با اصلاحاتی که درپالایشگاه ها داشتیم، بنزین مناسب تولید می شود
گروه اجتماعی

- سازمان بهداشت جهانی، وجود بنزن را در هوای آزاد به عنوان یک عامل سرطان می‌شناسد. بنابراین ما برای این‌که حداقل ریسک سرطان را در افراد پایین آوریم، باید محتوای بنزن در سوخت را به حداقل ممکن برسانیم.

به گزارشافکارنیوز، همچنان بحثبر سر کیفیت بنزین تولید داخل ادامه دارد. عده‌ای می‌گویند که این بنزین به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، درصد آلودگی هوا را افزایش داده و منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود و در مقابل، مسوولان چنین سخنانی را تکذیب می‌کنند. در روز چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست هیات دولت بار دیگر این موضوع خبرساز شد و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند و اگر چنین بود، به طور قطع دولت جلوی آن را می‌گرفت.» در همین رابطه به گفت‌وگو با رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ریست پرداختیم. یوسف رشیدی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به توضیحاتی پیرامون این موضوع پرداخت.

* در رابطه با سرطان‌زا بودن یا نبودن بنزین تولید داخل توضیح دهید؟
سرطان‌زا بودن را باید وزارت بهداشت بگوید. ما فقط می‌توانیم بگوییم طبق استاندارد هست یا خیر.

* سخنگوی دولت اعلام کرده‌اند که بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست، اما شما به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت بنزین تولید داخل شناخته شده‌اید و حتی در یک اظهارنظری بنزین پتروشیمی‌ها را سرطان‌زا دانسته بودید.

شما درباره ترکیبات صحبت می‌کنید. نکته‌ای که وجود دارد، این‌ است که بنزین طبق استاندارد کشور باید یک مشخصاتی داشته باشد. برای مثال بنزن آن باید یک درصد باشد، یا آروماتیک آن ۳۵ درصد باشد. سازمان بهداشت جهانی، وجود بنزن را در هوای آزاد به عنوان یک عامل سرطان می‌شناسد. بنابراین ما برای این‌که حداقل ریسک سرطان را در افراد پایین آوریم، باید محتوای بنزن در سوخت را به حداقل ممکن برسانیم.

ما می‌گوییم اگر بنزن بیش از حد در بنزین باشد و این بنزن در هوا منتشر شود، طبق بررسی‌های که سازمان بهداشت جهانی انجام داده، این ترکیب می‌تواند باعثسرطان شود. حالا این‌که واقعا در تهران چقدر سرطان اتفاق افتاده و عامل آن بنزین بوده یا خیر، اظهارنظر آن برعهده وزارت بهداشت است.

با این حال، یک نکته‌ای که وجود دارد، این است که از اردیبهشت ماه امسال بحثترکیبات پتروشیمی از چرخه سوخت حذف شدند و ما اصلاحاتی در پالایشگاه‌ها داشتیم و در بعضی از شهرها هم بنزین مناسب تولید می‌شود. ما اعتقاد داریم که با این روند اگر جلو رویم و استانداردها را رعایت کنیم، به طور قطع بنزین تولید داخل شرایط مناسبی را خواهد داشت.

* براساس بررسی‌های شما، در حال حاضر بنزین تولید داخل چقدر از استانداردهای لازم برخوردار است؟
در کلانشهرهایی مثل تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان سوخت یورو۴ توزیع می‌شود. ما امیدواریم این روند ادامه پیدا کند که شرایط سوخت مناسبی را در کشور داشته باشیم.

* رییس اتحادیه جایگاه‌داران چندی پیش عنوان کرد که بنزین یورو۴ آلودگی هوا را سه برابر افزایش می‌دهد و عنوان کرده بود به دلیل افزایش خودروهای فرسوده در کلانشهرهای کشور، عرضه بنزین یورو۴ فقط حجم آلودگی هوا را اضافه می‌کند. شما هم این موضوع را قبول دارید؟

خیر، خیلی این بنزین تفاوت دارد. مقدار گوگرد آن کم است، یعنی مقدار انتشار دی‌اکسید گوگرد به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند. در واقع بنزن و آروماتیک کاهش پیدا می‌کند. به طور قطع این موضوع روی آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. این نیست که سوخت را بگوییم اصلاح کردیم و روی آلودگی هوا تاثیر ندارد. اما بحثدیگر این است که روی عملکرد موتور خودرو شاید تاثیر نداشته باشد. چون موتور برمبنای سوخت یورو۲ طراحی شده، اما سوخت یورو۴ مصرف می‌شود.

* در حال حاضر با توزیع بنزین یورو۴، درصد آلودگی هوا چقدر تغییر کرده است؟
ما اگر تهران را فقط مقایسه کنیم، نسبت به گذشته ۲۵ درصد درصد ناسالمی هوا کاهش پیدا کرده است. در شهرهای دیگر هم به همین نسبت شرایط به همین شکل است.