی افزود: اجرای بودجه از ابتدای سال موجب اقدام برای دست‌یابی به اهداف ذکر شده در بودجه از همان هنگام شده است.

گزارش ۶ ماهه خزانه‌داری


نوبخت گفت: در گزارش رسمی که خزانه کشور برای ۶ ماهه اول امسال داده است، موفق شدیم بیش از ۱۰ هزار و ۸۰ میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی پرداخت کنیم که نسبت به سال گذشته ۳.۳ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: این نکته قابل افتخار است که اعتبارات عمرانی استان‌ها را در ۶ ماهه اول به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت کردیم و از طرف دیگر مبلغ اختصاص یافته در این ۶ ماه نسبت به سال قبل بیش از ۱۲ برابر است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال ۲۴۶ طرح ناتمامی که تصمیم بر اتمام آنها در سال‌جاری گرفته شده و همچنین همه طرح‌هایی که ریاست جمهوری در سفرهای استانی خود قول اتمام آنها را در امسال داده است، به موقع افتتاح کنیم و مردم باور کنند که آنچه دولت درباره انضباط مالی و بودجه‌ای اعلام کرده است، به آن عمل می‌کند.

وی افزود: براساس قیمت تمام شده و میزان بهره‌وری که یک دستگاه خواهد داشت، بودجه آن را تنظیم می‌کنیم.

می‌خواهیم بودجه مختصر به مجلس بفرستیم


نوبخت گفت: نه فقط امسال بودجه را به صورت عملیاتی تقدیم نمایندگان می‌کنیم بلکه تبصره‌های تکراری که هر سال با لایحه بودجه همراه می‌شد و وقت زیادی را از نمایندگان می‌گرفت، در یک همکاری مشترک با مجلس جدا و به صورت یک لایحه تقدیم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از این رو ما فرصت داریم که بودجه‌ای شفاف و روشن و مختصر البته با پیوست‌های آن تقدیم کنیم اما آنچه نمایندگان باید تصویب کنند، خیلی محدود است، لذا فرصت برای بازبینی و بررسی در زمان مقرر وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: بیش از آن که خودمان را در اعداد و ارقام بودجه محدود نماییم، باید آثار آن را در زندگی افراد جامعه و رشد اقتصادی و نرخ تورم مشاهده کنیم.

وی، رشد اقتصادی سال ۹۱ را منفی ۶.۸ درصد و سال ۹۲ را حدود منفی ۱.۹ دهم درصد(و بدون نفت منفی ۱.۱ درصد) ذکر کرد و افزود: خوشبختانه بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سه‌ماهه اول نسبت به سه‌ماهه اول ۹۲ را ۴.۶ درصد مثبت اعلام کرده است.

نوبخت، سیاست دولت‌ها را در شرایط رکود، انبساطی و در شرایط تورم، انقباضی ذکر کرد و گفت: ما در شرایط رکودتورمی باید در بخش‌هایی از اقتصاد انبساطی و در بخش‌هایی انقباضی عمل می‌کردیم.

وی، یکی از مهمترین ابزارهای مالی را مخارج دولت ذکر کرد افزود: دولت می‌تواند هزینه جاری انجام دهد که منجر به تقاضا می‌شود و می‌تواند هزینه عمرانی کند که موجب تحریک عرضه می‌شود.

اعتبارات عمرانی را ۱۲ برابر کردیم


نوبخت در ادامه گفت: ما اعتبارات عمرانی را که هر سال این موقع بسیار محدود بود، ۱۲ برابر نسبت به دوره سال گذشته افزایش دادیم.

وی، یکی از اهداف را وادار کردن دستگاه‌ها در صرفه‌جویی هزینه‌های جانبی ذکر کرد و افزود: اینها را محدود کردیم تا کار عمرانی انجام دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، هزینه اعتبارات عمرانی سال گذشته را حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به زمان تحقق درآمدهای دولت، از این مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان تا بهمن ماه و ۱۲ هزار میلیارد فقط در اسفندماه داده شد.

