هنرمندان برای گفتن آزادی داشته باشند

به گزارش فارس، آيين افتتاح شبكه راديويي نمايش بعدازظهر امروز با حضور سيدعزتالله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما، محمدحسين صوفي معاون صدا، محمود زندهنام مدير مركز نمايشهاي راديو، عسگري معاون توسعه و فناوري صدا و سيما و جمع كثيري از هنرمندان راديويي در ساختمان استوديوي شهداي راديو برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این مراسم ضرغامی طی سخنانی گفت: راه‌اندازی شبکه رادیویی نمایش را به اهالی رادیو و بزرگان و اساتید ارزشمندی که جزو ذخایر و سرمایه‌های گران‌بهای هنری کشور هستند تبریک می‌گویم و خوشحالم که یکی از آرزوهای گذشته هنرمندان عزیز نمایشی امروز در رادیو محقق شد وبه ثمر نشست.
وی ادامه داد: ‌ در واقع بستری برای عرضه بخشی از هنرمندی‌ها و توانمندی‌های هنرمندان ما آماده شده است. خوشحالم از این که قبل از راه‌اندازی شبکه فیلم و سریال، این شبکه رادیویی راه‌اندازی شد.این شبکه، شبکه مادر است و به منزله مادر برای هنرهای نمایشی است و حتما می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر فعالیت‌ها و اقدامات نمایشی باشد.هرچند نمایش در سایر شبکه های رادیویی وجود دارد. اما راه‌اندازی یک شبکه مستقل سوای همه جذابیت‌هایش یک کار مهم است که توسط همکاران عزیز ما فراهم شده است.
ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از معاون صدا، معاون توسعه و فناوری و مدیر مرکز نمایش های رادیو گفت:انشاءالله این کار ذخیره آخرت همه شماست و با نیت خوب و قصد غربت در این راه گام برداشته‌ایم. شما به مردم خدمت می‌کنید و همین کار شما بسیار مورد استقبال مردم است.البته در مورد نمایش حرف زیاد دارم و طی این چند سال حرف‌هایمان را با بخش نمایش سیما زده‌ایم و کمتر با حوزه صدا سر و کار داشتیم اما از این به بعد به بهانه رادیو نمایش بیشتر در این حوزه هستیم وظرفیت‌هایی که امروز برای ما فراهم می‌کند و تأثیرگذاری‌های این شبکه بیشتر مورد صحبت من خواهد بود.
وی ادامه داد: ‌این شبکه پشتوانه عظیمی دارد و حتما به سرعت موفق خواهد بود و تردیدی ندارم که به سرعت عدد ۱۰۷.۵ در ذهن همه مردم ما خواهد بود و کسانی که گیرنده دیجیتال دارند می‌توانند نمایش‌های آن را ضبط کرده و گوش کنند. این شبکه به سرعت به یک شبکه پرشنونده تبدیل می‌شود. پشتوانه‌های شبکه رادیو نمایش زیاد است،هفتاد سال تجربه رادیو حضور نسل خانم ژاله علو و توران مهرزاد و یک نسل قبل از آن سرمایه‌های بی نظیر و مایه افتخار است. وقتی یک ملت با چنین پشتوانه غنی همراه است همین ادبیات و قصه‌های آن پشتوانه رادیو نمایش می‌شود.
رئیس رسانه ملی در بخشی دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: هنرمندان رادیو کم توقع‌ترین، درویش‌مسلک‌ترین و سالم‌ترین هنرمندان هستند. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.مدیران خاک پای هنرمندان رادیو هستندو شرایط طوری فراهم شده که حداقل با دردسر کمتری کارهایشان انجام شود.
به گزارش فارس، ضرغامی اظهار داشت: کار نمایشی در صدا از این جهت سخت است که در سیما جلوه‌های دیگری به کمک کارگردان و بازیگر می‌آیند تا یک تصویر درآمده و تأثیرگذار باشد اما در رادیو، همه چیز هنر است، در رادیو همه چیز دیالوگ است و متن و باید بتواند از این طریق فضایی را خلق کند تا مخاطب توسط آن تخیل زیبایی را برای خود به وجود بیاورد و اگر نمایش رادیویی کمی از محتوا و حس خالی شود، دیگر فایده‌ای ندارد.
ضرغامی ادامه داد: به دنبال این هستیم که بهترین شرایط برای تولید آثار نمایشی فراهم شود و درخواست عاجزانه من این است که این شبکه باید در خدمت مردم باشد و مردم باید خودشان بتوانند با رادیو ارتباط برقرار کنند.
رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: ما در هر مقطعی نیازمندی‌هایی داریم و هنرمندان باید آزادی داشته باشند تا حرف‌های‌شان را بزنند. ما هرچه را به سمت سیاست ببریم به هزار در بسته می‌خوریم ولی در حوزه فرهنگ این طور نیست. مثلاآهنگ «گنجشک لالا…» که متعلق به قصه شب کودکان است در بخش خبری بیست و سی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن هم برای نشان دادن این که برخی مسئولان و مدیران در سمینارها و همایش‌ها به خواب می‌روند.این مسئله برای مردم بسیار شیرین است و بارها از زبان مسئولان رده بالا شنیده‌اند که از این بخش قدردانی کرده‌اند.
وی ادامه داد: یک کار طنز با کنایه، جای صد سخنرانی سیاسی و رهنمودی را می‌گیرد و کسی هم باور نمی‌کند که آن اثر ریگی در کفشش بوده است. مثلا چند قسمت پیش ساختمان پزشکان درباره رشوه‌گیری بود که این عمل ناپسند چه مسیری را طی می‌کند تا عادی شود. این روند و فرآیند که امروز یکی از مشکلات اداری ماست در این سریال مورد اشاره قرار گرفت و مردم آن را باور می‌کنند در حقیقتما پدر مادرها خیلی وقت صحبت کردن با کودکان خود را نداریم و آنها از طریق رادیو تلویزیون تربیت می‌شوند.
وي گفت: متنهاي حرفهاي هنرمندانه و همه فهم براي مردم ظرفيت عظيمي در راديو است كه ميتواند اين كار را انجام دهد و فرصتي است براي هرچه بهتر هنرمنديهاي هنرمندان عرصه صدا كه اميدوارم بتواند در آينده نزديك تأثيرگذار باشد.