وی افزود: مبلغ تخصیص داده شده در اسفندماه ۹۲ با توجه به زمان لازم برای کارهای اجرایی و عملیاتی با خزانه، عملاً در سه ماهه اول ۹۳ به دست پیمانکاران رسید، از این رو با وجود آن که تخصیص‌های عمرانی امسال عمدتاً در سه ماهه دوم اتفاق افتاد ولی با آن ۱۲ هزار میلیارد تومان، سه ماهه اول امسال فعالیت‌های عمرانی انجام شد.

نوبخت تصریح کرد: رشد مثبت ۴.۶ درصدی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با رشد منفی سال گذشته به این علت است که سال گذشته در حد ۲۰۰ میلیارد تومان داده شد در حالی که امسال بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دادیم.

وی در ادامه با اشاره به ارقام مقایسه‌ای ۴ ماهه اول امسال با سال گذشته در صنعت پتروشیمی، افزود: مقدار تولید ۴.۴ درصد رشد، مقدار فروش ۴.۳ دهم درصد افزایش، افزایش فروش به میزان ۱۸ درصد، ۸ درصد افزایش صادرات و ۴ درصد افزایش ارزش صادرات دیده می‌شود.

نوبخت گفت: در گروه کشاورزی هم سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته ارزش تولیدات، ۳.۳ درصد رشد داشته و در گروه صنایع و معادن رقم از منفی ۷ درصد به ۸.۱ درصد مثبت رسیده است.

کشور را با اقتصامقاومتی می‌توانیم اداره کنیم

وی افزود: به دنبال دو موضوع است: نخست این که در عرصه داخلی نشان دهیم با اتخاذ سیاست‌های درست و سنجیده می‌شود نرخ تورم را کاهش و رشد افتصادی را افزایش داد و دوم اینکه به دنیای زورگویی که ما را تحریم کرده است، نشان دهیم در همین شرایط و با همین برنامه‌ریزی متکی به اقتصاد مقاومتی می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

نوبخت ضمن ابراز امیدواری برای دفاع از حقوق ایران در عرصه جهانی، تصریح کرد: اگر بنا به هر دلیلی شرایط ما عوض نشد، حتی بدتر شود، ما برنامه‌ریزی متناسب با آن شرایط را هم داریم.

وی در ادامه گفت: ما اعلام کردیم که می‌خواهیم قانون را به درستی اجرا کنیم و قانون اجازه داده که از محل افزایش قیمت‌ها، ۵۰ درصد ین خانوارها تقسیم شود، کسانی هم که با درآمدهای کمتر زندگی می‌کنند، به وسیله سبد غذایی به آنها کمک کنیم، به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، یک سبد سه ماهه اول دادیم و سبد دوم را هم داریم به شکل کارت می‌دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: این پول را برای بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم، امری که توسط مردم در مراجعه به مراکز درمانی مشهود است.

وی افزود: امسال با توجه به تأکید رئیس‌جمهور بیش از ۱۰۰ درصد اعتبارات شش‌ماهه‌ای که در طرح تحول سلامت می‌دادیم، به وزارت بهداشت داده شد.

اختصاص ۵۷۲۷ میلیارد تومان به تولید از محل گرانی بنزین

نوبخت در مورد اعتبارات تخصیص‌یافته به تولید هم گفت: بالغ بر ۵۷۲۷ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی بنزین در نظر گرفتیم که البته به صورت یارانه نقدی داده نخواهد شد بلکه این مبلغ به عنوان مابه‌التفاوت نرخ سود بانکی با نرخی که دولت برای تسهیلات اعطایی به بخش تولید در نظر دارد، در شش ماهه دوم سال هزینه می‌شود.

نوبخت افزود: از این مبلغ، بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تولیدکنندگان، ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای صنعت و معدن، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی، ۲۰۰ میلیارد تومان برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی و یکهزار و ۴۲۱ میلیارد تاومان به منظور حمایت از تولید برق ارایه کرده‌ایم.

معاون برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور در پايان با تأكيد بر تعهد دولت به حمايت از توليد، گفت: دولت از واحدهاي توليدي از طريق تعهدهايي كه به بانكها داده شده و همچنين از طرحهاي توليدي كه بتوانند طرح توجيهي داشته باشند، حمايت ميكند.